V únorovém čísle uvozený seriál pokračuje avizovanými kapitolami, které současně představují odpovědi na velmi často pokládané otázky k příslušným tématům. I praxe posledního období opět potvrdila, že téma správného přiřazování GTIN je stále otevřené, aktuální a pro mnoho uživatelů systému GS1 doposud do jisté míry neprůhledné. Věnujme se tedy dalším vybraným kapitolám, které navazují na již publikovanou sekci týkající se produktu, jeho obsahu, složení, funkčnosti a možných kombinací.
Díl druhý: Varianty produktu podle cílového trhu
Nová jazyková mutace
Naznačenou situaci simuluje stav, kdy na trhu již existuje produkt, který je jednoznačně popsán v jediném konkrétním jazyce. V souladu s probíhajícím vývojem a potřebou trhu je nově uváděn shodný produkt, avšak popsaný v jazyce odlišném.
Pro efektivní expedici je nutné tyto produkty umět rozlišit na úrovni obchodní jednotky.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN obchodní jednotce je nutné. Pokud se současně změna týká i obchodní značky, je nezbytné mít možnost rozlišovat i spotřebitelské balení.
Přidání dalšího jazyka
Pokud je například z legislativních, marketingových aj. důvodů přidána k již existujícím jazykovým variantám další mutace, není dosavadní trh nijak ovlivněn, zákazník není dezorientován ani nemůže být uveden v omyl.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN není nutné v žádné oblasti hierarchie balení.
Vícejazyčný obal bez možnosti záměny
Další reálnou jazykovou variantou je paralelní existence několika verzí produktu, které jsou popsány různými kombinacemi jazyků a které nejsou zaměnitelné na různých trzích.
Verdikt: Standardní balení se stabilními kombinacemi značení, tj. skupinami jazyků určenými pro různé trhy, musí být vybaveno samostatnými GTIN v celé hierarchii balení.
Produkt prodávaný na různých trzích
Produkt je vyráběn ve stále shodné kvalitě, ve shodném balení, se shodnou informací spotřebiteli, avšak s dílčí změnou v jazykových kombinacích, která se váže k plánovanému prodeji na různých trzích v různých zemích.
Verdikt: GTIN se nemění na žádném stupni balení. V opačném případě by mohly na straně dodavatele nastat komplikace např. při kontrole a řízení stavu zásob.
Díl třetí: Obal
Výrazná změna obalu
Je definována jako obměna obalu přesahující rozsah 20 %, a to v jakémkoli rozměrovém parametru, v jakékoli ose, hrubé hmotnosti apod. Tato hranice byla dohodnuta jako kompromis mezi potřebami a reálnými možnostmi výrobců a jejich obchodních partnerů. Překročení této hranice obvykle předznamenává změny v logistice, úpravy softwaru, změny v plánování prodejního prostoru apod.
Verdikt: Nové GTIN je vyžadováno v celé hierarchii balení.
Změna obalového materiálu
Příkladem obdobných změn může být přechod od plastové lahve vyrobené na bázi HDPE k materiálu PET z důvodu řešení požadavku na výrazné zlepšení bariérových vlastností obalu. Při zachování původního objemu a při případné realizaci pouze minimálních změn rozměrů nedochází ke změnám v umístění výrobku v maloobchodním regálu a nedochází ani k odchylkám v logistickém řetězci. Podobným případem je drobná úprava skupinového balení představovaná např. optimalizací obalového materiálu nebo záměna jeho dodavatele.
Verdikt: GTIN na všech úrovních balení zůstávají zachována.
Systémy na ochranu proti krádeži
EAS, Electronic Article Surveillance, jsou stále častěji uplatňované systémy zejména pro obchodní balení dražších produktů. Dodávky chráněné a bez ochrany musí být rozlišitelné v distribučních centrech. Možnost uplatnění různých druhů EAS však nemá žádný vliv na jednotlivá spotřebitelská balení. Deklarace uváděné na obalech ani informace předkládané zákazníkovi se nemění.
Verdikt: GTIN spotřebitelské jednotky zůstává beze změny. Je přiřazováno nové GTIN jednotkám obchodním.
Přidaná certifikační značka
Jedná se kupříkladu o symbol kvality deklarující shodu se stanovenými kritérii, dodatečně vkládané logo či doplňující text. Nemožnost rozlišit výrobky takto označené může mít zásadní význam pro umístění těchto výrobků na některých trzích. V některých oblastech (např. zdravotnictví) může mít použití těchto značek zcela zásadní dopad na splnění závazných regulačních opatření.
Verdikt: GTIN musí být nové v celé hierarchii balení.
Díl čtvrtý: Akce na podporu prodeje
Zvýhodněné balení
Jedná se o takový produkt, který proti běžnému provedení nabízí pro zákazníka nějaký bonus, nejčastěji ve formě zvýšené hmotnosti, počtu kusů či vyššího objemu za shodnou cenu. Dopad na jednotkovou cenu je zřejmý a nežádoucí možnost záměny, tj. prodeje za jinou nežli deklarovanou cenu, je velmi reálná.
