
S ročním obratem 20 miliard eur a se 112 tisíci osobami přímo zaměstnanými v odvětví je francouzský obalový průmysl důležitým odvětvím, které vytváří 3,5 % přidané hodnoty průmyslu v zemi (nepočítaje energetiku). Zaměstnává více lidí než např. letecký průmysl (100 tis. osob) a výrazně investuje.
Celkem 15 % z přidané hodnoty francouzského obalového průmyslu (zahrnuje výrobu papírových, lepenkových, plastových, kovových, skleněných a dřevěných obalů stejně jako výrobu balicích strojů a tisk na obaly) připadá na investice, což je v porovnání s průměrnou 12% výší u průmyslu jako celku pozoruhodné. Vysoké částky jsou vkládány do inovací:
• 80 % malých a středních firem inovuje a téměř 20 % společností dosahuje jedné třetiny svých příjmů z realizace nových výrobků;
• inovační proces je poháněn vpřed velmi náročnými výrobci spotřebního zboží, mezi nimiž existuje silná potřeba odlišit se;
• na straně nabídky existuje tvrdá konkurence mezi různými obalovými materiály (papír versus plast apod.).
Papír a plasty vedou
Faktem však zůstává, že celému odvětví vládnou (svým hodnotovým podílem na celkové produkci) dva hlavní sektory. Jedná se sektor papíru a lepenky – zahrnující produkty orientované především na sekundární balení, zejména z vlnité lepenky – a plasty. Ty jsou používány především na primární obaly v potravinářském průmyslu a obecněji pro výrobu obalů spotřebního zboží.
Vlivy, které mohou ve střednědobém výhledu změnit vývoj nejen francouzského obalového průmyslu, lze shrnout do následujících bodů:
• fragmentace spotřebního modelu založená na silných společenských trendech (vůle ušetřit čas, vyzrálost poptávky);
• vývoj na maloobchodním trhu, kde roste vliv diskontních prodejců a vlastních maloobchodních značek, které požadují levné obaly;
• ekologické problémy, které mají znatelný dopad na hmotnost obalů, na průběh výrobního procesu atd.;
• nové tlaky na zajištění bezpečnosti a nezávadnosti (zejména v potravinářském průmyslu).
Souboj materiálů pokračuje podle dlouhodobého scénáře
Vyhlídky uplatnění jednotlivých materiálů při výrobě obalů jsou na francouzském trhu již delší dobu neměnné. Dotázaní experti tedy poukazují na pokračování dlouhodobých trendů, v rámci nichž se prosazují tzv. kompozitní materiály a plasty na úkor materiálů konvenčních.
• Kompozitní materiály (složené z několika druhů materiálů) nabízejí do roku 2008 nejlepší vyhlídky. Vzhledem k tomu, že spojují kvality různých materiálů, lze je modifikovat podle neustále rostoucích požadavků odběratelů. Na druhé straně skutečnost nesnadné recyklace představuje nevýhodou. Očekává se, že v roce 2008 jim bude patřit zhruba 7 % hodnotového podílu v odvětví (zdroj: CLIFE).
• Plasty jsou velmi populární ve spotřebním průmyslu jak pro nové, tak pro stávající výrobky. Bariérový efekt plastů a jejich funkční vlastnosti jsou nepochybně klíčovou konkurenční výhodou. Avšak nelze podcenit možný pohyb cen ropy a ekologické požadavky, které by mohly mít na jejich konkurenceschopnost negativní účinek.
• Podíl ostatních materiálů na trhu by měl podle očekávání mírně poklesnout – alespoň podle mínění manažerů nákupu ve spotřebním průmyslu. Platí to zejména pro papírové/lepenkové a kovové obaly. Z kovů je více ohrožena ocel, zatímco u hliníku lze očekávat udržení určitého růstového potenciálu.
• Skleněným obalům konkurují obaly plastové, především v tak dynamických odvětvích, jako je segment balených vod. Trpí také ochabnutím trhu s alkoholickými nápoji (zejména v segmentu běžného vína a piva).
