logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...

SB 3-4/2012 AKTUÁLNÍ TÉMA – INOVACE DESIGNU: Klíčem je souhra vize a realizace

1. července 2007
Nezařazené 0
444
SB 3-4/2012 AKTUÁLNÍ TÉMA – INOVACE DESIGNU:  Klíčem je souhra vize a realizace

Od obalů finálních výrobků se na trhu očekává nejen maximální zviditelnění, které by mělo vést k vyšší prodejnosti, ale i fyzická a právní ochrana. Stále častěji se obal stává prostředkem pro virtuální informační propojenost mezi výrobcem a zákazníkem. Je tedy nutné správně definovat koncového zákazníka a jeho potřeby a tyto parametry promítnout do tvorby obalu již při jeho vzniku. Pokud se podaří ušít na míru design výrobku a i následná realizace jeho vizí dopadne na výbornou, je úspěch zaručen.

O možnosti zahrnout jednotlivé parametry do etikety tak, aby splňovala očekávání koncového zákazníka, většinou rozhodují marketéři, grafická studia nebo klient sám. V posledních letech jsme jakožto přední výrobce samolepicích etiket v ČR zaznamenali nové inovativní trendy i v oboru primárních obalů, tedy etiket. Zaměřme se nyní na několik zajímavých aplikací, které jsou využívány při realizaci požadavků zákazníka ve výrobě samolepicích etiket, a to zejména v segmentu nápojových etiket.

3D efekty nově
Trojrozměrná realita nás postupně pohlcuje ať už formou TV, kina, monitorů, prezentací nebo jiných mediálních prostředků a pomalu si na třetí rozměr zvykáme jako na běžnou součást svého života. Není nic neobvyklého, že se 3D efekt promítl i do výroby etiket. V minulosti se tato aplikace řešila embossingem, jenž se někdy v tiskařské hantýrce nazývá i Braillovým písmem. Nyní začíná převládat tvorba 3D efektu sítotiskovým nánosem laku různé výšky.
Velmi zdařilou inovací designu obalu a využitím etikety s ražbou a 3D efektovým lakem se může pochlubit např. společnost GRANETTE & STAROREŽNÁ Distilleries, a. s., ve své produktové řadě HANÁCKÁ.

Laky, barvy a pigmenty v extra kombinacích
Lak obecně patří k ochranným prostředkům z pohledu oděruvzdornosti etiket. Kromě této základní funkce ale dovede být i nositelem dalších indicií. Například termochemický lak zakomponovaný v některých konturách etiket dovede spotřebitele upozornit na vhodnou konzumní teplotu nápoje. Neobvyklým jevem působí také kombinace lesklého a matného laku nebo parciálního laku, který často vidíme na předních stránkách časopisů. Nápoje, které mají svou cílovou skupinu mezi mladými lidmi v nočních podnicích, mohou být zušlechtěny etiketami s fluorescenčními nebo fosforescenčními barvami, které vynikají výrazným svitem v temných prostorách, a tím přitahují oko žíznivých konzumentů. V neposlední řadě lze do barvy přimíchat i některý ze speciálních pigmentů, a tím navodit esteticky nebo i fyzicky jedinečný efekt pomerančové kůry, superlesku nebo lámání světla…

Přidaná hodnota v etiketě aneb Kódy
Naprosto novým prvkem při tisku samolepicích etiket se stává tisk datamatrix nebo QR kódů na zadní stranu nápoje. Zákazník má možnost formou smartphonu naskenovat daný kód a ten ho automaticky přivede na webové rozhraní výrobce. Nabízí se velká marketingová paleta nástrojů, jak a kde lze QR kód využít – počínaje jednoduchým odkazem na webové stránky výrobce přes slevové nebo věrnostní soutěže a návody na míchání koktejlů až po evidenci výrobních šarží jednotlivých likérů apod. Naše společnost je schopna nabídnout i tisk postupných a kombinovaných QR kódů formou digitální technologie, což se v minulosti muselo řešit často TTR nebo inkjet dotiskem za vyšších nákladů.

Více variant nemusí zvyšovat náklady
Mnoho marketingových analýz nám dokládá, že se v poslední době spotřebitel zaměřuje na nákup neobvyklých nápojů, což platí jak v pivním, tak lihovarnickém sektoru. Výrobci se snaží přijít s neotřelými příchutěmi exotických jmen. Pro tiskárny samolepicích etiket to znamená tisk více variant etiket podle příchutí, ale v menším množství než dříve a za stejných nákladů. Řešením může být digitální tisk, jenž umožňuje odbourání přípravných nákladů na tiskové desky, štočky apod., a samozřejmě je schopen díky on-line tisku minimalizovat náběhové náklady na spasování barev ve srovnání s konvenční technologií tisku.
Digitální tisk vyniká stabilitou barev a širokým spektrem potiskovatelných substrátů. Náklady na barevnostní a textové změny jsou prakticky nulové, což výrobcům nápojů šetří nemalé náklady.

Originalita a ochrana výrobků v jednom
Jev padělání výrobků nastává poměrně často i v segmentu nápojů, a to dokonce i těch poměrně levných, které se těší veřejné oblibě.
Nápoje ve střední a vyšší cenové skupině mívají běžně některý zušlechťující prvek, třeba metalickou ražbu, sítotisk apod., aby byly pro spotřebitele atraktivnější. Pro lepší evidenci, garanci kvality, originalitu a zpětnou dohledatelnost vymysleli vinaři své VOC známky.
Nejen pro nápojový segment lze využít i kombinaci výše uvedených aplikací (např. unikátní holografické ražby v kombinaci s QR kódem, oboje tištěné na bezpečnostním materiálu se silným lepidlem). Při tomto řešení lze naprosto minimalizovat falzifikáty, inovovat vzhled výrobku a dát mu navíc přidanou informační hodnotu.

Ladislav Koutňák,
obchodní a marketingový ředitel S&K LABEL

Box:
S&K LABEL, spol. s r. o.,
specializovaná polygrafická společnost, se zaměřuje i na segment nápojových etiket. Realizuje tisk větších i menších dodávek formou konvenčního flexotisku nebo i produkci menších dávek grafických etiket tištěných na dvou digitálních strojích HP INDIGO. Na českém trhu má již dvacetiletou tradici.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required