
Dobrovolné nutriční značení uvedla na evropský trh Konfederace potravinářského a nápojového průmyslu zemí EU (CIAA) jako další příspěvek k činnosti evropské platformy pro výživu, fyzickou aktivitu a zdraví.
Letos na jaře se objevily první takto označené výrobky na českém trhu.
K rozhodnutí uvádět na obalech svých výrobků údaje, které poskytnou konzumentovi podstatné informace o jejich nutričním složení se na evropské úrovni rozhodlo již jedenáct velkých výrobců potravin a nápojů. Ke společnostem Cadbury Schweppes, Campbell´s, Coca-Cola, Danone, Kellogg´s, Kraft, Mars, Nestlé, Orangina, Pepsi a Unilever se v České republice přidala zatím Opavia a Kofola. O možném připojení uvažuje také společnost United Bakeries.
Vizualizace nutriční hodnoty
Výrobci zúčastnění v projektu se dobrovolně zavázali uvádět na přední straně obalů svých výrobků údaje o energetickém obsahu jedné porce (v kcal) a její podíl na doporučeném denním kalorickém příjmu. Doporučená denní množství se opírají o hodnoty, na kterých se shodli přední evropští odborníci na zdravou výživu. S postupným umístěním těchto údajů na obaly celého svého výrobkové portfolia počítají zúčastněné firmy v průběhu let 2008 – 2009.
Navíc postupně upraví obaly výrobků tak, aby na zadní straně obsahovaly také seznam živin s největším vlivem na zdraví člověka, opět včetně jejich podílu na doporučeném denní množství (mezinárodní zkratka GDA) konkrétního nutrientu.
Výše uvedené společnosti vyzvaly ke vstupu do projektu i další výrobce potravin s cílem, aby informace pro spotřebitele byly v rámci Evropy na obalech uváděny v pokud možno jednotné a vzájemně porovnatelné podobě.
Nové značení používá pro svou řadu Tesco Healthy Living i obchodní řetězec Tesco Stores.
Ladislava Caisová
Box: Informace v ČR
Potravinářská komora ČR připravuje pro podporu iniciativy za nutriční značení informační kampaň a cyklus seminářů zaměřených na malé a střední výrobce. Ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR a Ústavem zemědělských a potravinářských informací vydala také informační leták o dané problematice určený pro spotřebitele.