
Test provedený stuttgartským G.R.P. (Institutem racionální psychologie) v roce 2006 potvrdil, že z atraktivního obalu chutnají nápoje lépe. Pro pozitivní přijetí konzumované tekutiny a hodnotu požitku z pití hraje obal rozhodující roli. A to nejen samotný jeho materiál, ale také tvar obalu, design i barva. Vítězem tohoto průzkumu se stal obal ze skla.
Testovaným osobám (1024 účastníků) byly nabízeny ovocné šťávy a pivo v různých obalech. Ochutnávky probíhaly jak z originálních obalů, tak z neutrálních nádob se znalostí značky nápoje. Jako kontrolní test byla provedena ochutnávka naslepo z nápojových pohárků.
Hodnotu požitku změřily senzory
V průběhu testu byli ochutnávající připojeni na senzory, které měřily hodnoty krevního tlaku, reakce zornic, mozkové aktivity, dechovou frekvenci a změnu teploty kůže během konzumace. Naměřené hodnoty nebylo možno upravovat nebo vědomě ovlivnit.
Na základě získaných elektronických dat byl potom pomocí speciálního počítačového programu sestaven kvocient hodnoty požitku, který shrnul sumu pozitivně nebo negativně zabarvených pocitů, jež se spouštěly při konzumaci nápojů. Atraktivitu obalu ohodnotily především ženy a označily v této souvislosti sklo jako obalový materiál číslo jedna.
Pro výrobce a obchodníky je důležitý také Extra Option-Index, který má rovněž zajímavou vypovídací hodnotu a je dobře „uchopitelný“. Udává, o kolik procent obalový materiál zvyšuje nebo snižuje hodnotu požitku. Při tomto matematickém propočtu se ukázalo, že skleněná láhev ovlivnila pozitivně u všech testovaných osob požitek z konzumace džusů, zatímco při pití z plechovek, nápojových kartonů nebo PET lahví byl požitek nižší než při použití neutrální nádoby.
Žebříček: sklo, PET, karton, plechovka
U ovocných šťáv upřednostňovaly atraktivní obal především ženy a reagovaly na sklo pozitivně. Také muži preferovali sklo. Průměrně zvýšila skleněná láhev požitek o 14 %. Zmenšení požitku bylo dosaženo u kartonů (-16 %) a u PET lahví (-6 %).
Ochutnávky piva se vyznačovaly velmi podobnými výsledky. V celkovém souhrnu dosáhl také u piva skleněný obal vyššího stupně požitku než obal z PET či plechu. Jestliže studie mezi muži prokázala jednoznačný výsledek, pak u žen ukázala měření ještě vyšší hodnotu preference. Kromě toho studie doložila, že sklo je pro požitek pití piva obzvláště důležité u osob nad 50 let. Pivo z PET lahví snížilo u testovaných osob požitek průměrně o 6 %, pivo z plechovky pak o 16 %. Skleněný obal oproti tomu zaznamenal nárůst průměrně o 10 %.
Boduje nejen materiál, ale i design lahve
Důležitým poznatkem studie bylo i to, že design lahve prokazatelně a významně zvyšuje požitek. Objektem zkoumání se v tomto případě stala reliéfní láhev pivní značky Veltins, jejíž vzhled se u testovaných osob setkal s velkou pozorností a sympatiemi. V testu zvýšila reliéfní láhev hodnotu vjemu v průměru o 14 %, u mužů o 10 %, u žen o 18 % a u věkové skupiny 18 – 29 let dokonce o 20 %.
Výzkum tedy potvrdil, že estetická úroveň a kvalita obalu má bezprostřední dopad na spotřebitele, a profesor H. J. Ertel z Institutu racionální psychologie ve Stuttgartu dodává: „Výrobci nápojů musí nejen vymyslet dobrý nápoj, ale také připravit optimální obal, a to z pohledu materiálu, formy i barvy.“
Ladislava Caisová
(Zpracováno podle materiálu Glasforum, Vídeň 2006)