Balení na konci linky – End of Line Packaging – je ukončením výrobního procesu a současně počátkem cesty výrobku k zákazníkovi. Nejde-li o linku, ze které vychází zboží k přímé distribuci, je jejím posledním článkem přepravní balení. Obvykle se jedná o fixaci zboží na paletách. Jedním z nejtradičnějších způsobů fixace je použití teplem smrštitelných paletizačních hadic nebo pytlů.
Historie využití tohoto řešení stěží dosahuje 50 let, z pohledu životního cyklu výrobku se však zdá, že paletizační hadice mají již bod zvratu dávno za sebou. Pokusme se posoudit, zda je podobný závěr oprávněný při porovnání alternativních způsobů fixace.
Úsporné vázací pásky
Fixace zboží na paletách pomocí vázací pásky je jednoduchá metoda, která má význam především pro balení výrobků nevyžadujících ochranu proti nečistotám, vlhkosti a jiným vnějším vlivům. I když není tak významná jako fixace fóliemi, má stále široké využití např. při balení stavebních materiálů (hlavně z kamene a betonu) i některých dřevařských výrobků. Výhodou je, že balené produkty jsou fixovány s minimem spotřeby obalového materiálu a jejich kvalita je jasně viditelná a kontrolovatelná během celého procesu skladování, přepravy i prodeje. Z hlediska životního cyklu vázacích pásek jako produktu jsou patrné tři výrazné trendy:
Kovové vázací pásky jsou postupně nahrazovány PET a PES páskami
U polypropylenových vázacích pásek dochází díky novým kompozicím materiálů a technologickým změnám v procesu výroby k postupnému snižování hmotnosti při zachování kvalitativních parametrů
Zvolna roste spotřeba pásek s vícebarevným potiskem (loga, adresy i reklamní sdělení)
Přínosy těchto trendů pro uživatele jsou: vyšší bezpečnost práce a nižší materiálové náklady na balení. Viditelný je i nepřímý přínos z lepšího vzhledu zabaleného materiálu, protože plastové pásky na rozdíl od kovových neznečisťují povrch zabaleného zboží. Vzájemná zastupitelnost vázacích pásek a fólií je v přepravním balení limitovaná, protože pásky zajišťují pouze fixaci zboží, a nikoliv jeho ochranu.
Výhodné stretch fólie
Samosmrštitelné stretch fólie, uvedené na trh v 70. letech, si rychle získaly přízeň díky vyšší flexibilitě a jednodušší aplikaci při fixaci a ochraně povrchu baleného zboží. Možnost využití při manuálním i strojním balení, relativně nízká cena a značná variabilita při přizpůsobení hmotnosti obalového materiálu skutečné potřebě způsobily zpomalení růstu spotřeby teplem smrštitelných paletizačních hadic a pytlů. V první chvíli se zdálo, že jde o výrobek, který má potenciál nahradit teplem smrštitelné paletizační hadice a pytle v plném rozsahu. Není to však pravda. Odlišný mechanismus fixace, menší odolnost na ostrých hranách a nižší úroveň ochrany baleného zboží diskvalifikují stretch fólie při balení mnoha skupin výrobků. Postupem času vznikly poměrně oddělené segmenty trhu pro oba konkurující si obalové materiály.
Ambiciózní stretch hood na Interpacku
Stretch hood sloučil výhody paletizačních hadic s výhodami stretch fólie. Přišel však na trh ve chvíli, kdy oba hlavní konkurenční produkty byly v růstové fázi svého životního cyklu, a tak si na své místo na slunci musel chvíli počkat. Dlužno dodat, že jak výrobci balicích strojů, tak ani výrobci fólií nezaháleli a systematicky se věnovali zdokonalování technologie balení do stretch hoodu. Mnozí z účastníků letošního Interpacku tak mohli zaznamenat téměř nulovou prezentaci materiálů, strojů i zařízení na balení do paletizačních hadic a víceméně standardní nabídku stretch fólií či ovíječek. Dominantním prvkem byly stroje na aplikaci stretch hood fólií i příklady některých nových řešení stretch hood fólií samých. Stroje prezentovalo v nabídce 17 vystavovatelů (z toho pět fyzicky ve svých expozicích). Fólie kromě vystavovatelů strojů prezentovalo dalších pět vystavovatelů.
Pravděpodobně nejširší škálu novinek předvedla dánská firma Lachenmeier, kterou provází pověst kreativního inovátora. Kromě nového způsobu napínání fólie, který umožňuje úsporu fólie a lepší fixaci zboží s tak ostrými hranami, jako jsou cihly, doplnila svůj stroj mnoha patentově chráněnými řešeními směřujícími nejen k vyšší efektivnosti balení, ale i ke zjednodušení obsluhy a údržby. Možnost spuštění horní části stroje až na úroveň terénu je určitě velká výhoda.
Firma Beumer předvedla nově upravený stroj i ukázky aplikací při balení stavebních materiálů s potištěnými fóliemi o velmi nízké tloušťce. Je pravda, že cíl na hranici 60 mikronů je zatím pro běžné provozní použití vzdálený, ale konstrukce strojů již s aplikací fólií o takto nízkých tloušťkách počítá.
