
Od obalů finálních výrobků se na trhu očekává nejen maximální zviditelnění, které by mělo vést k vyšší prodejnosti, ale i fyzická a právní ochrana. Stále častěji se obal stává prostředkem pro virtuální informační propojenost mezi výrobcem a zákazníkem. Je tedy nutné správně definovat koncového zákazníka a jeho potřeby a tyto parametry promítnout do tvorby obalu již při jeho vzniku. Pokud se podaří ušít na míru design výrobku a i následná realizace jeho vizí dopadne na výbornou, je úspěch zaručen.
O možnosti zahrnout jednotlivé parametry do etikety tak, aby splňovala očekávání koncového zákazníka, většinou rozhodují marketéři, grafická studia nebo klient sám. V posledních letech jsme jakožto přední výrobce samolepicích etiket v ČR zaznamenali nové inovativní trendy i v oboru primárních obalů, tedy etiket. Zaměřme se nyní na několik zajímavých aplikací, které jsou využívány při realizaci požadavků zákazníka ve výrobě samolepicích etiket, a to zejména v segmentu nápojových etiket.
3D efekty nově
Trojrozměrná realita nás postupně pohlcuje ať už formou TV, kina, monitorů, prezentací nebo jiných mediálních prostředků a pomalu si na třetí rozměr zvykáme jako na běžnou součást svého života. Není nic neobvyklého, že se 3D efekt promítl i do výroby etiket. V minulosti se tato aplikace řešila embossingem, jenž se někdy v tiskařské hantýrce nazývá i Braillovým písmem. Nyní začíná převládat tvorba 3D efektu sítotiskovým nánosem laku různé výšky.
Velmi zdařilou inovací designu obalu a využitím etikety s ražbou a 3D efektovým lakem se může pochlubit např. společnost GRANETTE & STAROREŽNÁ Distilleries, a. s., ve své produktové řadě HANÁCKÁ.
Laky, barvy a pigmenty v extra kombinacích
Lak obecně patří k ochranným prostředkům z pohledu oděruvzdornosti etiket. Kromě této základní funkce ale dovede být i nositelem dalších indicií. Například termochemický lak zakomponovaný v některých konturách etiket dovede spotřebitele upozornit na vhodnou konzumní teplotu nápoje. Neobvyklým jevem působí také kombinace lesklého a matného laku nebo parciálního laku, který často vidíme na předních stránkách časopisů. Nápoje, které mají svou cílovou skupinu mezi mladými lidmi v nočních podnicích, mohou být zušlechtěny etiketami s fluorescenčními nebo fosforescenčními barvami, které vynikají výrazným svitem v temných prostorách, a tím přitahují oko žíznivých konzumentů. V neposlední řadě lze do barvy přimíchat i některý ze speciálních pigmentů, a tím navodit esteticky nebo i fyzicky jedinečný efekt pomerančové kůry, superlesku nebo lámání světla…
Přidaná hodnota v etiketě aneb Kódy
Naprosto novým prvkem při tisku samolepicích etiket se stává tisk datamatrix nebo QR kódů na zadní stranu nápoje. Zákazník má možnost formou smartphonu naskenovat daný kód a ten ho automaticky přivede na webové rozhraní výrobce. Nabízí se velká marketingová paleta nástrojů, jak a kde lze QR kód využít – počínaje jednoduchým odkazem na webové stránky výrobce přes slevové nebo věrnostní soutěže a návody na míchání koktejlů až po evidenci výrobních šarží jednotlivých likérů apod. Naše společnost je schopna nabídnout i tisk postupných a kombinovaných QR kódů formou digitální technologie, což se v minulosti muselo řešit často TTR nebo inkjet dotiskem za vyšších nákladů.
Více variant nemusí zvyšovat náklady
Mnoho marketingových analýz nám dokládá, že se v poslední době spotřebitel zaměřuje na nákup neobvyklých nápojů, což platí jak v pivním, tak lihovarnickém sektoru. Výrobci se snaží přijít s neotřelými příchutěmi exotických jmen. Pro tiskárny samolepicích etiket to znamená tisk více variant etiket podle příchutí, ale v menším množství než dříve a za stejných nákladů. Řešením může být digitální tisk, jenž umožňuje odbourání přípravných nákladů na tiskové desky, štočky apod., a samozřejmě je schopen díky on-line tisku minimalizovat náběhové náklady na spasování barev ve srovnání s konvenční technologií tisku.
Digitální tisk vyniká stabilitou barev a širokým spektrem potiskovatelných substrátů. Náklady na barevnostní a textové změny jsou prakticky nulové, což výrobcům nápojů šetří nemalé náklady.
Originalita a ochrana výrobků v jednom
Jev padělání výrobků nastává poměrně často i v segmentu nápojů, a to dokonce i těch poměrně levných, které se těší veřejné oblibě.
Nápoje ve střední a vyšší cenové skupině mívají běžně některý zušlechťující prvek, třeba metalickou ražbu, sítotisk apod., aby byly pro spotřebitele atraktivnější. Pro lepší evidenci, garanci kvality, originalitu a zpětnou dohledatelnost vymysleli vinaři své VOC známky.
Nejen pro nápojový segment lze využít i kombinaci výše uvedených aplikací (např. unikátní holografické ražby v kombinaci s QR kódem, oboje tištěné na bezpečnostním materiálu se silným lepidlem). Při tomto řešení lze naprosto minimalizovat falzifikáty, inovovat vzhled výrobku a dát mu navíc přidanou informační hodnotu.
Ladislav Koutňák,
obchodní a marketingový ředitel S&K LABEL
Box:
S&K LABEL, spol. s r. o.,
specializovaná polygrafická společnost, se zaměřuje i na segment nápojových etiket. Realizuje tisk větších i menších dodávek formou konvenčního flexotisku nebo i produkci menších dávek grafických etiket tištěných na dvou digitálních strojích HP INDIGO. Na českém trhu má již dvacetiletou tradici.