Třináctý ročník národní soutěže OBAL ROKU zná své vítěze. Komise sestávající z odborné hodnotitelské poroty a grémia reprezentantů zasedla k hodnocení ve dnech 20. a 21. června 2007. O ocenění se letos před komisí ucházelo 89 exponátů, přičemž uspělo 49 z nich.
Ročník 2007 se zapsal do soutěžní historie hned několika prvenstvími. Především zaznamenal rekordní počet exponátů, čímž padl deset let starý rekord 77 přihlášek z roku 1997. Silné účasti odpovídá podle očekávání také nejvyšší počet ocenění. Uvedená čísla vypovídají o nemalé pozornosti, kterou tato obalová soutěž v tuzemsku budí. Relativně podobných výsledků dosahují národní soutěže v zemích s nejvyspělejším technologickým potenciálem a nejvyšší konkurencí na trhu baleného zboží (např. Německo – Verpackungspreis , Anglie – Starpack).
Z 55 zúčastněných firem, mezi nimiž nechybějí významní průmysloví lídři, patří téměř třetina mezi výrobce baleného zboží, tedy uživatele obalů. Tento ukazatel potvrzuje trend z posledních let, kdy o účast a výsledky soutěže projevují právě uživatelé obalů zvýšený zájem. Tento jistě pozitivní signál podtrhuje obvyklou, oboustrannou spolupráci při tvorbě nových obalových konceptů.
Téměř polovina exponátů spadá přímo do kategorie spotřebitelských obalů. Při započtení obalových materiálů a pomocných obalových prostředků, které jsou určeny pro balení spotřebního zboží, ale hlásí se do specifických kategorií individuálně, je podíl spotřebitelských obalů v soutěži ještě výrazně vyšší. Lze tak konstatovat značnou míru konkurence v boji o zákazníka – spotřebitele.
Mezi skupinovými obaly a displeji zaujala některá konstrukční či technologická řešení, jako například pivní přepravky vyráběné s využitím technologie IML (In Mould Labeling). V kategorii přepravní a technologické obaly dominují obaly určené pro přepravu výrobků v sektoru automobilového průmyslu s akcentem na minimalizaci nároků finančních, časových či skladovacích, při maximální ochraně zboží. Raritou se staly přepravní obaly pro výrobky těžkého strojírenství, konkrétně dodávky zařízení pro zahraniční jaderné elektrárny.
Národní soutěž vzbuzuje v domácím prostředí trvalý zájem (viz graf). Inovace jdou v ruku v ruce se zájmem o propagaci a marketingové zúročení. Podrobné seznámení s vítěznými exponáty přinese říjnové vydání Světa balení.
Benedikt Klaudis,
projektový manažer Obalu roku