S velmi zajímavou ideou přichází společnost Möllers. Díky reverznímu balení, při kterém je celý náklad odpovídající jedné paletě zabalen do stretch hoodu, otočen o 180º a znovu přebalen, vzniká přepravní jednotka s vlastnostmi palety – ale bez palety. Jeden přebal stretch hoodem spolu se specifickým způsobem uložení pytlů v dolní vrstvě tak kompletně nahradí paletu. Úspora nákladů na materiál je zřejmá na první pohled, přestože zatím pro tento účel je zapotřebí relativně vysoké tloušťky (120 až 140 mikronů). Podle údajů výrobce lze tímto způsobem nahradit 30 kg dřeva třemi kg fólie. Zanedbatelné nebudou ani další možné úspory při recyklaci nebo likvidaci obalových prostředků. Systém je zatím vyřešen a ověřen pro balení pytlů, bude však využitelný i pro jiné aplikace. Překážkou pro širší uplatnění je zatím potřeba změn manipulačních zařízení v celém logistickém řetězci. Změny a novinky předvedly i společnosti MSK, Bocedi a další. S aplikacemi stretch hoodu bylo možné se setkat i u vystavovatelů tureckých a indických.
Jednou ze slabin stretch hoodu je potřeba komplikovaného strojního zařízení. Chybí tedy alternativa k ruční stretch fólii nebo paletizačním pytlům pro aplikace určené pro manuální balení menšího počtu palet. Jistou náhradou by pro podobné účely mohl být již delší dobu známý produkt firmy Cordstrap, který je založen na stejném principu jako stretch hood a částečně může nahradit i vázací pásky.
Odolávající paletizační hadice a pytle
Nejstarší obalový materiál pro fixaci zboží na paletách se na trhu udržuje navzdory silnému konkurenčnímu tlaku nových produktů dodnes. Jeho nespornou výhodou je ochrana baleného zboží prakticky ze všech stran, fixace ve třech směrech, odolnost vůči ostrým hranám, a v neposlední řadě možnost potisku. Z těchto důvodů jsou také paletizační hadice stále převažujícím prostředkem pro balení stavebních materiálů. Umožňují prodej celých palet, skladování na volných prostranstvích jak v distribučních místech, tak u konečných zákazníků, pohled na zboží v případech, kdy je vizuální kontrola obsahu palety potřebná
. Při balení tvárnic, které mají jednotný homogenní fádní vzhled, je naopak výhodné využít k individualizaci výrobků fólie barvené ve hmotě specifickým odstínem jednotlivých výrobců. Zvláštní místo v této kategorii zaujímá balení cihelných bloků a střešních tašek. Tyto výrobky mají mimořádně ostré hrany, proto musí být fólie pro jejich balení velmi pevná, na druhou stranu ovšem výrobce, prodejce i zákazník chtějí mít možnost prohlédnout si zabalené zboží. To by znamenalo spíše fólii velmi transparentní a velmi slabou.
Marketingová oddělení většiny výrobců se současně snaží dostat na plochu zabalené fólie co nejvýraznější reklamní sdělení, aby se ve velkých prodejních skladech palety odlišily od konkurenčního zboží. Rozporuplný souhrn požadavků tak dává prostor pro další inovace paletizačních hadic. Řešením v daném jsou například transparentní oboustranně velkoplošně potištěné paletizační hadice vyrobené na koextruzních linkách. Směs komponent z koextruze zajišťuje pevnost při nízké tloušťce (až pod 100 mikronů) a dostatečně transparentní boční strany i nepotištěné plochy na čelních stranách zabalené palety umožňují kontrolu kvality zabaleného výrobku. Potisk, obvykle prováděný in-line v jedné až třech barvách, zvýrazňuje obchodní značku, slogan nebo upozorňuje na zvláštnosti výrobku. Uvedená kombinace není pomocí stretch fólie jako potenciálního nástupce paletizačních hadic dosažitelná. Díky podobným případům paletizační hadice nejenže pomáhají v růstových fázích životního cyklu balených výrobků, ale prodlužují fázi poklesu v životním cyklu vlastním.
Paletizace „naruby“
Pro paletizační hadice však existuje ještě jedno malé světélko na konci tunelu. Tím jsou vložky do oktabínů, gitter boxů, big bagů a podobných typů opakovaně použitelných přepravních obalů. Jedná se vlastně o jakousi „paletizaci naruby“, kde vložka neslouží k fixaci zboží, ale zajišťuje ochranu vnějšího fixujícího materiálu. Jde tedy o fólii nesmrštitelnou, vyráběnou spíše v co nejmenších tloušťkách s vysokou pevností. Tato fólie může také aktivně působit na přepravované zboží (např. prostřednictvím antikorozních aditiv při přepravě kovových součástek).
Paletizační hadice a pytle už tedy evidentně mají svůj zenit za sebou. To, co začaly stretch fólie, zvolna dokončí stretch hood. Neznamená to však, že by se tím uzavírala celá kapitola vývoje jednoho produktu. Stále ještě má silné stránky, které se alternativním materiálům nedaří překonat.
Miroslav Brumovský