logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící...
  • Bývalý barman James Vyse, jehož specializací bylo míchání koktejlů, stojí za projektem...
  • Producent nápojových plechovek Ball Corporation spouští novou výrobní linku ve svém plzeňském...
  • Skupina Vetropack, výrobce skleněných obalů, jmenuje s účinností od 1. ledna 2026 Lukase...
  • Soutěž Obal roku 2025, která již 32 let oceňuje výjimečná obalová řešení a podporuje inovace v...

SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Budeme zálohovat odpad?

1. července 2007
Nezařazené 0
701
SB 4/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení nápojů a tekutin: Budeme zálohovat odpad?

 V případě zavedení zálohového systému na jednocestné plastové lahve by se obchod stal jedním velkým kontejnerem – skládkou. Každá provozovna potravinářského podniku (mezi které maloobchod také patří) musí dodržovat hygienické předpisy souhrnně nazývané hygienický balíček. Zavedení nového prostoru v obchodě pro „odpadky“ by znamenalo zásah do systému HACCP, tedy další kritický bod možné kontaminace potravin, kterému by se musely přizpůsobit vnitřní mechanismy prodejen.

Pro malé jde o likvidační záležitost
Menší obchody by bojovaly o přežití – musely by vymezit část svých prodejních či skladových prostor, aby zde bylo možno zabezpečit speciální čtecí a lisovací stroj či skladování pytlů s prázdnými PET lahvemi. Samozřejmě by to znamenalo dodatečné náklady – nejen na vybudování nového prostoru, ale také na zakoupení příslušného technického vybavení.
Obchodník by měl vázán svůj kapitál v zálohách samotných, stejně jako zákazník, v období mezi zakoupením a odevzdáním plastových lahví zpět do obchodní sítě. Došlo by tak ke zvýšení investičních i provozních nákladů, zavedení další administrativy u všech zúčastněných podnikatelských subjektů i spotřebitelů.

Investice v řádu miliard
Investice spojené se změnou systému, jejíž výsledky ve zvýšení recyklace plastů jsou nejasné, by ale zaplatil každý – jako daňový poplatník či spotřebitel – a musely by se promítnout i do cen výrobků. Zkušenosti s modelem aplikovaným v SRN ukazují náklady na sběr jednoho obalu od nápoje prostřednictvím zálohového systému okolo 2 Kč na jeden kus. Spotřebitel by tak platil za dva souběžně fungující systémy sběru.
Podle Vlada Volka, ředitele obalového institutu SYBA, by zavedení záloh a s ním spojené investice do nákupu nových technologií přišly výrobce na celkem 30 mld. Kč. Peníze vyžaduje i vybírání a přeprava prázdných obalů.
Názor ministerstva životního prostředí, že investice v řádech miliard korun do sběru jednocestných, tedy dnes nevratných a opakovaně nepoužitelných obalů, mají vést k posílení používání opakovaně použitelných obalů na českém trhu, je nerealistický. Nelze předpokládat, že obchody a výrobci nejprve investují miliardy do instalace automatů na sběr jednocestných lahví a následně tyto jednocestné lahve nahradí technologiemi pro opakované použití, které vyžadují jinou organizaci a technologické zajištění sběru – tedy opět další investice.
Investice vložené do zavedení systému recyklace, který dnes velmi dobře funguje, by vyletěly do povětří. Český spotřebitel dnes přitom díky roky trvající výchově patří v případě třídění komunálního odpadu k nejukázněnějším v Evropě.
Přispělo by navrhované opatření ke zlepšení životního prostředí? Odklonění jedné části obalového odpadu, která reprezentuje jen asi desetinu celkového obalového toku, do zcela samostatného logistického celku nutně znamená nárůst přepravních výkonů, tedy i zátěže životního prostředí. Je otázkou, zda očekávaný nárůst recyklace či očekávané rozšíření opakovaného použití budou kompenzovat evidentní nárůst zatížení životního prostředí dopravou a zda nadále povede k úspěšnému třídění ostatních složek komunálního odpadu.

