
V automobilovém průmyslu se používá pestrá škála obalových materiálů. Můžeme se setkat s kovovým, dřevěným, plastovým, kartonovým a samozřejmě i kombinovaným balením. Vzhledem k tomu, že se dnes plast a karton na trhu stále více prosazují, jsou následující řádky zaměřeny právě na obaly z těchto materiálů.
Při výrobě obalů pro automobilový průmysl se vychází ze zavedených norem a předpisů jednotlivých výrobců automobilů – např. specifické předpisy koncernů Volkswagen či Ford. Každá automobilka má stanoven soubor norem, které jsou si do značné míry sice podobné, ale v řadě konkrétních věcí se liší. Existují např. přesné typy sestav, které se přepravují v rámci jedné palety, nebo normy určující kvalitu materiálu, z nějž je obal vyráběn. Předpisy a normy striktně stanovují rozměry obalů, jejich kvalitu nebo např. potisk. Vše směřuje k tomu, aby vznikla odpovídající manipulační jednotka splňující přesné požadavky na přepravu, skladování či manipulaci se zbožím. Právě proto dochází ke stanovení přesných požadavků na parametry obalů.
Kartonové obaly na dlouhé vzdálenosti
V automobilovém průmyslu se používají obaly jako jednocestné nebo jako vratné. Vždy se vychází z požadavků zákazníka a z toho, jaké obalové hospodářství upřednostňuje. Jednocestné obaly jsou zpravidla vyráběny z lepenky. Dodavatel dílů pro automobilový průmysl počítá s tím, že se po ukončení přepravy a následném vybalení výrobku obal dále nepoužívá a dojde k jeho likvidaci. Jen výjimečně se stává, že se využije vícekrát. Využití kartonových obalů je proto ideální např. v rámci zámořských přeprav odběratelům, s nimiž by bylo komplikované udržovat obalové hospodářství.
Ladislav Kafka, zástupce ředitele společnosti DS Smith Triss, upozorňuje, že kartonové obaly mají svoje využití a v žádném případě by se neměly podceňovat. Kvalitní kartonové obaly snesou ve stohování až tunové zatížení, takže do určité míry dokáží nahradit dřevěný obal. Navíc mají výhodu ve velice dobré skladnosti, čímž šetří náklady na dopravu a na skladování.
Důležitý prvek představuje recyklace kartonových obalů. Obecně platí, že čím častěji je karton recyklován, tím je jeho kvalita nižší. Recyklovaný materiál se proto používá k výrobě komponentů obalů, jež nemohou celkovou kvalitu obalu ovlivnit – např. k výrobě tzv. separací tvořících vnitřních částí obalů. Díky recyklaci mohou dodavatelé obalů nabídnout zákazníkům nižší ceny.
Přeprava zpět něco stojí
Plastové obaly mají delší životnost. Díky tomu se používají jako vratné balení v rámci obalového hospodářství mezi více firmami. Jejich užitná hodnota a využitelnost je daleko vyšší než u kartonových obalů, což se ale odráží na vyšších cenách. Z tohoto důvodu se používají k přepravě na kratší vzdálenosti. Využití spočívá např. v oblasti přeprav dílů na výrobní linky závodů nebo jsou vhodné ke skladování polotovarů a k následné expedici na kratší vzdálenosti. Přestože je můžete složit a dosáhnout několikanásobného zmenšení jejich objemu, v každém případě zaplatíte cestu nákladního vozu, který je přepravuje zpět. Pro dodavatele, na něž odběratelé velice často přenášejí náklady nejen za transport, je finanční náročnost přeprav prázdných obalů značná.
„Zákazníci často požadují výrobu obalů přesně na míru, podle parametrů konkrétních dílů, které se v nich budou přepravovat. Pochopitelně žádají, aby byly obaly funkční, kvalitní a pokud možno za nízkou cenu,“ uvádí Ladislav Kafka a dodává, že odběratelé obalů z automobilového průmyslu kladou důraz zejména na logistickou stránku. Jedná se především o včasnost dodávek (velice často just in time) a minimální skladové zásoby obalů.
Při volbě obalu by měl zákazník zvážit, jak dlouho bude obal používat a jaká bude jeho obrátkovost. Právě tyto dva faktory do značné míry ovlivňují životnost plastových obalů. Životnost může snížit mj. nešetrná manipulace s plastovými obaly (např. postrkování vidlemi vysokozdvižného vozíku), s nimiž je mnohdy zacházeno jako s kovovými přepravkami.
Václav Podstawka
Box: Dřevo a ocel nahrazuje plast a karton
V automobilovém průmyslu se původně používaly dřevěné kontejnery, které byly později nahrazeny ocelovými boxy – ať už standardními nebo vyráběnými na míru podle přání zákazníka. V současné době se ocel a dřevo používají stále méně. K přepravě autodílů slouží boxy vyrobené z plastu. Tento materiál má vysokou nosnost, dlouhou životnost a velice nízkou hmotnost. Právě proto představuje pro logistiky optimální řešení. Ve většině případů se v automobilovém průmyslu používají vícecestné obaly, tedy přepravky, které se po použití dopravují zpět k dodavateli dílů, kde jsou opět naplněny zbožím směřujícím na výrobní linky továren.