logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Rakouská společnost Delfort přichází na trh s recyklovatelný bariérovým papírem thienbarrier...
  • Až o 99 tisíc tun ročně klesne množství emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného papírnou...
  • Michal Franěk spojil s cukrovarem Tereos TTD celou svoji pracovní kariéru. V balicím centru v...
  • Zástupci chorvatské firmy Modepack oznámili, že vyvinuli poštovní tašky vyrobené ze směsi...
  • Přípravy na veletrh nápojového a liquid food průmyslu drinktec 2025  vrcholí. Trendy ve výrobě a...

SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Dobré balení je otázkou kvality značky

1. července 2007
Nezařazené 0
841
SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Dobré balení je otázkou kvality značky

 „Dobré balení nemá nic společného s velikostí firmy, ale s prací se značkou,“ říká Sven Erler z německé pobočky The Coca-Cola Company v Berlíně. Docentka v oboru designu Birgit Bauer a autorka odborného měsíčníku PackReport, který vydává naše mateřské vydavatelství Deutscher Fachverlag, mu položila několik otázek u příležitosti zahájení celosvětového prodeje nové Splash lahve Fanty.

PackReport: Dosud byla Splash láhev použita v Německu jen v gastronomické velikosti 0,2 l ve skle. Proč byla celá designová linie sjednocena teprve nyní?
Sven Erler:
Splash design byl zde použit nejprve v gastronomii ve vratné láhvi 0,2 l – to bylo v roce 2005. My jsme ovšem zavedli Splash design v jiných zemích už v roce 2001. V Německu jsme prozatím sledovali situaci okolo povinných záloh na láhve. V roce 2006 jsme dokončili vývoj designu lahví i pro další velikosti. Úspěch Splash designu v gastronomii byl pro další vývoj rozhodující.
Jsme přesvědčeni, že jsme postupným zaváděním Splash designu v roce 2007 využili správný okamžik. V tomto roce se totiž realizuje u Fanty opětovné uvedení na trh, a tím pádem se uvedení Splash designu do Německa přímo nabízí.

PR: Existuje tradice, které by se tvorba láhví Fanty po celá desetiletí držela?
S. E.:
K tématu tradice existuje zajímavá souvislost: značka Fanta pochází z Německa – již v padesátých letech jsme zavedli klasickou tzv. kroužkovou láhev (návrh od Raymonda Loewyho, pozn. red.). Potom se značka Fanta během let rozšířila do mnoha zemí a postupně rostla. Dnes o ní hovoříme jako o mezinárodní značce. To znamená, že nyní máme zcela odlišné nároky spotřebitelů, a tomu musíme také přizpůsobovat její design. Jsme toho mínění, že jsme Splash designem vytvořili optimální slučitelnost se všemi mezinárodními trhy, na kterých se Fanta vyskytuje.

PR: Byl tedy dosud design lahví spíše oddělený, regionální?
S. E.:
V Německu byla tehdy klasická tzv. kroužková láhev prvním speciálním značkovým obalem pro Fantu a to je mimořádné. V jiných zemích je značka Fanta ještě relativně mladá. Design láhve (kroužková láhev) nehrál zatím tak velkou roli. S novým, přepracovaným designem máme nyní zcela jinou výchozí pozici. Takže bych nehovořil tolik o tradici designu, ale spíše o jeho evoluci.

PR: Od koho pochází návrhy Splash lahve?
S. E.:
Nový design pochází z Evropy. Na finálním tvaru jsme spolupracovali s londýnskou agenturou ZET & Co, která je zodpovědná za současný design láhve.

PR: Podle jakých kritérií se design vytvářel, resp. co je pro Coca-Colu důležité?
S. E.:
Pokud mluvíme o designových kritériích pro nápojový obal, jde v první řadě o to dosáhnout rozpoznatelnosti výrobku. Splash design je k dispozici již ve více než 40 zemích na pěti kontinentech.
Nejlepším příkladem rozpoznatelnosti výrobku z našeho koncernu je láhev s charakteristickou siluetou od Coca-Coly. To je velmi důležité kritérium. Druhým kritériem je, že se vždy pokoušíme u designu lahví vyjádřit specifické hodnoty značky. Čím lépe se to povede, tím má design větší efekt. U Fanty je to např. slogan „ještě pomerančovější“, Splash design velmi dobře vyjadřuje tuto přidanou hodnotu. Třetím aspektem, který je velmi důležitý, jsou ovšem též ekonomické požadavky, které musíme mít vždy na zřeteli.