Také výrobci jsou proti
Tuzemští výrobci nápojů, stejně jako např. Potravinářská komora či ČSZV, důrazně vystupují proti případným snahám zavést povinné zálohy na další druhy obalů (např. tzv. jednorázové PET lahve). Důvody shrnuje JUDr. Zdeněk Huml, výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů:
– Recyklace obalů se osvědčila. ČR má zaveden osvědčený a oceňovaný systém recyklace obalů. Náklady na recyklaci obalového odpadu patří mezi nejnižší v Evropě.
– Komplikace pro výrobce. Systém označování a třídění zálohovaných lahví by byl technicky, investičně i provozně velmi nákladný. Zvýšily by se náklady na etikety, skladování a dopravu.
– Komplikace pro prodejce. Skladování vrácených lahví by zásadním způsobem zhoršilo prostředí v prodejnách. Zavedením systému záloh by prodejci byli nuceni k nákupu automatů na výkup obalů.
– Byl by poškozen i spotřebitel. Vysoké náklady spjaté s vytvořením zálohového systému by vedly k dalšímu zdražení potravin. Vracení zálohovaných jednorázových obalů by pro spotřebitele bylo velmi nepohodlné.
– Negativní dopad na státní rozpočet a zaměstnanost. Značnou část z nákladů na zavedení systému záloh na jednorázové obaly by nesl stát. Spotřeba a tím i výroba např. balených vod a dalších nealkoholických nápojů by klesla. Řada podniků by propouštěla zaměstnance. Došlo by k poklesu odváděných daní za zaměstnance i za výrobky a ke snížení odvodů na sociální a zdravotní pojištění.
– Diskreditace pověsti ČR v zahraničí. Zavedení systému záloh na obaly v ČR by mohlo být považováno za vytvoření překážky volného trhu v rámci EU. Česká republika by se vystavila riziku sankcí ze strany EU, která žádala i o sankce proti SRN (2004) a Maďarsku (2006) právě v souvislosti s vytvářením obdobných národních překážek volného obchodu.
– Negativní dopad na rozpočty obcí. Zavedení zálohového systému jednorázových obalů by ohrozilo stávající funkční systém tříděného sběru komunálního odpadu. PET patří v tříděném odpadu mezi nejhodnotnější suroviny. Prodej této suroviny kryje významnou část nákladů na třídění odpadů v obcích.
Případné zavedení systému záloh na plastové lahve, o němž uvažuje ministerstvo, zdraží nápoje v Česku až o 7 %. Vyplývá to ze studie Institutu pro strukturální politiku IREAS, kterou si MŽP loni nechalo zpracovat. Ministerstvo však výsledky analýzy odmítá a hodlá zadat novou studii.

Jak se zachová spotřebitel?
Představa, že spotřebitel bude kupovat nápoje v zálohovaných jednocestných PET lahvích, které bude poté prázdné – a nepoškozené – skladovat doma, aby je oproti záloze vrátil nejbližšímu obchodníkovi k likvidaci, zní poněkud „kocourkovsky“.
Pokus s vícecestnými zálohovanými PET lahvemi již na českém trhu v 90. letech dva výrobci nealkoholických nápojů podnikli. Spotřebitel je však odmítl, a tak od této technologie ustoupili. Do jaké míry se spotřebitel od té doby změnil?

Hana Michovská, SOCR, Eva Klánová, Moderní obchod

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]

Konference Automatizace v potravinářství ukáže cesty k vyšší efektivitě nebo úsporám energií

Odborníci na výrobu potravin a nápojů se již brzy sejdou na konferenci Automatizace v potravinářství, kterou přivítá 3. až 4. dubna areál Plzeňského Prazdroje. Hlavním tématem bude digitalizace, která v tomto oboru nabývá rychle na významu a řečníci budou hovořit o možnostech zvýšení efektivity výroby nebo úspor energií, které práce s daty nabízí. Úvodním řečníkem bude Lukáš Kovanda, […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required