logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...

SB 3-4/2012 HLAVNÍ TÉMA – TISKOVÉ TECHNOLOGIE: Digitální tisk obalů následuje etikety

1. července 2007
Nezařazené 0
616
SB 3-4/2012 HLAVNÍ TÉMA – TISKOVÉ TECHNOLOGIE: Digitální tisk obalů následuje etikety

 

Podle výzkumné společnosti Pike Research má dnes světový trh obalů hodnotu 429 miliard USD a během pěti let překročí hranici 500 miliard. Podíl obalů na bázi papíru přitom činí 40 %. Podle Stephana Pienze ze společnosti Heidelberg se ovšem množství digitálně tištěných obalů během nejbližších čtyř let zečtyřnásobí a podle společnosti HP Indigo získají digitálně tištěné obaly 10 % obalového trhu, podobně jako už mají digitálně tištěné etikety.

Začaly to etikety…
Podle společnosti Efi, výrobce inkjetových strojů Jetrion či Vutek, dnes například digitální tisk 500 etiket o rozměrech 4,5 x 8 palců (zhruba 11 x 20 cm) může nákladově vyjít i na 28 USD, zatímco při použití flexotisku až na 108 USD. Latexová velkoformátová tiskárna HP Designjet L25500 umožňuje nízkonákladový tisk 500–1000 etiket; využívána je ve spojení například s řezacím plotrem Summa. UV Durst Tau 150 dnes nabízí efektivní náklady až 2500 etiket a v závislosti na pokrytí inkoustem, rozměrech etiket a ceně médií prý hranice efektivity sahá až k 50 000 etiket (o tom si ale dovolujeme pochybovat). Roland o své LEC VersaUV tvrdí, že je efektivnější než flexotisk až do nákladu 10 000 etiket. U velmi nízkých nákladů etiket je často vhodnější použít spíše archového než rolového inkjetového stroje vzhledem k nutnému odpadu při zavádění či dojezdu role.
K tisku etiket jsou v inkjetu specificky určeny stroje značek Efi Jetrion, Epson, Gerber a Durst. Obvykle poskytují 13palcovou šíři (tedy zhruba 33 cm), jako například u SurePressu L-4033A od Epsonu, maximální standardizovaná šířka etiketových médií se pohybuje kolem 20 palců (50 cm). Při vhodné technologii lze ale pro potisk etiket využívat i 64palcových a širších UV inkjetových strojů.

Na řadě jsou flexibilní obaly a lepenky
Stoupající využívání digitálních tiskových strojů můžeme v obalovém tisku sledovat již několik let. Jde zejména o tisk etiket, ve stále větší míře ale také o potisk flexibilních a lepenkových obalů.
Pro potisk lepenek se využívají především velkoformátové UV inkjetové stroje, tzv. flatbedy. Donedávna šlo především o tisk vzorků a velmi malých sérií pro testovací či marketingové účely, některé stroje, jako jsou například výkonné modely Durst, ale již můžeme považovat za produkční. Problémem zůstávají pouze některé plastové fólie, které jsou citlivé na UV záření, jež je degraduje. Výrazně se zlepšila kvalita tisku UV flatbedů na lepenky, a zejména jeho elasticita, kdy dříve někdy docházelo při skládání takto potištěné lepenky k praskání barvové vrstvy.
U solventních i latexových inkoustů zřejmě existují přirozené technologické bariéry rychlosti, u UV inkjetu nikoliv. Upřesněme, že velkoformátové UV inkjetové stroje se dnes stále v zásadě dělí na rolové stroje i flatbedy, přestože se můžeme stále častěji setkat i s tzv. hybridy, což jsou obvykle stroje zkonstruované jako flatbedy a doplněné rolovou opcí. Rychlost tisku UV inkjetových strojů dnes činí až 1000 metrů, respektive 100 archů (včetně silných lepenkových desek) za hodinu.

Změny na inkoustovém trhu
K růstu kvality inkjetového tisku přispělo i zmenšování velikosti tiskové kapky, a zejména rozšíření technologie měnitelné tiskové kapky (variable dot), kdy lze velikost každé kapky měnit v rozsahu od 6 do 42 pl, a dosáhnout tak jak prokreslených detailů, tak plynulých plných ploch. Roste rovněž počet trysek v inkjetové hlavě, což dále zvyšuje kvalitu a spolehlivost tisku. Důležitým úkolem je nyní certifikace inkoustů pro kontakt s potravinami a léčivy.
Svůj obalový potenciál mají i zcela nezapáchavé latexové inkousty na vodní bázi, které nedávno po HP začali uvádět i další výrobci, jako je již zmíněná Mimaki. Využití solventních inkoustů pro potisk obalů představuje rizika, ekosolventní inkousty jako Epson UltraChrome GS již ale v sobě nemají významný podíl VOC látek ani další rizikové látky, jako je nikl.
Roli při volbě inkjetového, případně tekutého tonerového tisku (HP Indigo) pro potisk etiket či obalů hraje samozřejmě i cena inkoustů, která je v průměru výrazně vyšší než cena barev například ve flexotisku. Tento problém lze částečně vyřešit nakupováním velkokapacitních balení (tzv. bulk-system) nebo používáním levnějších, tzv. alternativních (někdy známých také jako kompatibilní) inkoustů například od výrobců, jako jsou Nazdar nebo Bordeaux Digital PrintInk.

