logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 3-4/2012 AKTUÁLNÍ TÉMA – INOVACE DESIGNU: Klíčem je souhra vize a realizace

1. července 2007
Nezařazené 0
509
SB 3-4/2012 AKTUÁLNÍ TÉMA – INOVACE DESIGNU:  Klíčem je souhra vize a realizace

Od obalů finálních výrobků se na trhu očekává nejen maximální zviditelnění, které by mělo vést k vyšší prodejnosti, ale i fyzická a právní ochrana. Stále častěji se obal stává prostředkem pro virtuální informační propojenost mezi výrobcem a zákazníkem. Je tedy nutné správně definovat koncového zákazníka a jeho potřeby a tyto parametry promítnout do tvorby obalu již při jeho vzniku. Pokud se podaří ušít na míru design výrobku a i následná realizace jeho vizí dopadne na výbornou, je úspěch zaručen.

O možnosti zahrnout jednotlivé parametry do etikety tak, aby splňovala očekávání koncového zákazníka, většinou rozhodují marketéři, grafická studia nebo klient sám. V posledních letech jsme jakožto přední výrobce samolepicích etiket v ČR zaznamenali nové inovativní trendy i v oboru primárních obalů, tedy etiket. Zaměřme se nyní na několik zajímavých aplikací, které jsou využívány při realizaci požadavků zákazníka ve výrobě samolepicích etiket, a to zejména v segmentu nápojových etiket.

3D efekty nově
Trojrozměrná realita nás postupně pohlcuje ať už formou TV, kina, monitorů, prezentací nebo jiných mediálních prostředků a pomalu si na třetí rozměr zvykáme jako na běžnou součást svého života. Není nic neobvyklého, že se 3D efekt promítl i do výroby etiket. V minulosti se tato aplikace řešila embossingem, jenž se někdy v tiskařské hantýrce nazývá i Braillovým písmem. Nyní začíná převládat tvorba 3D efektu sítotiskovým nánosem laku různé výšky.
Velmi zdařilou inovací designu obalu a využitím etikety s ražbou a 3D efektovým lakem se může pochlubit např. společnost GRANETTE & STAROREŽNÁ Distilleries, a. s., ve své produktové řadě HANÁCKÁ.

Laky, barvy a pigmenty v extra kombinacích
Lak obecně patří k ochranným prostředkům z pohledu oděruvzdornosti etiket. Kromě této základní funkce ale dovede být i nositelem dalších indicií. Například termochemický lak zakomponovaný v některých konturách etiket dovede spotřebitele upozornit na vhodnou konzumní teplotu nápoje. Neobvyklým jevem působí také kombinace lesklého a matného laku nebo parciálního laku, který často vidíme na předních stránkách časopisů. Nápoje, které mají svou cílovou skupinu mezi mladými lidmi v nočních podnicích, mohou být zušlechtěny etiketami s fluorescenčními nebo fosforescenčními barvami, které vynikají výrazným svitem v temných prostorách, a tím přitahují oko žíznivých konzumentů. V neposlední řadě lze do barvy přimíchat i některý ze speciálních pigmentů, a tím navodit esteticky nebo i fyzicky jedinečný efekt pomerančové kůry, superlesku nebo lámání světla…

Přidaná hodnota v etiketě aneb Kódy
Naprosto novým prvkem při tisku samolepicích etiket se stává tisk datamatrix nebo QR kódů na zadní stranu nápoje. Zákazník má možnost formou smartphonu naskenovat daný kód a ten ho automaticky přivede na webové rozhraní výrobce. Nabízí se velká marketingová paleta nástrojů, jak a kde lze QR kód využít – počínaje jednoduchým odkazem na webové stránky výrobce přes slevové nebo věrnostní soutěže a návody na míchání koktejlů až po evidenci výrobních šarží jednotlivých likérů apod. Naše společnost je schopna nabídnout i tisk postupných a kombinovaných QR kódů formou digitální technologie, což se v minulosti muselo řešit často TTR nebo inkjet dotiskem za vyšších nákladů.

Více variant nemusí zvyšovat náklady
Mnoho marketingových analýz nám dokládá, že se v poslední době spotřebitel zaměřuje na nákup neobvyklých nápojů, což platí jak v pivním, tak lihovarnickém sektoru. Výrobci se snaží přijít s neotřelými příchutěmi exotických jmen. Pro tiskárny samolepicích etiket to znamená tisk více variant etiket podle příchutí, ale v menším množství než dříve a za stejných nákladů. Řešením může být digitální tisk, jenž umožňuje odbourání přípravných nákladů na tiskové desky, štočky apod., a samozřejmě je schopen díky on-line tisku minimalizovat náběhové náklady na spasování barev ve srovnání s konvenční technologií tisku.
Digitální tisk vyniká stabilitou barev a širokým spektrem potiskovatelných substrátů. Náklady na barevnostní a textové změny jsou prakticky nulové, což výrobcům nápojů šetří nemalé náklady.

Originalita a ochrana výrobků v jednom
Jev padělání výrobků nastává poměrně často i v segmentu nápojů, a to dokonce i těch poměrně levných, které se těší veřejné oblibě.
Nápoje ve střední a vyšší cenové skupině mívají běžně některý zušlechťující prvek, třeba metalickou ražbu, sítotisk apod., aby byly pro spotřebitele atraktivnější. Pro lepší evidenci, garanci kvality, originalitu a zpětnou dohledatelnost vymysleli vinaři své VOC známky.
Nejen pro nápojový segment lze využít i kombinaci výše uvedených aplikací (např. unikátní holografické ražby v kombinaci s QR kódem, oboje tištěné na bezpečnostním materiálu se silným lepidlem). Při tomto řešení lze naprosto minimalizovat falzifikáty, inovovat vzhled výrobku a dát mu navíc přidanou informační hodnotu.

Ladislav Koutňák,
obchodní a marketingový ředitel S&K LABEL

Box:
S&K LABEL, spol. s r. o.,
specializovaná polygrafická společnost, se zaměřuje i na segment nápojových etiket. Realizuje tisk větších i menších dodávek formou konvenčního flexotisku nebo i produkci menších dávek grafických etiket tištěných na dvou digitálních strojích HP INDIGO. Na českém trhu má již dvacetiletou tradici.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required