
Spotřebitelé utrácejí v dnešní době za zdravé potraviny více než kdykoli předtím. Očekávají, že najdou v obchodech velký výběr „zdravých“ alternativ. U nápojů tyto alternativy představují energetické nápoje, čerstvé džusy, nápoje na bázi vody, mléčné výrobky a další funkční tekutiny podporující zdraví.
Údaje zveřejněné firmou Beverage Can Makers Europe (BCME) dokumentují, že v roce 2006 bylo ve Velké Británii vyrobeno pro trh s nealkoholickými nápoji 3481 miliard nápojových plechovek. Toto množství znamená pokles o 1,8 % oproti roku 2005, zatímco meziroční srovnání o rok dříve zaznamenalo pokles 2,5 %. Ačkoli se nejedná o drastické rozdíly, dokumentují přesto vzrůstající preference zákazníků.
Je třeba dodat zdravější varianty výrobků
Je zřejmé, že výrobci nealkoholických nápojů v reakci na posun spotřebitelských preferencí od tradičních nápojů (s obsahem kyseliny uhličité) směrem k těm, které zosobňují zdravý životní styl, zahajují boj např. i pomocí nových výrobků „bez cukru“, jako je Coke Zero – Coca-Cola pro muže. Ta pomohla dodat této kategorii nápojů novou energii a přesvědčit o nákupu i starší spotřebitele, kteří nekonzumovali tradiční nápoje ze zdravotních důvodů.
Kromě toho společnost Coca-Cola nedávno oživila svoji značku Diet Coke, v Německu známou pod jménem Coca-Cola light. Firma Rexam spolupracovala na vytvoření výrazného designu plechovek pro kampaň Diet Coke Break, která je součástí výrazného posunu značky směrem k ženské části spotřebitelů. Výrobce plechovek Rexam zde použil jedinečný proces tisku Illustration Impact, který umožňuje dostat na plechovky fotografické obrázky.
Inovace mohou přinést nové zisky
Kromě změny obsahu, která má uspokojit rostoucí množství zdravotně uvědomělých obyvatel, požadují výrobci nápojů od dodavatelů obalů také to, aby vyráběli rozdílné velikosti obalů. Ty totiž dovolují výrobcům nealkoholických nápojů širší specializaci na spotřebitele formou dodávek přesně požadovaného množství výrobku. Díky tomu mají kupující lepší výběr podle svých individuálních potřeb, vlastního životního stylu nebo speciálních příležitostí. Tento trend nabízí značkám velmi široký prostor nejen pro inovace, tvorbu vlastní hodnoty značky a distribučních kanálů, ale i pro zvýšení extrémně důležitých průměrných výdajů spotřebitelů za litr nápoje.
Kovové obaly jsou lehké i robustní
Spotřebitelé 21. století žádají nápoje, které lze konzumovat i v pohybu a které se hodí k jejich rychlému životu. Z pohledu nápojových obalů lze tyto trendy velmi dobře převést na vlastnosti kovových obalů. Plechovky dodávají jednu porci, která se dá najednou zkonzumovat, jsou vhodné na nošení a lze z nich dobře pít i za chůze. Jsou lehké, pevné a odolné.
Obzvláštní oblibě se plechovky těší při impulzivních nákupech během letních měsíců, kdy je nutné zkonzumovat nápoj co nejstudenější a co nejčerstvější. Tím pádem roste výroba energetických nápojů nadále ve dvouciferných číslech, nejvíce u Red Bullu, kde reprezentují výrobní program výhradně plechovky.
Odlišné obaly pro nové nápoje
Výrobci nápojových plechovek přinesli v poslední době na trh celou řadu inovativních výrobků. Stále více velkých značek vyhledává dodavatele pro vývoj nových obalových nápadů, které by představovaly na stále těsnějším trhu pro spotřebitele novou přidanou hodnotu a rozlišovací prvek.
Pohyb směrem ke zdravějším, funkčním nápojům otevírá plechovkám zcela nový prostor. Nové tiskové procesy, jako např. Illustration Impact, umožňují vyšší kvalitu tisku než kdykoli předtím. K inovacím patří také „hmatatelné“ inkousty, které dodávají povrchu plechovky texturu, dále termochromatické barvy, jež se mění podle teploty obsahu, a UV citlivé barvy, které rozzáří názvy značek na diskotékách.
Směr je jasný: Výrobci i maloobchodníci musejí přistoupit k odlišným balením, protože každá standardizace snižuje hodnotu jejich snažení.
In jsou recyklovatelné obaly
Dnešní spotřebitelé jsou si velmi dobře vědomi důsledků, které mají jimi koupené výrobky pro životní prostředí, a požadují stále více recyklovatelné varianty balení. To nabízí výrobcům a potenciálně i maloobchodníkům dobrou příležitost k tomu, aby se usadili na eticky korektním a ekologickém místě ve spektru značek.
Mnoho let existoval v Evropě výrazný posun od vratných nádob k používání nevratných obalů, které lze ovšem jednoduše recyklovat. Kromě toho obalový formát neovlivňuje dnes pouze názor spotřebitelů, ale také požadavky na efektivní přepravu a redukci emisí.
V souladu s tím je třeba připomenout, že každá část plechovky se dá stále znovu recyklovat. Minulý rok bylo v Evropě vráceno a opět využito téměř 60 % kovových obalů, což odpovídá množství více než 25 miliard plechovek. Ne každý typ obalu může nabídnout tak silnou ekologickou hodnotu.
Nápojový průmysl má tedy možnost čelit klesajícímu trhu s klasickými nealkoholickými nápoji i zavedením nových výrobních konceptů, které zohlední poptávku kupujících po zdravějších a módnějších nápojích.
V minulém roce vzrostly v Evropě objemy prodeje plechovek s nealkoholickými nápoji o 7 %. To dokazuje, že nápojové plechovky jsou schopny uhájit své místo v moderním životním stylu a splnit potřeby konzumentů.
John Revess, marketingový ředitel Rexam Beverage Can pro Evropu a Asii
(Upraveno podle časopisu PackReport)