Samolepicí etiketa je tou poslední věcí, o níž se uvažuje, když se vyrábí automobilová součástka nebo kompletuje automobil, ale je to první věc, na kterou je odkazován majitel vozu, protože etiketa udává řadu důležitých a nezbytných informací pro servis, údržbu a používání automobilu. Výrobce automobilu i jeho uživatel je odkázán na dlouhotrvající a bezpečnou funkčnost materiálů v automobilu a tím i na dostupnost a čitelnost všech nezbytných informací na etiketě v případě potřeby.
Přestože trendy ukazují slabý pokles ve výrobě automobilů v Evropě, počet etiket se neustále zvyšuje z důvodu stále dokonalejšího vybavení v automobilech. Jedná se například o etikety pro elektroniku, řídící jednotky, klimatizaci, rádia, přehrávače, airbagy, vytápění sedadel, zvedáky nebo pouhé označení na nádrži o tom, jaký druh paliva auto používá.
V Evropě činí roční spotřeba samolepicích etiket v automobilovém průmyslu přes 40 milionů čtverečních metrů. Běžné osobní auto má více než 100 různých etiket, z toho přes 50 % pod kapotou v oblasti motoru a téměř 40 % uvnitř vozu.
Mimořádně odolné vrchní materiály
Na etikety pro technicky špičkové průmyslové obory, jako jsou výrobky automobilového a elektronického průmyslu, jsou velmi často kladeny specifické a složité požadavky, kterým musejí tyto etikety vyhovovat. Mimořádně tepelně odolné vrchní materiály jsou speciálně konstruovány pro takové výrobky, jako jsou identifikační štítky nebo varovné a informační etikety. Tyto vrchní materiály vykazují kromě chemické odolnosti také odolnost vůči tepelným změnám nebo oděru včetně extrémní trvanlivosti a vynikající odolnosti vůči řadě dalších vnějších vlivů. Tyto etikety vysokého standardu jsou také tvarově a rozměrově stálé. Díky svému speciálnímu povrchovému ošetření a rozmanitosti dalších úprav pro potisk mohou být snadno potiskovány při použití konvenčních i termotransferových tiskových technik.
Lepidla na všechny povrchy
Velký důraz je kladen na používaná speciální lepidla, která musí být vhodná jak pro ruční, tak pro strojní aplikaci etiket. Jedná se především o emulzní nebo rozpouštědlová lepidla na bázi akrylátů se silně propojenými polymerními řetězci, což jim poskytuje dobrou odolnost proti teplu, vlhkosti, chemikáliím nebo změkčovadlům. Přidáním různých dalších komponent nebo aditiv do těchto lepidel se modifikuje jejich specifický výkon a použití při lepení na nejrůznější povrchy, které se nacházejí v automobilu. Jedná například o lepení na povrchy s různou úrovní hrubosti, které se mohou vyznačovat jak nízkým (PE, PP), tak vysokým (ocel, hliník) povrchovým napětím, dále na různě zakřivené, porézní nebo kontaminované povrchy (kyselina z akumulátoru, brzdová kapalina, mastnota) nebo např. součástky, kde dochází k velkým nebo častým teplotním změnám.
IMDS míří k roku 2015
Vedle kvalitativních specifikací požadovaných pro výkon těchto etiket, které jsou uváděny v technických listech nebo výrobních specifikacích konkrétních materiálů, má automobilový průmysl různé vlastní speciální požadavky na používané materiály. Jedná se například o databázi systému IMDS (International Material Data System), která byla vytvořena hlavními světovými výrobci automobilů s cílem usnadnit recyklaci starých automobilů v budoucnosti. Všichni dodavatelé pro automobilový průmysl jsou integrováni do tohoto systému a deklarují formou materiálového listu všechny klasifikované, jakož i nebezpečné látkové komponenty použité při výrobě auta. Předané informace jsou zakládány a archivovány. Systém IMDS vychází ze směrnice EU, která stanovuje například pro zpětný odběr vozů, aby poslední majitel nenesl náklady spojené s likvidací vozu, a aby od roku 2015 byla kvóta pro opětovné zhodnocení 95 % hmotnosti vozu, z toho maximálně 10 % termicky, a odpad činil maximálně 5 %.
Jiný požadavek se může například týkat zpomalení hořlavosti materiálů uvnitř automobilu, kdy podle americké normy Federal Motor Vehicle Safety Standard 302 (FMVSS 302) je nutno chránit pasažéry a umožnit jim uniknout v případě požáru z kabiny vozu.
Josef Damian,
technický a marketingový manažer pro jižní a východní Evropu, Avery Dennison
Box:Ostře sledované Fason DURABLES
Princip samolepivosti byl objeven někdy kolem roku 1897 v Německu. První malý strojek na výrobu samolepek sestrojil v roce 1935 Stan Avery, zakladatel firmy Avery Dennison, která je v současnosti největším výrobcem materiálů pro samolepicí etikety pod značkou Fasson.
Avery Dennison má ve svém produktovém portfoliu ucelenou řadu materiálů na výrobu etiket pro použití v automobilovém průmyslu pod označením Fasson DURABLES, které jsou vyvinuty tak, aby splňovaly požadavek na dlouhodobou životnost i ve velmi náročných podmínkách. Jsou proto důkladně testovány, aby odpovídaly určeným průmyslovým standardům a současně nepoškozovaly životní prostředí.
Vedle kvality je důraz zaměřen rovněž na bezpečnost samolepicích materiálů. Používané „fasson-rolové“ výrobky pro výrobu etiket jsou podle příslušných směrnic EU bezpečné. Pro standardní papíry se nepoužívají žádná vlákna bělená prvkovým chlorem. Lamináty jsou vyráběny bez použití látek ničících ozon (ODM’s). Všechny standardní materiály jsou v souladu s US CONEG Model Toxics Legislation, se směrnicí 94/62/EC týkající se balení a nakládání s použitými obaly, jakož i direktivou 2000/53/EC týkající se konce životnosti vozidel, s odvoláním na povolené limity těžkých kovů, což znamená, že celkové množství těžkých kovů, jako je kadmium, rtuť, olovo a šestimocný chrom je menší než 100 ppm. Materiály jsou rovněž ve shodě s evropskými směrnicemi pod označením RoHS a WEEE