logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící...
  • Bývalý barman James Vyse, jehož specializací bylo míchání koktejlů, stojí za projektem...
  • Producent nápojových plechovek Ball Corporation spouští novou výrobní linku ve svém plzeňském...
  • Skupina Vetropack, výrobce skleněných obalů, jmenuje s účinností od 1. ledna 2026 Lukase...
  • Soutěž Obal roku 2025, která již 32 let oceňuje výjimečná obalová řešení a podporuje inovace v...

SB 3/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení pro autoprůmysl: Dopad expanze v kostce

1. května 2007
Nezařazené 0
672
SB 3/2007 HLAVNÍ TÉMA – Balení pro autoprůmysl: Dopad expanze v kostce

Podle nejnovějších statistik Sdružení automobilového průmyslu dojde v nejbližší době v České republice k překročení hranice jednoho milionu vyrobených automobilů za rok. Expanze výroby s sebou přináší zvýšenou poptávku po obalech a obalových materiálech pro subdodávky do tohoto odvětví.

Ze specifických potřeb českého automobilového průmyslu, kdy se jeden model vozu prodává na trhu tři až pět let, vzniká poptávka především po speciálních, tzv. mezioperačních obalech.
Jde o obaly, které kolují mezi výrobcem komponent, zušlechťovateli (galvanovna, lakovna) a automobilkou. Sofistikovanější požadavky jsou kladeny na balení tzv. pohledových dílů, které se při transportu nesmějí ani náznakem poškrábat či otlačit. Jde o lakované či chromované součásti interiérů a exteriérů vozů, jemnou mechaniku zámků, příp. elektronické součástky. Zde vznikají také požadavky na antistatiku či jiné materiálové vlastnosti obalů, ovlivňující elektroniku v nich umístěnou.
Do tohoto spektra požadavků vstupuje samozřejmě další velmi důležitý faktor – náklady na logistiku. Z ověřených studií vyplývá, že pouze v oblasti zemí EU se vyplatí výměna prázdných vratných obalů. Při dodávkách za její hranice je výhodnější nasadit jednorázový (spotřební) kartonový obal.
Velmi důležitá je standardizace částí speciálních obalů a zajištění jejich sériové výroby.

Mění se materiálová paleta i technologie
Tradičním obalovým materiálem v balení autodílů zůstává dřevo a z něho vyrobené palety, speciální dřevěné konstrukce či bednění. Další představují kovy používané na výrobu standardizovaných palet, případně speciálních konstrukcí určených na balení především těžkých nebo rozměrných dílů (nárazníky, stropní dílce apod.).
V současné době se však ve stále větší míře uplatňují rovněž plastové obaly, které se vyrábějí z různých regranulátů, což je příspěvek směrem k ekologii a recyklaci plastových materiálů.
Patří sem známé systémy velkých boxů typu KTP, Omnibox, Friedola a další, vyrobené z tzv. kartonplastu, dále vakuově tvářené blistry pro jednotlivá uložení konkrétních dílů, fólie (především z PE), unifikované přepravky vyráběné technologií vstřikování známé pod označením KLT či expandované materiály, jako je polystyren a polypropylen, používané na výrobu speciálních přepravek pro extrémně náročné díly. Velká část komponent je vkládána do kartonových krabic či boxů s kartonovými či papírovými proložkami.
Nejen všechny zde uvedené, ale i další materiály lze kombinovat, propojovat a vytvářet tak optimální balicí jednotky pro konkrétní produkt.
Jestliže je dnes zcela běžné označování balicích jednotek prostřednictvím čárových kódů, budoucnost bude preferovat identifikaci jednotlivých obalů či balicích jednotek pomocí RFID čipů či ještě sofistikovanější technologií.

Jiří Sedláček
výkonný ředitel, Omnipack

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]

Konference Automatizace v potravinářství ukáže cesty k vyšší efektivitě nebo úsporám energií

Odborníci na výrobu potravin a nápojů se již brzy sejdou na konferenci Automatizace v potravinářství, kterou přivítá 3. až 4. dubna areál Plzeňského Prazdroje. Hlavním tématem bude digitalizace, která v tomto oboru nabývá rychle na významu a řečníci budou hovořit o možnostech zvýšení efektivity výroby nebo úspor energií, které práce s daty nabízí. Úvodním řečníkem bude Lukáš Kovanda, […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required