
Přepravit výrobek z místa A do místa B je poměrně snadné. Ale pokud chcete přepravit výrobek, který potřebuje regulovanou teplotu, aby se nezkazil nebo úplně nezničil, je potřeba využít speciální chladicí boxy. Na trhu jsou firmy, které dovedou sledovat teplotu zboží po celou část přepravy od výrobce k zákazníkovi. Na měření teplot se klade stále větší důraz a podmínky přepravy jsou stále přísnější.
Výrobky, které jsou citlivé na teplotu, vyžadují specifické podmínky nejen při skladování, ale neméně důležité je udržení ideálních podmínek při jejich přepravě od výrobce ke konečnému spotřebiteli. Mezi výrobky lehce podléhající zkáze se řadí nejen potraviny, ale také produkty chemického nebo farmaceutického průmyslu. Většina těchto firem využívá k přepravě produktů speciální boxy s chlazením na bázi suchého ledu nebo kontejnery či přepravní soupravy s aktivním okruhovým chlazením poháněným akumulátorem. „Podle našich zkušeností se chlazení na bázi suchého ledu obecně vyskytuje již zřídkakdy; víme třeba o jeho příležitostném použití např. v Německu,“ reaguje Markéta Fabíková, manažer přepravy pro ČR a SR společnosti FM Česká, a dodává: „Vzhledem k četnosti využití tohoto typu chlazení je zřejmé, že výhodnější a efektivnější variantou jsou klasická friga. Chlazení na bázi suchého ledu se využívá v oblasti farmacie a při speciálních přepravách, jako je například kurýrní doprava.“ Tento názor potvrzuje také Antonín Rubáš, ředitel pro logistiku a rozvoj společnosti NOWACO Czech Republic, který uvedl: „Zboží přepravujeme jen v autech s řízenou teplotou. Auta jsou vybavena skříní s dvěma oddělenými prostory, vpředu je mrazený prostor a vzadu chlazený.“ Vždycky však není vhodné ani nutné používat k přepravě těchto produktů velké vozy či kontejnery s regulací teploty v transportním prostoru, zvlášť u kusových zásilek ne.
Přepravní box, nebo kamion s regulovatelnou teplotou?
Účelným řešením mohou být samostatné kontejnery, které umožňují současnou přepravu různých druhů výrobků. „Naše společnost má s přepravou chlazeného zboží v různě velkých speciálních boxech mnohaleté zkušenosti; dokážeme tak vyjít vstříc potřebám svých zákazníků, kteří mají specifické požadavky,“ uvádí Libor Šorejs, sales representative přepravní společnosti GO! Express & Logistics, a doplňuje: „Co se týče rozsahu nabídky, tak se jedná o EPS boxy ve 12 různých velikostech, které vybavujeme chladicím nebo mrazicím médiem, tedy gelovými vložkami, které jsou vhodné pro chlazení na teplotu 2–8 st. Celsia, nebo suchý led, který udrží zásilku v teplotě kolem -75 st. Celsia. „Výhodou polystyrenových boxů je také jejich jednorázovost; u samoregulačních boxů, které jsou vratné, se pochopitelně do celkové ceny za přepravu promítají i náklady na jejich přepravu zpět. Výrobce tedy má možnost vybrat si variantu, která je pro něj efektivnější, a zvážit, kdy je výhodnější najmout si pro chlazené zboží přepravní box, který řeší celý logistický proces od výrobce až k odběrateli, nebo kamion s regulovatelnou teplotou. A pokud se podíváme do praxe, tak boxy jsou využívány pro přepravy krevních vzorků a vzorků jiných tělních tekutin, případně i živočišných vzorků, v chlazené či hluboce zamrazené podobě, používají se také pro přepravu zamrazených vzorků potravin, především pečiva. „V jakémkoliv přepravním prostoru pro potraviny je v první řadě nutné sledovat čistotu a materiál, další nezbytností je samozřejmě předepsaná teplota pro skladování a přepravu,“ uvádí Antonín Rubáš. Společnost TNT Express začala nabízet produkt PharmaSafe, tedy specializovanou přepravní službu se zaručenými teplotními podmínkami pro spolehlivý transport velkých objemů farmaceutických produktů, například očkovacích látek nebo inzulinu, případně dalších citlivých zdravotnických potřeb. Nově si firmy