• Novinka v nabídce obalových materiálů, tzv. nanokompozitní materiály, které vstoupily nedávno do hry, jsou, byť v dlouhodobé perspektivě, potenciálními konkurenty především kompozitních materiálů. Nepřinášejí totiž žádné problémy s recyklací. Na druhé straně je však jejich současné vysoké ceny prozatím z konkurence vyřazují.
Pravidla hry mění nejen ceny vstupů
Ceny ropy zůstávají vysoké a ve střednědobé perspektivě by mohly mít rušivý účinek na průmysl plastových obalů. Další trvalejší ropná krize by zpomalila rozvoj výroby plastů a přispěla k růstu produkce konkurenčních materiálů. Podobně se v posledních letech značně měnily ceny kovů (oceli a hliníku). Po výrazném vzestupu v r. 2004 cena oceli v následujícím roce významně klesla, což se samozřejmě odrazilo na trhu s kovovými obaly. Výrobci plastových obalů tedy předpokládají, že jejich ceny porostou. Vycházejí z předpovědi, že se cena barelu surové ropy udrží ve střednědobém horizontu na vysoké úrovni. Výrobci kovových obalů očekávají stoupající trend cen jako důsledek značných vzestupů cen na trzích s ocelí a hliníkem. Výrobci papírových a lepenkových obalů jsou méně optimističtí, poněvadž očekávají negativní dopad existence přebytečných kapacit nabídky.
Malé a střední společnosti (s ročním obratem menším než 12 milionů EUR) jsou méně optimistické než všechny ostatní společnosti a očekávají významný pokles cen do roku 2008, kdežto větší společnosti spíše čekají, že ceny porostou. V tom se odráží skutečnost, že pro dominantní společnosti je snazší „přehrát“ zvýšení cen materiálu na své zákazníky. Tato fakta podle hodnocení expertů silně ovlivní výkonnost společností.
Ceny obalů a materiálů zůstávají klíčovými faktory. Podle výrobců obalů bude mít právě prodejní cena obalů ve sledovaném období největší dopad na jejich provozní výkonnost. Bude silnějším faktorem než ceny materiálu a objem podnikání. V tomto kontextu budou výrobci obalů usilovat o to, aby dosáhli zvýšení produktivity zesílením investičních výdajů, přičemž přišlápnou brzdu na straně zaměstnanosti.
Offshoring má různé důvody i formy
Mezi oslovenými výrobci obalů existují určité obavy ohledně rostoucích rizik v zásobování obaly po přenesení výroby do jiných zemí (offshoringu).
Mezi důvody uváděné výrobci spotřebního zboží pro využití offshoringu je vždy snaha o vyšší konkurenceschopnost nákladů a získání nových trhů. Snížení výrobních nákladů je na prvním místě u sektorů zboží dlouhodobé spotřeby a dalšího spotřebního zboží, kdežto získání nových trhů je hlavní pro všechna odvětví sektoru výrobků zdraví – krása – hygiena.
Výrobci obalů mají sklon následovat své zákazníky – odběratele, kteří se stěhují do zemí střední a východní Evropy (Polska, České republiky a Slovenska). Čína se zatím nezmiňuje.
Následování zákazníků do zahraničí se ve většině případů realizuje partnerstvím (joint ventures, zřízením komerčních poboček), aby se riziko snížilo na minimum. Méně časté je převzetí jiných podniků a nově vybudovaných výrobních zařízení. Avšak když se výrobci obalů zařizují a kupují nové stroje, zůstávají dosti loajální ke svým dodavatelům zařízení (což vysvětluje, proč výrobci strojů neprojevují velké starosti ohledně offshoringu).
Tři hlavní požadavky na obaly
Odběratelé obalů požadují, aby obal přispíval k produktivitě „dodavatelského řetězce“, aby se snížily provozní náklady. Optimalizace dodavatelského řetězce se stává pro výrobce spotřebního zboží strategickou záležitostí z řady důvodů, mezi něž patří:
diverzifikace zdrojů dodávek;
specializace výrobních míst pro lepší shodu výroby a přepravních kapacit;
zvýšená poptávka po dodávkách a výrobě „s nulovou zásobou ve skladu“;
zrychlené cykly inovace;
příležitosti nabízené subdodavatelskými smlouvami pro zvládnutí špičkových nároků.
