Manipulační technika představuje výraznou položku v nákladech provozovatele skladu. Podcenění denní údržby a nesprávné použití vozíků zpravidla velice rychle sníží jejich technickou kvalitu, spolehlivost a životnost. Proto by provozovatelé manipulační techniky měli dodržovat pokyny týkající se běžné údržby vozíků.
Nutná je každodenní kontrola
Pravidelná údržba by se měla odvíjet již od každodenní ranní kontroly, kterou by měla provádět obsluha jednotlivých vozíků. Základ představuje vizuální kontrola, která může odhalit například poškozený kryt vozíku nebo opotřebené pneumatiky. Podobné závady mohou mít negativní vliv na bezpečnost provozu.
Petr Mařík, technický poradce společnosti Jungheinrich ČR, upozorňuje, že kromě vizuální kontroly je nutné zkontrolovat také chod zdvihacího zařízení. Pokud uslyšíte podezřelý skřípající zvuk, je nutné ihned zavolat technika, protože by mohlo dojít např. k zadření ložiska. Podcenění tohoto zdánlivě banálního problému může způsobit velké škody. Promazání zdvihací věže proto představuje základ údržby, na který by neměl žádný zákazník zapomenout.
Tomáš Vít ze společnosti STILL ČR podotýká, že před prvním vyjetím je také potřeba zkontrolovat stav brzdové soustavy, vůle řízení a možnou netěsnost hydraulické soustavy a promazání výrobcem předepsaných komponentů. U vozíků se vzduchovými pneumatikami je navíc nutné změřit tlak v pneumatikách. Dále je potřeba u elektrických vozíků zkontrolovat stav trakční baterie a silových vodičů. U vozíků se spalovacím motorem také hladiny provozních kapalin především motorového oleje a u těžkých provozů stav vzduchových filtrů.
Odborníci vidí rozdíly mezi čištěním vozíků s elektrickým a spalovacím motorem. Tento rozdíl se odvíjí již od nasazení strojů. Vozíky se spalovacím motorem často pracují na venkovní ploše, kde dochází k daleko většímu znečištění nežli při práci ve skladových halách, kde manipulaci provádějí elektrické vozíky.
Vozík se spalovacím motorem se „nebojí“ vody, proto může být umyt technologií WAP, což rozhodně není možné v případě vozíků elektrických. K jejich čištění se používá kompresor, který vozík čistí stlačeným vzduchem a nečistoty jednoduše řečeno vyfouká. „Každý servisní vůz společnosti Jungheinrich ČR je vybaven kompresorem, což umožňuje v rámci servisních návštěv provést na požádání zákazníka vyčištění určených vozíků,“ uvádí Petr Mařík.
Jindřich Přívora, PR manager společnosti Toyota Material Handling CZ, zdůrazňuje, že mytí a čištění vozíků by měla provádět pouze osoba kvalifikovaná, neboť například při nesprávném použití tlakového mytí může dojít k zatečení vody do izolovaných konektorů. Při neodborném vyfoukání tlakovým vzduchem zase hrozí zanesení prachu do míst, kam se standardně nedostane a kde může způsobit poruchy například elektronických komponent.
V baterii musí být dostatek elektrolytu
Každodenní údržbu vozíků předepisuje jejich výrobce. Běžná údržba a kontroly se opět liší podle toho, zda se jedná o elektrický vozík nebo o vozík se spalovacím motorem. U vozíků se spalovacím motorem se běžná údržba zaměřuje například na motor, převodovku a na palivovou soustavu. V případě elektrických vozíků je nutné pravidelně provádět údržbu u elektrického pohonu, zvedacího zařízení a především u baterie.
„U elektrických vozíků je každodenní kontrola správného dobíjení baterie velice důležitá. Obsluha by měla rovněž pravidelně kontrolovat dostatečné množství elektrolytu v baterii,“ zdůrazňuje Petr Mařík a dodává, že u všech vozíků bez ohledu na typ jejich pohonu je nutná údržba brzdové soustavy, kol, řízení a hydraulického zařízení.
Návod k obsluze přesně stanoví, k jakému účelu je vozík určen, a specifikuje, jakých činností s vozíkem by se měla obsluha vyvarovat. Postupy denní i týdenní kontroly se liší podle konkrétního typu stroje, je tedy vždy nutné znát postupy k jednotlivým typům strojů, které jsou provozovány.