mohou tuto službu objednat i v české pobočce TNT. „Služba PharmaSafe řeší výrazný problém farmaceutických dodavatelských řetězců, jímž je zapojení příliš mnoha stran do celého logistického procesu, a v důsledku toho nedostatečná kontrola zásilky. U letecké přepravy to bývá až přes dvacet aktérů, a většina chyb proto nastává při předávání zásilky mezi jednotlivými články logistického řetězce,“ říká Petr Zajíc, manažer společnosti TNT Express, a doplňuje: „Mezi rizika patří poškození obalu, zdržení při celním odbavení, a především výkyvy teploty, které mohou farmaceutickým výrobcům způsobovat značné vícenáklady, a navíc ovlivňovat účinnost léčiv.“ Podle Světové zdravotnické organizace se každá čtvrtá vakcína dostane na místo určení znehodnocená kvůli chybám při přepravě. Poptávka po letecké přepravě farmaceutických produktů za kontrolovaných teplotních podmínek v příštích pěti letech podle očekávání poroste na základě přísnějších regulatorních požadavků na řízení rizik a rostoucí globální poptávce po léčivech o 12 procent ročně. „Služba PharmaSafe nabízí následně typ pasivních kontejnerů, jakým je va-Q-tainer. Kontejner va-Q-tainer je vysoce účinný a nákladově efektivní pasivní kontejner pro opakované použití,“ přidává Petr Zajíc a jedním dechem dodává: „Je natolik spolehlivý, že pojišťovny při jeho využití v některých případech snižují farmaceutickým firmám pojistné o 50 procent.“ Kontejnery va-Q-tainers dokážou udržet požadovanou vnitřní teplotu (mráz, chladno nebo řízenou pokojovou teplotu) po více než 120 hodin bez dodávky elektrické energie nebo suchého ledu, a to i při extrémních venkovních podmínkách.
Zachování teplotního režimu je nutnost
Z logistického pohledu se při přepravě chlazeného zboží klade důraz na to, aby bylo k zákazníkovi doručeno co nejčerstvější, jiné produkty pak s teplotou definovanou výrobcem. Mezi přepravními obaly se rozšiřují indikátory, jejichž uplatnění v logistice souvisí převážně s funkcí obalu jako prostředku kontrolní komunikace mezi výrobcem a zákazníkem. Podle Markéty Tabákové výrobci zcela standardně požadují měření teploty v pravidelných intervalech během přepravy, ovšem nenavrhují žádný konkrétní způsob, tedy ani radiofrekvenční čipy. „Na přání jsme schopni klientovi zajistit umístění maximo-minimálního teploměru do zásilky. U vybraných států je také možné podle přání klienta doplnit za příplatek chladicí médium,“ přidává informaci Libor Šorejs. Nutnost zachování určitého teplotního režimu zejména u chlazených a zmrazených potravin je nesporná. Indikátory ve formě štítků nebo značek umístěných na vnějším povrchu obalu využívají zpravidla mechanické, chemické, případně enzymově katalyzované změny s příslušným barevným dopadem. Může přitom jít o dosažení určité kritické teploty nebo o indikaci celkového tepelného účinku. Indikátory mohou také upozorňovat na porušení těsnosti obalu či na mikrobiální změny. Zpravidla reagují na obsah kyslíku nebo oxidu uhličitého, případně na změny vlhkosti. Ještě náročnější požadavky se v tomto směru kladou na indikátory čerstvosti. Příslušný indikáto
r zpravidla reaguje se specifickým plynným metabolitem balené potraviny, jako např. s těkavými aminy při zrání rybího masa. Zatím spíše u nepotravinářského sortimentu se na obalech prosazují jako nositelé informací ještě sofistikovanější systémy, které využívají nejmodernější informační technologie, např. radiofrekvenční identifikaci (RFID). Tento systém umožňuje sledovat příslušný výrobek po celou dobu oběhu, tedy od výroby až ke spotřebiteli, a může být také ochranou před krádeží nebo falšováním. „Naše společnost využívá GPS senzory nebo čidla nejčastěji na potravinové zboží. Na měření teplot se klade stále větší důraz a podmínky přepravy jsou stále přísnější.“ vysvětluje Markéta Fabíková.
Pavel Libora