Potřeba optimalizovat dodavatelský řetězec se vztahuje jak k primárním, tak k sekundárním obalům, ačkoliv požadavky u sekundárních obalů jsou naléhavější.
Pokud jde o primární obaly, zákazníci mají vysoké požadavky na jejich design, zejména v oblasti výrobků pro „zdraví a krásu“ a dalšího spotřebního zboží. U sekundárních obalů má ochrana před vlivy okolního prostředí přednost před grafickým řešením, protože tento druh obalu funguje především jako přepravní a manipulační.
U klíčových odvětví potravinářského průmyslu (65 % tržeb výrobců obalů) mají všechny tři požadavky – úsporná logistika, ochrana před vlivem okolního prostředí i design – pro primární obaly stejnou důležitost, kdežto u sekundárních obalů se klade větší důraz na produktivitu a ochranu před nežádoucími vlivy.
Obal více jako marketingový nástroj
Výrobci spotřebního zboží cítí, že by měli být více zapojováni do dřívějších fází řešení obalu, čímž jejich tradiční role kupce ztratí opodstatnění. Díky tomu vzroste důležitost funkce obalu jakožto marketingového nástroje na úkor jeho prosté funkční úlohy. Toto již funguje v oblasti kosmetických a zdraví prospěšných výrobků a hygienických potřeb.
Tuto vizi sdílejí oslovení výrobci obalů se svými odběrateli, protože cítí, že se po nich bude stále více žádat, aby dodávali úplná řešení obalu. Současně se domnívají, že jejich úloha dodavatelů standardních „obalů do regálů dostane přednost před jejich v současnosti významnější úlohou, která spočívá v práci na základě technické specifikace.
Z výše uvedeného vyplývá, že spotřební průmysl chce snižovat své náklady nákupem více standardních výrobků a méně často specifických. Požaduje také služby, které jsou daleko více než jen jednoduchou dodávkou obalů a mají přidanou hodnotu, např. ve formě poskytování pomoci při optimalizaci dodavatelského řetězce.
Drobní producenti obalů dnes zjišťují, že na rozdíl od velkých firem hrají roli výrobců specialit. To ilustruje klasickou situaci, v níž se větší společnosti opírají o standardní výrobky, kdežto menší firmy mají postavení hráčů, kteří „vyplňují mezery“ na trhu.
To je opět velmi pozitivní signál pro průmysl obalů, který by měl být v budoucnu schopen dále zdokonalovat své služby při rozšíření jejich rozsahu.
Nový druh poptávky určuje priority
Kvůli nově koncipované poptávce mají výrobci obalů v úmyslu upravovat své výrobky a dát přednost optimalizaci dodavatelských řetězců, aby splnili požadavky spotřebního průmyslu na produktivitu. To platí o všech výrobcích bez ohledu na to, jaký používají materiál.
Na druhé místo se řadí vývoj výrobků z více materiálů. Znamená to přinášet zákazníkům přidanou hodnotu tím, že se vyhoví rostoucímu počtu jejich požadavků (na kompaktnější, pevnější, lehčí obal atd.). Jak se zdá, tato strategie je prioritou pro výrobce kovových a plastových obalů, dokonce trochu větší než optimalizace dodavatelského řetězce.
Třetí prioritou je konsolidace a fúze podniků. Z provedeného průzkumu vyplývá, že výrobci papírových a lepenkových obalů jí přikládají větší význam než hráči v sektorech ostatních materiálů stejně jako výrobci střední velikosti (všechny materiály bez rozdílu). Rostoucí ceny materiálů a energií způsobují, že úspory z rozsahu jsou stále nezbytnější.
Neměly by se přehlížet i jiné tendence, protože společnosti opakovaně zmiňují inovace (což je širší koncepce než jen vývoj výrobků z více materiálů) a získávání nových trhů, zejména ve střední a východní Evropě.
