
Etikety patří mezi nejběžnější komunikativní pomocné prostředky. Vedle vlastního obalu slouží k výrazné podpoře prodejnosti produktu. A i když je etiket celá řada, přesto se nejedná o jedinou komunikaci pomocného obalového prostředku směrem ke spotřebiteli. Komunikovat mohou i plochy uzávěrů, víček a fixací. Vedle etiket patří k nejvýraznějším prostředkům podpory prodeje i visačky. Zvláště v oblasti nápojových láhví, dóz a plastových láhví na potraviny, kosmetiku a drogerii se spotřebitel setkává u produktu jak se samotnou etiketou, tak i s její kombinací s visačkou.
Etiketa je významným doplňujícím prvkem na obalu. Často plní i některé funkce místo něj. Jedná se hlavně o psychologicko-estetickou, prodejně-propagační a komunikativně-informativní funkci. Etiketa musí být vizuálně co nejpřitažlivější, aby svým vzhledem oslovila co nejvíce spotřebitelů z cílové skupiny, pro kterou je produkt určen. Zvláště v dnešních maloobchodních řetězcích obal či etiketa často suplují funkci prodavače, musí tedy podávat zákazníkovi co nejvíce informací o produktu.
Některé informace jsou povinné ze zákona (např. název produktu, výrobce či distributor, složení, nutriční hodnoty, nestandardní ošetření potraviny, datum spotřeby apod.), některé si vyžaduje manipulace s produktem v prostředí prodejen (čárové kódy) a některý informace mají zákazníka pohnout ke koupi. Pokud chceme etiketu ještě vylepšit tiskem některých symbolů (EKO KOM, materiálová identifikace apod.), plocha na reklamu v rámci různých promotion a dalších akcí je malá či často ve skutečnosti takřka žádná.
Našly se další plochy
Toho všeho jsou si co nejvíce vědomi nejen výrobci etiket, ale i marketingoví odborníci, a právě z důvodu další podpory prodeje se začalo již před pár lety uvažovat o další ploše pro potisk. Jedním z řešení je použití vícelisté etikety (bookletu). Filozofie těchto etiket vychází z koncepce nejběžnějších etiket vůbec, tedy samolepek. Bukletky jsou samolepicí etikety, které jsou na jedné straně pevně spojeny s obalem, z druhé pak jsou uzavřeny pomocí non perm lepidla či přelepkou z průhledného plastu. Tedy jeden spoj je pevný, aby se etiketka nedala snadno odtrhnout, druhý spoj umožňuje otevření knížečky-skládačky ve tvaru dětského leporela a opětné uzavření. Pevný spoj může být realizován ve třech variantách: jako lepený, laminovaný či v kombinaci lepení/laminování. Tím, že má etiketa v lomech naskládáno více stránek, má samozřejmě mnohem větší prostor na informace či případnou reklamu.
Vícelistá etiketa je atraktivní komunikativní prvek, připusťme však, že se jedná o poněkud dražší formu etikety. Další, obvykle mnohem levnější, možností jak zvýraznit svůj výrobek je použití visačky. Informací se na ni sice nevejde zdaleka tolik jako na knížečkový typ etikety, ale vzhledem k tomu, že visačka obvykle nebývá plnohodnotně spojena s obalem napevno, dochází ke zvýraznění obalu v další dimenzi.
Materiály všeho druhu…
Podle typu produktu, obalu i názoru designéra se lze setkat s visačkami prakticky ze všech typů běžných materiálů. Visačka, která je určena i pro informativní komunikaci, bývá z důvodu potisku nejčastěji papírová či plastová. Méně často se lze setkat s visačkami textilními.
Zvláště v poslední době se můžeme s visačkami setkat dost často u skleněných láhví na víno. Opět záleží na fantazii designéra, jakou visačku použije a jakým způsobem ji na obal umístí. Podle průzkumů působí na spotřebitele jako forma určité nadhodnoty až luxusu nikoli vícebarevně potištěné krčkové visačky, ale naopak jednobarevně potištěné visačky na ručním papíru zavěšené jen volně na láhvi na přírodním provázku. Tyto visačky nejsou obvykle vysekávané či řezané, ale trhané ručně, aby došlo k umocnění celého vjemu komunikace směrem k originalitě. Pro zdůraznění kvality či tradice produktu se na visačce z ručního papíru objevují i další prvky, nejčastěji vosková pečeť, jejímž úkolem je nejen stvrzovat kvalitu výrobku, ale zároveň zákazníkovi potvrdit i správnost jeho volby.