Verdikt: Nové GTIN je vyžadováno v celé hierarchii balení.
Dva výrobky, které nejsou spojeny dohromady
Jedná se nejčastěji o dárek zdarma, tj. o další výrobek, který nelze zakoupit samostatně a zákazník ho většinou obdrží až na místě konečného prodeje ve vazbě na nákup jiného konkrétního produktu. Tato změna nemá žádný vliv na původní výrobek.
Verdikt: Nezměněné GTIN pro spotřebitelské i obchodní jednotky.
Pokud by ale byl dárek zdarma expedován současně se základní spotřebitelskou jednotkou, potom toto obchodní balení z logistických důvodů vyžaduje odlišné GTIN.
Dva nebo více výrobků spojených dohromady
Tento případ je charakterizován snahou o zviditelnění přiloženého produktu. Jedná se nejčastěji o jednorázovou marketingovou akci, pokus o přiblížení nového produktu zákazníkovi, o vzbuzení jeho zájmu praktickým předvedením nových vlastností apod. Nemění se základní balení, hmotnost, počet kusů ani objem produktu.
Verdikt: Za předpokladu, že nejsou ovlivněny procesy v distribučním řetězci (hierarchie balení zůstává beze změn) a nedojde k ovlivnění řízení doplňování produktů do regálů prodejce, zůstává GTIN beze změn v celé hierarchii balení.
Výrobek zdarma uvnitř spotřebitelské jednotky
Výrobek je zpravidla přibalen uvnitř spotřebitelského balení a cena tohoto akčního balení je shodná s cenou původní. Změna spojená s 
;touto promoční akcí současně neovlivňuje procesy v rámci distribučního řetězce.
Verdikt: Všechna související GTIN zůstávají beze změn.
Změna konfigurace spotřebitelského balení
Žádoucí podpora prodeje může vyústit v optickou změnu balení spotřebitelské jednotky např. z důvodu upomínkové akce 100 let od založení firmy… Cena ani množství se současně proti běžnému balení nemění.
Verdikt: GTIN zůstává beze změn, neboť související logistické procesy nejsou ovlivněny a nemění se ani informace pro spotřebitele.
Doklad o koupi
Častou aktivitou pro podporu prodeje je výzva spotřebiteli k zaslání určitého kuponu či dokladu o koupi konkrétního produktu zpět výrobci. Následuje realizace určité formy bonusu pro spotřebitele. K tomuto účelu je obal vybaven speciální částí s perforací či graficky naznačenou oblastí typu „zde odstřihněte“. Důležité logistické procesy ovlivněny nejsou a spotřebitel nepozná žádnou změnu kromě uvedené grafické úpravy.
Verdikt: Příslušné GTIN se nemění.
Zboží prodávané s přídavkem
Situace: Maloobchodní prodejce nakoupí produkty za běžnou cenu a další shodné položky jsou mu poskytnuty bezplatně.
Verdikt: GTIN spotřebitelské jednotky se nezmění. Nezmění se ani v případě, kdy počet spotřebitelských jednotek zůstane v obchodním balení zachován a bude poskytnut zdarma samostatně stojící karton navíc.
GTIN obchodní, případně logistické jednotky bude změněno, když:
V závěru tohoto dílu považujeme za vhodné čtenáře upozornit, že si neklademe za cíl vyčerpat všechny reálné možnosti, které se mohou v běžné praxi vyskytnout. Jsme pouze vedeni snahou usnadnit život uživatelům systému GS1, kteří obdobné varianty řeší, nesou odpovědnost za vedení příslušných databází a chtějí se vyhnout případným komplikacím a nepříjemným kolizím v obchodní praxi. Naznačujeme opakovaně, že podstatnými hledisky pro rozhodování o přidělení nebo naopak nepřiřazení nového GTIN jsou základní úvahy nad možnostmi výrazného ovlivnění procesů v logistickém řetězci, které se týkají řízení skladu, doplňování zboží do regálů maloobchodníka a případných změn důležitých informací pro koncového zákazníka. Uvědomujeme si, že mnohé situace jsou hraniční a zasluhují podrobnější analýzu situace/í, které mohou nastat. V těchto případech doporučujeme kontaktovat GS1 Czech Republic, kde vám vždy nabídneme pomocnou ruku.
V příštím díle bude seriál pokračovat aktuálními tématy: Výroba, Obchodní značka, Sezonní varianty a Prodejní cena.
Ing. Michal Bílý,
obchodní ředitel GS1 Czech Republic
Box:
GTIN
GTIN – Global Trade Item Number, globální číslo obchodní položky, je numerická sekvence využívaná k identifikaci jakékoli obchodní položky (nebo služby), u které vzniká potřeba znovu obnovovat předem definovaná kmenová data a která může být objednávána, oceňována a fakturována na jakémkoli místě dodavatelského řetězce.
-
je odlišný počet spotřebitelských jednotek v obchodním balení
-
bude změněn počet kartonů v rámci standardně objednávané logistické jednotky.