logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Dobré balení je otázkou kvality značky

1. července 2007
Nezařazené 0
737
SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Dobré balení je otázkou kvality značky

 „Dobré balení nemá nic společného s velikostí firmy, ale s prací se značkou,“ říká Sven Erler z německé pobočky The Coca-Cola Company v Berlíně. Docentka v oboru designu Birgit Bauer a autorka odborného měsíčníku PackReport, který vydává naše mateřské vydavatelství Deutscher Fachverlag, mu položila několik otázek u příležitosti zahájení celosvětového prodeje nové Splash lahve Fanty.

PackReport: Dosud byla Splash láhev použita v Německu jen v gastronomické velikosti 0,2 l ve skle. Proč byla celá designová linie sjednocena teprve nyní?
Sven Erler:
Splash design byl zde použit nejprve v gastronomii ve vratné láhvi 0,2 l – to bylo v roce 2005. My jsme ovšem zavedli Splash design v jiných zemích už v roce 2001. V Německu jsme prozatím sledovali situaci okolo povinných záloh na láhve. V roce 2006 jsme dokončili vývoj designu lahví i pro další velikosti. Úspěch Splash designu v gastronomii byl pro další vývoj rozhodující.
Jsme přesvědčeni, že jsme postupným zaváděním Splash designu v roce 2007 využili správný okamžik. V tomto roce se totiž realizuje u Fanty opětovné uvedení na trh, a tím pádem se uvedení Splash designu do Německa přímo nabízí.

PR: Existuje tradice, které by se tvorba láhví Fanty po celá desetiletí držela?
S. E.:
K tématu tradice existuje zajímavá souvislost: značka Fanta pochází z Německa – již v padesátých letech jsme zavedli klasickou tzv. kroužkovou láhev (návrh od Raymonda Loewyho, pozn. red.). Potom se značka Fanta během let rozšířila do mnoha zemí a postupně rostla. Dnes o ní hovoříme jako o mezinárodní značce. To znamená, že nyní máme zcela odlišné nároky spotřebitelů, a tomu musíme také přizpůsobovat její design. Jsme toho mínění, že jsme Splash designem vytvořili optimální slučitelnost se všemi mezinárodními trhy, na kterých se Fanta vyskytuje.

PR: Byl tedy dosud design lahví spíše oddělený, regionální?
S. E.:
V Německu byla tehdy klasická tzv. kroužková láhev prvním speciálním značkovým obalem pro Fantu a to je mimořádné. V jiných zemích je značka Fanta ještě relativně mladá. Design láhve (kroužková láhev) nehrál zatím tak velkou roli. S novým, přepracovaným designem máme nyní zcela jinou výchozí pozici. Takže bych nehovořil tolik o tradici designu, ale spíše o jeho evoluci.

PR: Od koho pochází návrhy Splash lahve?
S. E.:
Nový design pochází z Evropy. Na finálním tvaru jsme spolupracovali s londýnskou agenturou ZET & Co, která je zodpovědná za současný design láhve.

PR: Podle jakých kritérií se design vytvářel, resp. co je pro Coca-Colu důležité?
S. E.:
Pokud mluvíme o designových kritériích pro nápojový obal, jde v první řadě o to dosáhnout rozpoznatelnosti výrobku. Splash design je k dispozici již ve více než 40 zemích na pěti kontinentech.
Nejlepším příkladem rozpoznatelnosti výrobku z našeho koncernu je láhev s charakteristickou siluetou od Coca-Coly. To je velmi důležité kritérium. Druhým kritériem je, že se vždy pokoušíme u designu lahví vyjádřit specifické hodnoty značky. Čím lépe se to povede, tím má design větší efekt. U Fanty je to např. slogan „ještě pomerančovější“, Splash design velmi dobře vyjadřuje tuto přidanou hodnotu. Třetím aspektem, který je velmi důležitý, jsou ovšem též ekonomické požadavky, které musíme mít vždy na zřeteli.

PR: S jakými výdaji se musí počítat, když se buduje takováto designová řada?
S. E.:
Pokud chcete adaptovat původní design, musíte si nejprve vyjasnit, o jaký druh balení půjde. Zda se jedná o skleněnou nevratnou láhev nebo vratnou PET láhev nebo nevratnou PET láhev – to je nejdůležitější soubor kritérií, který je třeba mít na zřeteli. Doba rozběhu je totiž rozdílná. Například pro skleněnou vratnou láhev, kterou jsme roku 2005 úspěšně zavedli v Německu, byly velkým problémem typické záležitosti, jako je čištění. Pak je doba rozběhu pochopitelně o něco delší než u nevratných obalů, které nepotřebují čistit v plnicí lince.

PR: Splash láhve patří tedy v Německu do systému nevratných obalů?
S. E.:
Ano, jde o zálohovaný nevratný obal. V tomto se přizpůsobujeme požadavkům německého trhu.

PR: Pravé vratné zálohované obaly Fanty, kromě gastronomické láhve, už úplně vymizely?
S. E.:
Náklady na vývoj vratné PET láhve jsou mnohem vyšší. Je zapotřebí více času a požadavky jsou úplně jiné než u nevratných PET láhví. Prozatím bude Fanta v oběhu ve vratných láhvích pouze v dosavadním tvaru. Na realizaci vratné Splash láhve se ještě pracuje. Naším důležitým cílem je, aby byl nový Splash design mezinárodním designem pro Fantu Orange, a to ve všech variantách.

PR: Přejděme nyní ke tvaru. Je podobnost s jinými tvarovými realizacemi vyjadřujícími pomerančovou chuť úmyslná?
S. E.:
Poprvé jsme zavedli Splash design roku 2001, a pokud započítáte dobu vývoje, jedná se celkově už o sedm let, ve kterých zavádíme tento design na trh. Splash design je tedy již velmi dlouho na očích. Snažíme se v našem designu řídit nejdříve podle spotřebitelských tužeb a tím vytvořit přidanou hodnotu, ať už v emocionálním smyslu nebo také ve funkčním. Příkladem jsou prohlubně pro snadné uchopení a hmatové vjemy, které láhev nabízí. Potom kombinujeme tyto základy s rozlišovacími atributy v regálech. Pokud vykonáme v tomto směru dobrou práci, objeví se jistě nějaký imitátor, to už jsem vysledoval!

PR: Jaké zvláštní požadavky se vyskytly při realizaci Splash designu?
S. E.:
Vidím dva aspekty, které se objevily při vývoji Splash láhve. První výzvou byla stránka designu: pokus převést původní formu na různé velikosti obalů. Přitom je důležité zachovat proporce a profil láhve. Druhou pak, aby byl design kompatibilní s výrobou, tj. např. aby nový tvar splňoval podmínky stáčení nebo aby šel adaptovat na novou velikost, nebo dokonce na úplně nový typ obalu. A samozřejmě je třeba řešit požadavky uvnitř dodavatelského řetězce, především ty logistické.

PR: Mohou si důsledně propracovaný design dovolit pouze velké firmy?
S. E.:
Charakteristikou obalového designu se dnes stává design značkový – a to nemá nic společného s velikostí firmy, ale s její prací se značkou.

(Převzato z časopisu PackReport 5/07)

Box: Sven Erler
Třiačtyřicetiletý rodák z Ulmu je absolventem inženýrského studia v oblasti technologie plastických hmot (FH Aalen) a také MBA studia na univerzitách v anglickém Bradfordu a nizozemském Nimbasu. Od roku 1997 pracuje v německé dceřiné společnosti The Coca-Cola Company v Berlíně. V oddělení spotřebního marketingu je zodpovědný za inovace v oblasti balení, designu a prodejních automatů.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required