Jen o něco málo efektněji působí klasické vícebarevné visačky; ty jsou obvykle vyráběné ze slabších skládačkových natíraných lepenek. Tyto visačky se vyrábějí obdobně jako klasické etikety. Mohou být tedy řezané, vysekávané nebo protlačované. Tištěny jsou obvykle ofsetem, v menších sériích se stále častěji uplatňuje digitální potisk. Setkat se však lze i se sítotiskem a dalšími tiskovými technikami. Tento typ visaček je obvykle aplikován na trup láhve či dózy, obvykle hned pod uzávěr. Visačka má obvodový tvar, z některé strany může být tvarována ještě dále do prostoru. Z důvodu stability na produktu má často kruhový centrální výřez s náseky, jimiž je na obal uchycena. Vedle této klasické varianty uchycení existují i další možnosti aplikace – závěs apod.
Novinka ze světa flexibilních visaček
Další rozšíření reklamy do oblasti balení přinášejí flexibilní visačky Elasti tag® od společnosti Bedford Industries Inc. Tato novinka od amerického výrobce byla na evropském trhu představena na veletrhu Emballage 2010 v Paříži jako Pack innovation. Vlastní visačka z PP či PS může mít různý tvar, nejčastěji však mívá tvar obdélníku. Je pevně spojena s flexibilním úchytem (i ten může mít různý tvar a průměr) s velkou průtažností. Visačky jsou obvykle tištěny vícebarevně digitálním tiskem (Drop on Demand), ve větších sériích flexotiskem. V některých případech společnost dodává jen potištěné flexibilní gumy (Elasti band®) na vytvoření skupinového balení. Společnost své visačky neustále zdokonaluje. Mezi novinky patří visačky s horkou ražbou, s 1D i 2D čárovými kódy či náhrada konvenčního plastu, ze kterého se obvykle visačka vyrábí, biodegradabilním materiálem. Další variantou je i použití Elasti tag vícelistových visaček.
Vlastní grafický návrh na tento typ visaček si lze nechat zpracovat u firmy nebo, a to je častější varianta, dodat ho firmě k realizaci. Pro zlepšení komunikace mezi grafikem objednavatele a společností Bedford je možné si stáhnout přímo na stránkách elastitag.com průvodce technickými možnostmi výroby. Grafik se zde dozví mnohé užitečné informace, např. že u digitálního tisku lze písmo v pozitivu realizovat již v minimálních velikostech 3 pt. (bezserifové fonty) – 4 pt. (serifové fonty), v negativu 4 pt.–5 pt. (bezserifové, serifové), pro flexotisk musí grafik navrhovat všechna písma o něco větší. (Pozitivní text – 4/6 pt. = bezserifové/serifové písmo. Negativní text 6/8 pt. = bezeserifové/serifové písmo.) Pro digitální tisk nelze zatím navrhovat fluorescenční či metalické barvy. Horkou ražbu lze navrhovat jak při tisku flexotiskem, tak i digitálně. U digitálního potisku jsou však pro ražbu vyžadovány specifické tolerance zařízení, protože tlak tisku a ražba se od sebe výrazně liší. Grafické návrhy ve všech případech musí respektovat toler
anci výsekového nástroje.
Visačky pro radost i kontrolu
Vedle potištěných visaček se lze setkat s celou řadou visaček nepotištěných, respektive nenesoucích žádný text v podobě informace či sdělení. Tento typ visaček se používá u dárkových produktů či pro zvýraznění určitého období, svátku apod. Tento typ visaček může být u obalů nahrazen i předměty na šňůrce či provázku. Předmět je v tomto případě spíše jen nositelem nějaké emoce, nálady apod. Většinou se jedná o závěsy krátkodobého charakteru – zvonečky na stuze v době Vánoc, maketa kraslice na Velikonoce apod. V tomto případě produkt komunikuje se zákazníkem pouze emocionálně, nejedná se tedy o klasický prvek visačky, ale spíše o podpůrný prvek v podobě dárkového či reklamního závěsu.
Specifickým typem nelepené etikety neboli visačky jsou permanentky, regálové visačky, eurovisačky, jízdenky či parkovací lístky. U nás tento sortiment dodává např. jeden z největších výrobců etiket všech typů, společnost Martin Peroutka. Některé typy těchto visaček mohou být navíc opatřeny magnetickým proužkem či ochrannými prvky (hologram, protikopírovací prvek, číslování apod.).
Jana Žižková