LED sušení i pro teplocitlivé obaly
Novinkou v UV inkjetu je používání LED sušení místo tradičních rtuťových výbojek. LED technologie vede k velké úspoře energie – o to větší, že není nutné následné energeticky náročné chlazení stroje a materiálu – a umožňuje rovněž potiskovat tenké pružné a termocitlivé materiály typu smrštitelných etiket (shrink-sleevů). Barvová vrstva je přilnavější a elastičtější než u UV inkjetu s klasickým sušením, což opět usnadňuje potisk obalových fólií na rolových UV inkjetových strojích, Nezanedbatelný je rovněž větší barevný gamut (tedy množství zobrazitelných barevných odstínů) a delší UV odolnost proti slunečním paprskům. Vytvrzovací síla LED sušení se v posledních letech zečtyřnásobila, a přestože stále nedosahuje rychlosti rtuťových výbojek, je jeho rychlost již dostatečná. O jejím dalším zvýšení rozhodnou především inkousty s novým složením, které dokážou k vytvrzení využít širší UV spektrum než dosavadní inkousty vyvíjené pro výbojkové sušení. Zajímavé řešení nabízí například tiskárna Mimaki UV LED-JFX plus používající po základním vytvrzení povrchu dodatečný vytvrzující modul, který zkracuje čas vytvrzení o 80 % a umožňuje tisk rychlostí 23,6 m2.

Bílé a metalické inkousty na postupu
Velmi důležité pro obalový tisk je rostoucí využívání inkoustu bílého a inkoustů metalických. Na rozdíl od sítotisku jsou tyto barvy v digitálním tisku poměrně novinkou, přičemž u bílé, nezbytné například pro potisk transparentních obalových fólií, již můžeme mluvit o významném rozšíření. Podle Randyho Paara ze severoamerické pobočky Océ například jejich zákazníci kupují už více bílého inkoustu než černého nebo azurového (cyanu). Stále více inkjetových strojů má speciální kanál pro bílou – dodejme, že tento inkoust se od běžných CMYK výrazně liší. Problémy jsou stále v rychlosti tisku bílou: obvykle je třeba více průchodů, aby bylo odstraněno riziko bandingu (pruhování). Rovněž spotřeba poměrně drahého inkoustu k dosažení dobrého výsledku je značná a problematičtější než u jiných inkoustů je rovněž čištění stroje. Metalické inkousty jsou pak naprostá novinka a nabízeny jsou zatím v inkjetu i jiných digitálních technologiích spíše výjimečně.

Prosadil se i laserový toner
Zajímavým počinem je i linka Gallop vyrobená papírenskou a obalářskou společností Stora Enso v napojení zprvu na tonerový laserový tiskový stroj Xeikon, později na Xerox. Jeho iGen4 tiskne rychlostí 2200 archů/hod. se šesti výseky (užitky) na archu. Gallop byla pův
odně určena pro balení CD a DVD. Velký skok v kvalitě tisku zde znamenalo zvýšení rozlišení Xeikonu z 800 na prakticky fotorealistických 1200 dpi. Podle konkurenční společnosti Esko Artwork je ovšem linka Gallop velmi dobře využitelná pro balení do standardizovaných obalů, ale pro vytváření obalů z různých materiálů či formátů je již nutné digitální dokončovací zařízení, jako jsou její řezací stoly Kongsberg, nabízené již i v automatickém provedení s nakladačem a vykladačem.

Klasika nevyklízí pole
Klasické technologie ovšem také nezahálejí. Ofsetové stroje díky automatizaci a novým zařízením mohou už efektivně tisknout i 100archové náklady a nabízejí výhody v in-line lakování a ražbě fólií. Rotačky s úzkou dráhou dnes kromě tisku etiket slouží i k potisku lepenek nízkých gramáží a formátů pomoci flexotisku nebo ofsetu (zejména v jejich UV verzích), někdy kombinovaných s inkjetem pro datování, kódování a další personalizaci. Společnost Müller Martini vyrobila průlomovou rotačku VSOP s měnitelným raportem a EB sušením (proudem elektronů) k tisku na fólie. Náklady jednotlivých sérií obalů ale stále klesají, přestože jejich celkový objem roste, a můžeme zde proto čekat další rozšíření podílu digitálního tisku.

Miroslav Dočkal

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required