logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 4/11 100% OBALY: Byl to dobrý rok…

1. července 2007
Nezařazené 0
552
SB 4/11 100% OBALY: Byl to dobrý rok…

Hodnocení obalů přihlášených do soutěže obal roku 2011 je uzavřeno a vítěze známe. Tak je to podrobně rozvedeno v novinkách č. 2011-7 SC Packaging News, vydaných Obalovým institutem SYBA. Co k tomu ještě dodat?

Zbývá mi jen krátké osobní ohlédnutí zpět na ty dva dny plné posuzování přihlášených vzorků, doplňujících dokumentů a certifikátů, praktického ověřování, zda deklarované přednosti obalu odpovídají realitě, dny plné diskusí a rozhodování. U žádného z přihlášených exponátů nešlo o jednoznačný verdikt „palec nahoru, nebo dolů“, ale o nalezení co největší shody individuálních stanovisek shrnutých do odpovídajícího bodového vyhodnocení. Potěšující byla vyrovnanost odborného přístupu hodnotitelů v obou komisích: jak odborné, tak i grémia reprezentantů. Konečné výsledky tomu jednoznačně odpovídají.

Vyčerpaly spotřební obaly nápady?
Srovnávám-li tento ročník soutěže s ročníkem minulým, na první pohled se mi zdá, že byl tak trochu ve stínu ročníku 2010, kdy se vítězové národní soutěže úspěšně prezentovali i na poli mezinárodním. Tento první postřeh vyvolal určitý propad v kategorii spotřebitelských obalů, kdy z celkového počtu přihlášených exponátů (34) bylo oceněno necelých 12 %. Naopak u ostatních obalových kategorií se tento trend neprojevil, poměr oceněných exponátů k počtu přihlášených byl zcela v intencích minulých ročníků, a tak jsem svůj první dojem velmi rychle upravila.
Každá ze soutěžících obalových kategorií má svá specifika, která svým způsobem usměrňují pohled na hodnocení jejich exponátů. Určitou roli zde hraje i hledisko, pro jakého uživatele či spotřebitele je daný obal na své konečné cestě určen. To se následně projeví v navržených konstrukčních variacích, inovacích, nových řešeních nebo naopak ve zvýraznění jednoduchosti. Někdy je to velmi obtížné a výrazné řešení, inovaci nelze očekávat každým rokem, některé vyžadují delší čas. To se možná projevilo i u spotřebitelských obalů, kde jsem postrádala výraznější zastoupení obalů z plastů.

Letos bodovaly především novinky v přepravním balení
Kategorie přepravní obaly to má z tohoto pohledu jednodušší. Před navržením nového obalového řešení je obvykle znám výrobek/výrobky, které budou zabaleny. Jsou specifikovány jejich vlastnosti, ať již agresivní nebo pasivní povahy na jedné straně, a jejich citlivost na mechanické či klimatické namáhání během skladování a přepravy na místo konečného určení na straně druhé. Obvykle je většina limitujících faktorů předem známa. Designér je pak musí do svého návrhu nového konstrukčního řešení přepravního obalu zahrnout. Nic nového. Další požadavky, jako jsou snížení nákladů, ekologické vlivy a podobně, hrají nemalou roli a následně ovlivní i výběr obalového materiálu a prostředků, ze kterých se pak obal vyrobí. Toho všeho přihlašovatelé letošní soutěže OBAL ROKU náležitě využili. Právě v této kategorii bylo zaznamenáno pokračování posunu v převážném zastoupení přepravních obalů z vlnitých lepenek, kombinací lepenek a plastu, s využitím prvků poddajné fixace, zejména pak z polystyrenových plastů nebo přímo plastových obalů. Hlavním záměrem odrážejícím se u většiny exponátů bylo zjednodušení procesu balení, materiálová úspora, snadnost manipulace, snaha o víceúčelové použití, a to aniž by tím byla dotčena ochrana a zajištění baleného zboží. Výsledky z hodnocení v obou komisích napovídají, že tyto trendy komisaři zaznamenali v patřičném ocenění.

Požadavky jsou formulovány rozdílně
Přestože obecně platí, že nejzákladnější funkce, které obal musí plnit, jsou ochranné, manipulační a informační, jsou požadavky na spotřebitelské, skupinové obaly a displeje či přepravní obaly formulovány rozdílně ve srovnání se zbývajícími kategoriemi, kterými jsou obalové prostředky jako obalové materiály, etikety, fixační prvky a další. Ve svých funkcích jsou tyto obalové prostředky nezastupitelné, bez nich by se v podstatě jakákoliv inovace obalu neobešla. V rámci těchto kategorií se v letošním ročníku soutěže představila zajímavá řešení, a to jak u obalových materiálů, jako např. fólie Mikroten® M*S s obsahem aditiva zajišťujícího ochranu povrchu proti poškrábání, tak i u smrštitelných etiket nebo dalších pomocných prvků umožňujících víceúčelové uplatnění.
Shrnu-li své stručné postřehy z letošní soutěže OBAL ROKU 2011, byl to dobrý ročník, ve kterém se ucházelo o ocenění 86 obalových reprezentantů a ve kterém kromě stálice, jako je kategorie přepravní obaly, zazářily i další obaloví zástupci zejména z oblasti obalových a pomocných obalových prostředků. A to je dobře.

Jana Lukešová,
předsedkyně komise Obal roku

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required