logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 3/2007 HLAVNÍ TÉMA – Přepravní balení: Monitoring pro bezpečnou přepravu

1. května 2007
Nezařazené 0
542
SB 3/2007 HLAVNÍ TÉMA – Přepravní balení:  Monitoring pro bezpečnou přepravu

Výrobek, jeho ochranný obal, ložný prostor dopravního prostředku a vnější prostředí, které je obklopuje, vytvářejí soustavu zájemně se ovlivňujících složek. Výrobek působí na obal, výrobek a obal (jednotka balení) působí na ložný prostor dopravního prostředku – a naopak vnější prostředí působí na dopravní prostředek, obal a výrobek. Míra ovlivnění výrobku (vzniku škody) se odvozuje z jeho citlivosti (odolnosti) a pravděpodobnému výskytu škodlivých vnějších vlivů během jeho přemísťování z místa výroby do místa spotřeby (od odesilatele k příjemci).

Kromě speciálně navrženého a vyrobeného ochranného obalu a vhodně zvolené úpravy samotného výrobku existují ještě další způsoby, jak eliminovat riziko vzniku škod. Jedním z nejvýznamnějších je omezení rizika mechanického namáhání.

Neopakovatelnost nelze spočítat, ale…
Kromě mechanického namáhání, které vzniká při ručních nebo mechanizovaných přepravních manipulacích a skladových operacích sehrává významnou roli namáhání vznikající při jízdě, letu nebo plavbě dopravního prostředku (tzv. přepravní namáhání). Jedná se o namáhání vznikající jako důsledek náhlé změny rychlosti nebo změny směru pohybu dopravního prostředku a projevující se nejčastěji jako jednotlivé rázy, které jsou typické pro železniční dopravu, nebo opakované rázy projevující se především v silniční nákladní dopravě. Výsledkem takového druhu mechanického namáhání jsou setrvačné síly, které působí na náklad dopravního prostředku více nebo méně nepříznivě.
Protože existuje velké množství různých činitelů, které mění jednotlivé nebo opakované rázy v neopakovatelný děj, nelze provést přesný výpočet těchto sil. Přesto je možno vhodným umístěním citlivého a přesného měřicího přístroje zjistit přibližnou velikost zrychlení a z toho velikost působící síly a omezit její vliv vhodně zvolenou fixací nákladu (ložné jednotky) v ložném prostoru (na ložné ploše) dopravního prostředku.
V rámci našich laboratorních měření se prokázalo, že setrvačné síly působící na náklad a jeho fixaci v okamžiku nárazu nebo prudkého zabrzdění vozidla nepůsobí klidným tahem, ale složitým způsobem namáhání (tj. kombinací tahu, tlaku, smyku, krutu, ohybu atd.). Zvláště v oblasti železniční nákladní přepravy je vůz při podélné deceleraci (zpomalení) vlivem síly, která v okamžiku náhlého zpomalení vozu vznikne, vržen šikmo vzhůru nebo dolů. Stejnému způsobu namáhání je ve voze podroben i náklad, který se podle charakteru zboží, jeho ochranného obalu, způsobu uložení a zajištění posune směrem působení setrvačné síly, rozkmitá se atd.
Takovéto pohyby mohou být pro náklad (výrobek) velmi nebezpečné, pokud se nepodaří je vhodným způsobem přepravního ložení (tj. uložení a zajištění) eliminovat.

Jak a čím se měří v EXCOLO

V rámci akreditované zkušební laboratoře EXCOLO jsou prováděny v zásadě dva druhy měření:
 kontrolní měření s cílem zjistit, zda během přepravy nedošlo k překročení povolené hranice namáhání,
 zkušební měření ověřující mezní (destruktivní) hranici namáhání pro výrobek s určitou mechanickou odolností, typem ochranného obalu nebo způsobu uložení a zajištění nákladu v dopravním prostředku.

První typ měření má pouze vypovídací charakter a chrání především zákazníka. Smyslem měření je prokázat, zda dopravce po dobu vlastní přepravy nepřekročil hranici mechanického namáhání nákladu, kterou určil zákazník nebo která byla dána obecně nakládacími předpisy.
Ve druhém případě se jedná vyloženě o laboratorní měření, jejichž výsledky poslouží pracovníkům laboratoře při navrhování účinného způsobu přepravního ložení nebo ochranného balení.

Pro měření jsou pracovníky naší laboratoře používány v zásadě dva druhy zařízení:

 indikátory nárazu
 záznamníky zrychlení

Oba typy těchto zařízení měří intenzitu nárazů velikostí zrychlení, které je při nárazu nákladu (ložné jednotce) na ložné ploše (ložném prostoru) vozidla uděleno. Udává se v násobcích tíhového zrychlení zemského, jako tzv. g-faktor (dále jen faktor zrychlení). Protože se jedná o podíl dvou stejných jednotek (m.s-2), je faktor zrychlení bezrozměrná veličina.

Zatímco indikátory nárazu jsou zpravidla vyrobeny na jednu základní hodnotu faktoru zrychlení, záznamníky zrychlení umožňují měřit většinou libovolnou hodnotu g-faktoru. Další výhodou záznamníků je skutečnost, že měření faktoru zrychlení je prováděno ve třech složkách do tří hlavních směrů (x – podélného, y – příčného a z – vertikálního) a vždy v čase. Je tedy možno zjistit nejen velikost mechanického namáhání, ale také kdy k takovému namáhání došlo.

Jaroslav KREJCAR
technický ředitel a jednatel, EXCOLO, s. r. o.

Grafický záznam zrychlení:

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required