Pozor na diskonty, redukci, offshoring a ekologii
Při výhledu do roku 2008 je třeba brát v úvahu také značná omezení, která ovlivňují výrobu obalů pro sektor spotřebního zboží. Mezi ně patří zejména:
• vzestup diskontních forem prodeje a vlastních maloobchodních značek v v maloobchodním prodeji, které vyžadují výrobky v levných obalech;
• strategie spotřebního průmyslu směřující k úsilí „zredukovat obaly“;
• offshoring, významný zejména v některých spotřebních odvětvích, jako je zboží dlouhodobé spotřeby (zvláště v elektronickém a automobilovém průmyslu);
• ekologické tlaky požadující lehčí obaly u všech materiálů.
Šance obalářů ve Francii do roku 2008
Perspektivy výrobců obalů pro francouzský trh se v období 2006 – 2008 opírají o předpokládaný roční růst produkce jednotlivých výrobních odvětví, tedy odběratelů obalových materiálů. Obzvláště se spoléhají na výrobu zdravotnických a kosmetických produktů a hygienických potřeb. Optimismus výrobců obalů pro kosmetiku, výrobky pro zdraví a hygienických potřeb (při očekávaném průměrném ročním růstu objemu produkce o 4 %) je založen na strukturálních faktorech, mezi než patří rozvoj nových „patologií“ – např. hluku, stresu, znečištění prostředí, obezity, únavy, dále generačních vlivů, vyšších příjmů, dosahování vyššího věku u spotřebitelů atd.
Podíl potravinářského průmyslu (tekutých a ostatních potravin) má, i když jde o tzv. první trh pro obaláře, podle očekávání růst pomaleji (v průměru o 2,5 %), a podobně to platí i pro odvětví ostatního spotřebního zboží.
Odlišné jsou názory na vývoj výroby jednotlivých druhů zboží dlouhodobé spotřeby s předpokládaným 2,5% průměrným ročním nárůstem. Polotovary (chemické, textilní, materiály atd.) by měly růst pomaleji, ročně o 1 %.
Trh balicích strojů mohou ovlivnit noví hráči
Cílem firem nakupujících balicí stroje je především další snižování fixních a provozních nákladů včetně spotřeby elektřiny, doby údržby atd. Podle oslovených výrobců obalů by náklady na energii a balicí stroje měly mít do roku 2008 omezený dopad.
Ceny na trhu se stroji mají klesající tendenci v důsledku přebytečných výrobních kapacit v některých segmentech a velkého počtu dodavatelů na světě. Je třeba také vzít na vědomí nové hráče – v čele s Čínou, kteří by mohli vstoupit na trh se stroji a vybavením a přispět k dalšímu snížení cen na dolním konci stupnice (nebo dokonce ve středním pásmu), která je nyní v rámci evropského trhu ovládána italskými výrobci.
Výrobci balicích strojů a vybavení nemají optimistická očekávání. Z jejich pohledu by mělo mít největší dynamiku vybavení pro potravinářský průmysl, zejména pokud jde o primární obaly (očekává se růst 2,5 – 3 %). Avšak prodeje pro odvětví „zdraví – krása – hygiena“ by měly do roku 2008 stagnovat (patrně v důsledku nadměrných kapacit).
Ladislava Caisová
(zpracováno podle materiálů Emballage 2006)
Box: L’Observatoire de l’Emballage: cíl a metoda
V rámci svého prvního průzkumu poskytl Observatoire mezinárodního veletrhu obalů Emballage v Paříži analýzu hlavních trendů francouzského trhu s obaly do roku 2008. Byly v ní zmapovány názory a očekávání klíčových hráčů v odvětvích souvisejících s obaly, tj. segmentu zákazníků – odběratelů obalů, výrobců obalů i dodavatelů zařízení. Reprezentativní vzorek zahrnoval 150 relevantních společností. Otázky se týkaly podnikatelských možností, rizik vyplývajících z offshoringu a změn ve vztahu zákazník – dodavatel. Generální komisařka Emballage 2006 Juana Moreno poděkovala za spolupráci rovněž zúčastněným obchodním asociacím a průmyslovým organizacím včetně společností Procelpac, Federation francaise du cartoonage, ONDEF, CSEMP, SNFBM a SFIFA, SCIPAG Embalago, SEDIMEP, CETIE a CNE.