„Dodržováním uvedených postupů lze docílit velmi vysokých úspor nákladů při nečekaných odstávkách manipulační techniky, právě z důvodu zanedbání denních i týdenních povinností. Další činnosti, které jsou nad rámec úkonů popsaných v návodu k obsluze, by měla vykonávat pouze kompetentní osoba, to znamená proškolený certifikovaný technik,“ tvrdí Jindřich Přívora a dodává, že mimo denní případně týdenní údržbu stanovenou návodem k obsluze by měl veškeré ostatní servisní úkony provádět vyškolený servis a měly by být používány jen originální náhradní díly, to znamená díly testované a ověřené pro každý konkrétní typ vozíku. Jen tak může dodavatel vozíku dodržet veškeré své závazky vyplývající ze záruky. Uživatel je povinen vyhodnotit rizika související s provozem vozíku a přijmout taková opatření a stanovit takový provozní režim vozíku, který zajistí bezpečnost osob i majetku v dané aplikaci.
Dobře si přečtěte návod
Jakých chyb se provozovatelé manipulační techniky nejčastěji dopouštějí? Petr Mařík poukazuje zejména na chyby v mazání zadní nápravy vozíku a zdvihacích věží. V rámci úspor se zákazníci někdy snaží jezdit s vozíky, které mají sjeté pneumatiky. Pokud je opotřebení pneumatik neúměrné, otřesy vozíků při jízdě mohou způsobit poškození převodovky nebo elektronického zařízení vozíku. Nerovná podlaha a nešetrná jízda pak může poškodit nejen kola a pneumatiky.
Největší chybou provozovatelů manipulační techniky je, že se často neseznámí s návodem k obsluze. Neprovádějí základní údržbářské práce a snaží se ušetřit na nepravém místě – servisní údržbu neprovádějí s autorizovaným servisem. Specialisté servisu společnosti Linde Material Handling ČR Ladislav Kručínský a Václav Štverák upozorňují, že údržba nejsou pouze výměny olejů a filtrů, ale mnoho dalších zásahů a kontrol, při kterých je nutné dbát na prevenci závad: „Naši servisní pracovníci dobře znají specifikaci provozních náplní a nenalévají do motoru nebo hydraulické soustavy olej, který je sice levnější, ale vůbec tam nepatří. Vlivem špatně prováděné údržby dochází často k velmi pozvolnému, ale o to závažnějšímu poškozování vozíku.“
Tomáš Vít uvádí, že zákazníci nejčastěji podceňují provádění pravidelných denních kontrol podle předpisu výrobce, ignorují výstražné kontrolní signály nebo hlášení a používají stroje, které nesplňují požadovaný technický stav. Velký důraz je nutné klást na kvalitu prováděných kontrol, na provádění předepsaných údržeb odborně vyškolenými pracovníky a na dodržování servisních intervalů.
„Proto bych doporučoval u vozíků s těžkým nasazením zkrácení servisních intervalů, což by zajisté pomohlo závadám nebo případným poruchám včas předcházet. Tím je možné snížit celkové náklady na servis stroje a zároveň zvýšit jeho disponibilitu,“ zdůrazňuje Tomáš Vít a na závěr dodává, že při zanedbání provádění pr
avidelné údržby může dojít k nadměrnému a předčasnému opotřebení jednotlivých komponentů vozíků a následně k nutnosti provedení nákladných oprav. Jedná se především o možnost ekologické havárie v případě úniků provozních kapalin, poškození komponentů při špatné nebo žádné kontrole vzduchových filtrů.
U strojů v těžkém nasazení dochází vzhledem ke znečištění ke špatnému chlazení a následně k trvalému přehřívání jednotlivých systémů. Současné moderní stroje jsou většinou vybaveny kontrolními obvody, které řidiči včas signalizují možné závady, jako je například nadměrné znečištění vzduchových filtrů, opotřebení uhlíků elektrických motorů a podobně. Proto je potřeba správně, a hlavně včas reagovat na tyto výstražné signály a předcházet možným škodám.
Václav Podstawka
Autor je šéfredaktorem časopisu NEBEZPEČNÝ NÁKLAD