logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Král sýrů slaví stovku. Nadělil si limitovanou edici obalů Pod značkou Král sýrů ochutnali čeští...
  • Balení v Notinu postupně přebírají automatické linky Online prodejce Notino začal v pandemii...
  • SB 120: Balení pro pet food; Obalová řešení v e-commerce; Digitální tisk Časopis Svět balení 120...
  • Sládci Prazdroje vytvořili pivo i kampaň s pomocí AI K zářijovému speciálu programu Volba sládků...

SB 4/11 100% OBALY: Byl to dobrý rok…

1. července 2007
Nezařazené 0
574
SB 4/11 100% OBALY: Byl to dobrý rok…

Hodnocení obalů přihlášených do soutěže obal roku 2011 je uzavřeno a vítěze známe. Tak je to podrobně rozvedeno v novinkách č. 2011-7 SC Packaging News, vydaných Obalovým institutem SYBA. Co k tomu ještě dodat?

Zbývá mi jen krátké osobní ohlédnutí zpět na ty dva dny plné posuzování přihlášených vzorků, doplňujících dokumentů a certifikátů, praktického ověřování, zda deklarované přednosti obalu odpovídají realitě, dny plné diskusí a rozhodování. U žádného z přihlášených exponátů nešlo o jednoznačný verdikt „palec nahoru, nebo dolů“, ale o nalezení co největší shody individuálních stanovisek shrnutých do odpovídajícího bodového vyhodnocení. Potěšující byla vyrovnanost odborného přístupu hodnotitelů v obou komisích: jak odborné, tak i grémia reprezentantů. Konečné výsledky tomu jednoznačně odpovídají.

Vyčerpaly spotřební obaly nápady?
Srovnávám-li tento ročník soutěže s ročníkem minulým, na první pohled se mi zdá, že byl tak trochu ve stínu ročníku 2010, kdy se vítězové národní soutěže úspěšně prezentovali i na poli mezinárodním. Tento první postřeh vyvolal určitý propad v kategorii spotřebitelských obalů, kdy z celkového počtu přihlášených exponátů (34) bylo oceněno necelých 12 %. Naopak u ostatních obalových kategorií se tento trend neprojevil, poměr oceněných exponátů k počtu přihlášených byl zcela v intencích minulých ročníků, a tak jsem svůj první dojem velmi rychle upravila.
Každá ze soutěžících obalových kategorií má svá specifika, která svým způsobem usměrňují pohled na hodnocení jejich exponátů. Určitou roli zde hraje i hledisko, pro jakého uživatele či spotřebitele je daný obal na své konečné cestě určen. To se následně projeví v navržených konstrukčních variacích, inovacích, nových řešeních nebo naopak ve zvýraznění jednoduchosti. Někdy je to velmi obtížné a výrazné řešení, inovaci nelze očekávat každým rokem, některé vyžadují delší čas. To se možná projevilo i u spotřebitelských obalů, kde jsem postrádala výraznější zastoupení obalů z plastů.

Letos bodovaly především novinky v přepravním balení
Kategorie přepravní obaly to má z tohoto pohledu jednodušší. Před navržením nového obalového řešení je obvykle znám výrobek/výrobky, které budou zabaleny. Jsou specifikovány jejich vlastnosti, ať již agresivní nebo pasivní povahy na jedné straně, a jejich citlivost na mechanické či klimatické namáhání během skladování a přepravy na místo konečného určení na straně druhé. Obvykle je většina limitujících faktorů předem známa. Designér je pak musí do svého návrhu nového konstrukčního řešení přepravního obalu zahrnout. Nic nového. Další požadavky, jako jsou snížení nákladů, ekologické vlivy a podobně, hrají nemalou roli a následně ovlivní i výběr obalového materiálu a prostředků, ze kterých se pak obal vyrobí. Toho všeho přihlašovatelé letošní soutěže OBAL ROKU náležitě využili. Právě v této kategorii bylo zaznamenáno pokračování posunu v převážném zastoupení přepravních obalů z vlnitých lepenek, kombinací lepenek a plastu, s využitím prvků poddajné fixace, zejména pak z polystyrenových plastů nebo přímo plastových obalů. Hlavním záměrem odrážejícím se u většiny exponátů bylo zjednodušení procesu balení, materiálová úspora, snadnost manipulace, snaha o víceúčelové použití, a to aniž by tím byla dotčena ochrana a zajištění baleného zboží. Výsledky z hodnocení v obou komisích napovídají, že tyto trendy komisaři zaznamenali v patřičném ocenění.

Požadavky jsou formulovány rozdílně
Přestože obecně platí, že nejzákladnější funkce, které obal musí plnit, jsou ochranné, manipulační a informační, jsou požadavky na spotřebitelské, skupinové obaly a displeje či přepravní obaly formulovány rozdílně ve srovnání se zbývajícími kategoriemi, kterými jsou obalové prostředky jako obalové materiály, etikety, fixační prvky a další. Ve svých funkcích jsou tyto obalové prostředky nezastupitelné, bez nich by se v podstatě jakákoliv inovace obalu neobešla. V rámci těchto kategorií se v letošním ročníku soutěže představila zajímavá řešení, a to jak u obalových materiálů, jako např. fólie Mikroten® M*S s obsahem aditiva zajišťujícího ochranu povrchu proti poškrábání, tak i u smrštitelných etiket nebo dalších pomocných prvků umožňujících víceúčelové uplatnění.
Shrnu-li své stručné postřehy z letošní soutěže OBAL ROKU 2011, byl to dobrý ročník, ve kterém se ucházelo o ocenění 86 obalových reprezentantů a ve kterém kromě stálice, jako je kategorie přepravní obaly, zazářily i další obaloví zástupci zejména z oblasti obalových a pomocných obalových prostředků. A to je dobře.

Jana Lukešová,
předsedkyně komise Obal roku

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu Poptávka po kolech se z různých důvodů v čase výrazně mění. Jednou je kol málo, podruhé moc, jednou chybí součástka pro výrobu, podruhé není odbyt. Výrobce komponent na kola z Kalifornie však společně s německou logistickou firmou úspěšně zvládají takové výzvy a část výroby od loňského roku realizují v Ejpovicích […]

LPR – La Palette Rouge spustila provoz servisního střediska nedaleko pražského letiště

LPR – La Palette Rouge spustila provoz servisního střediska nedaleko pražského letiště LPR – La Palette Rouge Czech Republic, nejmladší z dceřiných společností LPR, předního poskytovatele paletového poolingu v Evropě, v srpnu 2023 úspěšně přestěhovala a spustila své servisní středisko v Kněževsi. Změna působiště přichází ruku v ruce s lepší dostupností, modernizací depa, rozšířením skladových […]

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required