Přeprava nadměrných nákladů náleží do oblasti speciálních přeprav, na které se vztahuje celá řada předpisů, s nimiž se u běžných kamionových přeprav nesetkáte. Vzhledem k povaze těchto přeprav je nutné, aby nadměrné přepravy zajišťovali kvalitně proškolení pracovníci s dlouholetými zkušenostmi.
Příprava vyžaduje dostatek času
Z nabídky na internetu lze vyčíst, že v České republice působí několik desítek firem, které se zabývají přepravami nadměrných nákladů. Mezi špičku však patří šest zakládajících členů Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů: ABP – Plzeň, Dan – Czech Specialtransport, NOSRETI, Rádl, TRANSPORT LOGISTIC a UTP – Universal Transport Praha.
Pokud zákazník potřebuje přepravit nadrozměrný náklad, posílá poptávku obsahující údaje, odkud a kam se bude náklad přepravovat, rozměry a hmotnost nákladu. Důležitý je také časový horizont přepravy. Na základě poptávky dochází ke zpracování cenové nabídky, kde jsou podrobně rozepsány veškeré náklady.
Martin Špáta, jednatel společnosti TRANSPORT LOGISTIC, podotýká, že zákazníci jsou zpravidla velice zkušení. Rekrutují se z výrobců těžkých a nadměrných kusů nebo subdodávek investičních celků. Zpravidla již mají velice dobrou představu, co přeprava nadměrného nákladu obnáší. Komunikace s nimi často probíhá s dostatečným předstihem – a to již ve fázi přípravy výroby. Výrobek musí být přepravitelný už ze závodu a pak převážně po existujících komunikacích, proto je třeba již ve výrobní fázi zvážit náklady úpravy trasy
na straně jedné a náklady na úpravy výrobku na straně druhé.
„Naši pracovníci zpravidla situaci monitorují už během výroby, kdy konzultují otázky týkající se parametrů výrobku a způsobu upevnění nákladu na dopravní prostředek. Zároveň dochází k přípravě trasy, vyřizují se příslušná povolení a dochází ke koordinaci s dalšími organizacemi z hlediska rozvodů elektrických sítí, statiky mostů a podobně,“ vysvětluje Martin Špáta a dodává, že následně je vytvořen harmonogram přepravy, který je třeba projednat
s Policií ČR, pokud je její účast na přepravě nezbytná.
Trasa pro přepravu nadměrného nákladu musí odpovídat parametrům komunikací v dané destinaci. Hodnotí se stav mostů, do úvahy je potřeba vzít omezení z hlediska délky, šířky, výšky a celkové hmotnosti soupravy. Je třeba počítat s celou řadou omezení, která představují například telefonní kabely, dráty elektrického vedení, nosnost mostů či výška podjezdů. „Během přípravy přepravy může dojít ke změnám požadavků zákazníka, počítat je třeba se změnami v termínech. Vše se musí naplánovat tak, aby v průběhu realizace přepravy již k žádným změnám nedocházelo,“ podotýká Martin Špáta.
Podcenit se nesmí vůbec nic
Povolení k přepravě nadměrného nákladu je časově omezeno. U menších nákladů se doba k vyřízení povolení pohybuje řádově ve dnech až týdnech, v případě velkých nákladů může doba nutná k vyřízení takového povolení dosáhnout i několika měsíců. Vzhledem k tomu, že povolení není zadarmo (cena může dosáhnout několika desítek tisíc korun) a je vydáváno na omezenou dobu (většinou na jeden měsíc), je bezpodmínečně nutná dokonalá koordinace zakázky a těsná spolupráce zákazníka s dodavatelem.
Zástupci z řad Policie ČR, kteří mají přepravu nadměrných nákladů na starosti, upozorňují na to, že některé firmy žádající o povolení se naivně domnívají, že k vyřízení všech povolení stačí jeden či dva dny. To je velký omyl, protože o povolení je nutné žádat celou řadu subjektů – například správce veškerých komunikací, po kterých má být nadměrný náklad přepravován.
Odborníci upozorňují na časté podceňování upevnění nákladu, což představuje velký hazard. Hmotnost u těžkého nákladu dosahuje několik desítek tun, na něž při změně působí vysoké odstředivé síly. Proto musí být náklad dostatečně upevněn. Velkou chybou je například uložení nákladu „kov na kov“. Aby byla přeprava bezpečná, je náklad potřeba podložit protiskluzovou vrstvou nebo například dřevěnými trámy. Nezbytný bezpečnostní prvek představuje brzda, která brání pohybu nákladu. K připevnění nadrozměrných nákladů se používají především řetězy.
Další otázkou je odborná kvalita pracovníků, kteří se na přepravách nadměrných nákladů podílejí. Přeprava nadrozměrného nákladu vyžaduje zkušené a spolehlivé řidiče. Odborníci se shodují na tom, že řidič musí mít k přepravě nadrozměrného nákladu určitý vztah. Ne každý si troufne řídit takovou soupravu. Řidič si musí uvědomit, co má za zády, a podle toho se za volantem chovat.
Michal Homolka, vedoucí obchodního úseku plzeňské společnosti Rádl, upozorňuje, že řidiči by měli být velmi zkušení, a než se dostanou k nadrozměrným přepravám, měli by mít odježděnou řadu let s kamionem. Po získání zkušeností pak postupují od jednoduchých odstrojených návěsů až k největším podvalníkům.