PR: S jakými výdaji se musí počítat, když se buduje takováto designová řada?
S. E.:
Pokud chcete adaptovat původní design, musíte si nejprve vyjasnit, o jaký druh balení půjde. Zda se jedná o skleněnou nevratnou láhev nebo vratnou PET láhev nebo nevratnou PET láhev – to je nejdůležitější soubor kritérií, který je třeba mít na zřeteli. Doba rozběhu je totiž rozdílná. Například pro skleněnou vratnou láhev, kterou jsme roku 2005 úspěšně zavedli v Německu, byly velkým problémem typické záležitosti, jako je čištění. Pak je doba rozběhu pochopitelně o něco delší než u nevratných obalů, které nepotřebují čistit v plnicí lince.

PR: Splash láhve patří tedy v Německu do systému nevratných obalů?
S. E.:
Ano, jde o zálohovaný nevratný obal. V tomto se přizpůsobujeme požadavkům německého trhu.

PR: Pravé vratné zálohované obaly Fanty, kromě gastronomické láhve, už úplně vymizely?
S. E.:
Náklady na vývoj vratné PET láhve jsou mnohem vyšší. Je zapotřebí více času a požadavky jsou úplně jiné než u nevratných PET láhví. Prozatím bude Fanta v oběhu ve vratných láhvích pouze v dosavadním tvaru. Na realizaci vratné Splash láhve se ještě pracuje. Naším důležitým cílem je, aby byl nový Splash design mezinárodním designem pro Fantu Orange, a to ve všech variantách.

PR: Přejděme nyní ke tvaru. Je podobnost s jinými tvarovými realizacemi vyjadřujícími pomerančovou chuť úmyslná?
S. E.:
Poprvé jsme zavedli Splash design roku 2001, a pokud započítáte dobu vývoje, jedná se celkově už o sedm let, ve kterých zavádíme tento design na trh. Splash design je tedy již velmi dlouho na očích. Snažíme se v našem designu řídit nejdříve podle spotřebitelských tužeb a tím vytvořit přidanou hodnotu, ať už v emocionálním smyslu nebo také ve funkčním. Příkladem jsou prohlubně pro snadné uchopení a hmatové vjemy, které láhev nabízí. Potom kombinujeme tyto základy s rozlišovacími atributy v regálech. Pokud vykonáme v tomto směru dobrou práci, objeví se jistě nějaký imitátor, to už jsem vysledoval!

PR: Jaké zvláštní požadavky se vyskytly při realizaci Splash designu?
S. E.:
Vidím dva aspekty, které se objevily při vývoji Splash láhve. První výzvou byla stránka designu: pokus převést původní formu na různé velikosti obalů. Přitom je důležité zachovat proporce a profil láhve. Druhou pak, aby byl design kompatibilní s výrobou, tj. např. aby nový tvar splňoval podmínky stáčení nebo aby šel adaptovat na novou velikost, nebo dokonce na úplně nový typ obalu. A samozřejmě je třeba řešit požadavky uvnitř dodavatelského řetězce, především ty logistické.

PR: Mohou si důsledně propracovaný design dovolit pouze velké firmy?
S. E.:
Charakteristikou obalového designu se dnes stává design značkový – a to nemá nic společného s velikostí firmy, ale s její prací se značkou.

(Převzato z časopisu PackReport 5/07)

Box: Sven Erler
Třiačtyřicetiletý rodák z Ulmu je absolventem inženýrského studia v oblasti technologie plastických hmot (FH Aalen) a také MBA studia na univerzitách v anglickém Bradfordu a nizozemském Nimbasu. Od roku 1997 pracuje v německé dceřiné společnosti The Coca-Cola Company v Berlíně. V oddělení spotřebního marketingu je zodpovědný za inovace v oblasti balení, designu a prodejních automatů.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required