Smršťovací fólie pro skupinové balení nápojů patří mezi obaly, u nichž tuzemské hodnocení jejich možností dosud neodpovídá významu, který prokázala zahraniční praxe skupinového balení nápojů. Proto příležitosti, které nabízejí, zůstávají na českém trhu často opomíjeny a nevyužity.
Samozřejmě tou nejjednodušší, prvoplánově sledovanou funkcí je funkce transportní. Mnozí výrobci nealkoholických nápojů hodnotí na smršťovací fólii pouze tento nejjednodušší parametr, vhodnost k přenesení balíku (skupiny) lahví (ať už za přilepené ucho nebo prostým uchopením balíku) z místa na místo, a proto se jedinou užitnou vlastností z tohoto pohledu jeví pevnost fólie.
Objevte marketingový rozměr
Každá další vlastnost je považována za zbytečnost, za něco, co by bez efektu možná spotřebovávalo další náklady, takže se zdá být „logické“ se tím dál nezabývat. Domyšleno do důsledku této logiky je třeba říct, že její vyznavači jsou nedůslední, protože ovinutí skupiny lahví pruhem silnější izolepy nebo ovázání provázkem by rozhodně (v duchu uvedené logiky) představovalo řešení nákladově ještě výhodnější, a mělo by proto mít ještě větší naději na prosazení na trhu… Fakt, že tomu tak v praxi zjevně není, svědčí o tom, že tuto logiku trh neakceptuje.
Stačí krátký praktický příklad z oblasti, která s balením nápojům nemá prokazatelně nic společného. Využívá však stejný princip – a možná právě proto bude o to názornější. Jde o přepravní balení zdicích materiálů. Nemusíte být ani stavebník či stavař, a přesto se vám podvědomě okamžitě vybaví, jak jsou baleny tvárnice YTONG. Zářivě žlutá fólie a černé logo jsou prostě nepřehlédnutelné, daleko výraznější než fádní šedobílá barva samotné tvárnice.
Které funkce smršťovací fólie jsou tedy společné skupinovému balení tvárnic a skupinovému balení nápojů? Požadavek na pevnost fólie? Samozřejmě ano, ale nejen to.
Prosím, povšimněte si, jak dokonale je na skupinovém obalu tvárnic využito prostého faktu, že zboží v obchodě čeká jistou dobu na svého zákazníka. Stojí vyskládáno „ve štosu“ a čeká. Čeká (nabízí se) a přitom nepochybně plní také marketingovou funkci. Otázkou pouze zůstává, jak kvalitně ji plní.
Přežije ten, kdo se odliší
Je jistě zbytečné přesvědčovat někoho, kdo se zabývá balením nealkoholických nápojů, o tom, jak zásadní roli hraje v tomto oboru odlišení obalu, ať už jde o tvarové a barevné odlišení PET lahví a plechovek, tvarové a barevné odlišení uzávěrů lahví nebo tvarové a barevné odlišení etiket. Zkrátka je nutné zajistit co nejvýraznější odlišení od konkurenčního výrobku.
U skupinově balených nápojů jsou očekávané efekty tohoto úsilí spojeny se základní společnou podmínkou: Má-li být dosaženo žádoucího efektu, musí být zvolené nástroje a nosiče marketingových sdělení vůbec vidět – buďto zcela, nebo ještě lépe v rafinovaně zvolených průhledech na zabalený produkt.
Odlišení musí být nepřehlédnutelné
Má-li být náročné a nákladné odlišení produktu ve skupinovém obalu vidět, začínají být náhle důležité další, dříve opomíjené vlastnosti fólie pro skupinové balení: nízký zákal (tedy vysoká čirost) a vysoký lesk fólie. Úroveň optických vlastností fólie je naprosto zásadní pro konečný efekt také v případech, kdy samotná fólie je „málo vidět“, kdy je určitá plocha skupinového obalu potištěna. V tom případě i pro tisk na fólii platí obecné pravidlo, že vyznění, efekt tisku je jednoznačně podmíněn optickými vlastnostmi užité podložky.
Požadavky na současné splnění vysokých parametrů pevnosti, čirosti a lesku fólie musí jít samozřejmě ruku v ruce s dalšími vlastnostmi v duchu současných trendů – se snižováním tlouštěk fólie, zvyšováním odolnosti proti trhání a zvyšováním tažnosti fólie.
Vícevrstvé fólie kombinují efekty a možnosti
Současné splnění všech těchto vlastností vyvolalo zásadní změnu způsobu jejich výroby. Místo dřívějších jednovrstvých fólií jsou dnes nové typy vyráběny jako vícevrstvé s tím, že výsledného efektu je dosaženo kombinací rozdílných vlastností různých polymerů v jednotlivých vrstvách. Zjednodušeně řečeno: vnější vrstvy tvořící povrchy fólie zajišťují lesk a snadnou svařovatelnost, zatímco střední vrstvy zase pevnost a transparenci – průhlednost.
Přechod na tyto nové typy smršťovacích fólií pro skupinové balení v tuzemsku je vyvoláván zahraničními trendy skupinového balení a snahou tuzemských výrobců tyto trendy následovat vlastní produkcí. Kromě grafických motivů propagujících standardní produkci je využití plochy fólie zvlášť vhodné ke skupinovému balení reklamních akcí typu „tři + plus jeden zdarma“ atd.
Tomáš Obr
vedoucí odboru marketingu, Granitol, a. s.
Box do textu: Granitol sází na inovace
Jako jediný výrobcem nové generace vícevrstvých smršťovacích folií pro skupinové balení ve střední a východní Evropě chce být lídrem změn. Vícevrstvé koextrudované smršťovací fólii pro skupinové balení Granoten SkN bylo v loňském roce uděleno ocenění Obal roku 2006.