Václav Podstawka
Box:
Jaký náklad je nadměrný?
Za nadměrný je považován takový náklad, který svými parametry přesahuje povolenou délku, šířku, výšku a hmotnost. Tyto limity udává vyhláška Ministerstva dopravy ČR, kde je uvedeno, že délka soupravy nesmí přesáhnout 16,5 m, šířka 2,55 m, výška 4 m a hmotnost 48 t. Přitom zatížení na jednu nápravu může být maximálně 8–10 tun podle provedení nápravy. Pokud je hodnota některého z uvedených parametrů vyšší, je náklad považován za nadměrný a jeho přeprava se řídí zvláštními předpisy. Podmínky přeprav nadměrných nákladů určuje povolení, které vydávají příslušné úřady.
Cenu tvoří řada položek
Společnost Rádl se zabývá přepravou těžkých a nadrozměrných nákladů a mezinárodním zasilatelstvím již třicet let. Na několik otázek nám odpověděl vedoucí obchodního úseku Michal Homolka.
Svět balení: Co všechno je nutné zahrnout do kalkulace ceny?
Michal Homolka: Kromě základních fixních a režijních nákladů, které jsou podobné jako v kamionové dopravě, je třeba do ceny zahrnout cenu povolení pro přepravu nadrozměrného nákladu. Ta se odvíjí podle parametrů nákladu a v některých zemích i podle délky přepravní trasy. Dále je nutné zahrnout privátní doprovody, pokud jsou v závislosti na rozměrech předepsané, policejní doprovody – ve většině zemí se za ně platí, u nás ne, úpravy trasy, jako je například nadzvedávání trolejí, odstraňování dopravního značení apod. Při přepravě těžkých nákladů je třeba do ceny zahrnout také poplatky za přepočty mostů, eventuálně náklady na podepření mostů, které provádějí specializované firmy. Tyto náklady mohou tvořit podstatnou část ceny.
SB
: Přeprava nadměrného nákladu trvá déle nežli klasická přeprava. Projeví se to na ceně?
M. H.: Ano. Kromě toho je třeba v ceně zohlednit dobu trvání přepravy, protože ta se může výrazně lišit od toho, jak rychle provede přepravu ze stejného místa nakládky do totožného místa vykládky klasický kamion. Jednak trasa pro nadrozměrný náklad není často ta nejkratší, ale je stanovena v závislosti na aktuálním stavu komunikací včetně aktuálních uzavírek. Navíc je přeprava konkrétního nadrozměru omezena i časově. Časová omezení (povolená období jízdy) jsou uvedena v příslušném speciálním povolení. Obecné podmínky pro přepravu nadrozměrných nákladů se v různých zemích liší. Někde preferují jízdy v noci (např. CZ, SRN, PL), v jiných zemích upřednostňují jízdu ve dne (např. BY, F, S).
SB: Do jaké míry je nutné počítat se změnami?
M. H.: Přeprava nadrozměrných nákladů je ovlivňována podstatně více faktory než klasické kamionové přepravy. Zejména pokud je pro přepravu předepsán policejní doprovod, je možné, že policie upraví předem stanovený harmonogram podle aktuálního stavu komunikace či provozu na trase. Při přepravě nadrozměrných nákladů hraje výraznou roli rovněž počasí. V případě výrazně snížené viditelnosti je zejména v případě širokých nákladů přeprava většinou přerušena. Pokud se vyčasí až po uplynutí povolené doby jízdy, musí se čekat, až skončí zákaz. Teprve potom je možné pokračovat.
SB: Jaká technika se k nakládce a k přepravě využívá?
M. H.: Pro přepravu se využívá široká škála techniky od klasických odstrojených 13,6metrových návěsů pro nejmenší nadrozměry až po speciální hydraulické modulární podvalníky pro přepravu těžkých nákladů. Každý dopravce specializující se na přepravu nadrozměrných nákladů se snaží mít ve své nabídce co nejširší škálu podvalníků, aby mohl nabízet přepravu co nejširší škály nadrozměrných nákladů.
SB: Jakou roli hraje odbornost pracovníků?
M. H.: Lidé jsou v případě nadrozměrné dopravy velmi důležití. Řidiči by měli být velmi zkušení a než se dostanou k nadrozměrným přepravám, měli by mít řadu let odježděnou s kamionem. Poté během let s nabíráním zkušeností postupují od jednoduchých odstrojených návěsů až k největším podvalníkům. Velice důležité je také trasové oddělení, které má za úkol zjišťovat průjezdnost tras, komunikovat s příslušnými úřady a zajišťovat veškerá nutná povolení k přepravě. Samozřejmě vše začíná na obchodním oddělení, kde by měli pracovat dobří obchodníci, kteří mají zároveň zkušenosti a znalosti z nadrozměrné dopravy. Je nutné předcházet například tomu, aby byla se zákazníkem domluvena přeprava, která není z nějakého důvodu realizovatelná (neprůjezdnost trasy apod.).
vp
Box:
Michal Homolka
působí v oblasti přepravy nadrozměrných nákladů již patnáct let. Ve firmě Rádl pracuje jako vedoucí obchodního oddělení těžké dopravy.