Podle nejnovějších statistik Sdružení automobilového průmyslu dojde v nejbližší době v České republice k překročení hranice jednoho milionu vyrobených automobilů za rok. Expanze výroby s sebou přináší zvýšenou poptávku po obalech a obalových materiálech pro subdodávky do tohoto odvětví.
Ze specifických potřeb českého automobilového průmyslu, kdy se jeden model vozu prodává na trhu tři až pět let, vzniká poptávka především po speciálních, tzv. mezioperačních obalech.
Jde o obaly, které kolují mezi výrobcem komponent, zušlechťovateli (galvanovna, lakovna) a automobilkou. Sofistikovanější požadavky jsou kladeny na balení tzv. pohledových dílů, které se při transportu nesmějí ani náznakem poškrábat či otlačit. Jde o lakované či chromované součásti interiérů a exteriérů vozů, jemnou mechaniku zámků, příp. elektronické součástky. Zde vznikají také požadavky na antistatiku či jiné materiálové vlastnosti obalů, ovlivňující elektroniku v nich umístěnou.
Do tohoto spektra požadavků vstupuje samozřejmě další velmi důležitý faktor – náklady na logistiku. Z ověřených studií vyplývá, že pouze v oblasti zemí EU se vyplatí výměna prázdných vratných obalů. Při dodávkách za její hranice je výhodnější nasadit jednorázový (spotřební) kartonový obal.
Velmi důležitá je standardizace částí speciálních obalů a zajištění jejich sériové výroby.
Mění se materiálová paleta i technologie
Tradičním obalovým materiálem v balení autodílů zůstává dřevo a z něho vyrobené palety, speciální dřevěné konstrukce či bednění. Další představují kovy používané na výrobu standardizovaných palet, případně speciálních konstrukcí určených na balení především těžkých nebo rozměrných dílů (nárazníky, stropní dílce apod.).
V současné době se však ve stále větší míře uplatňují rovněž plastové obaly, které se vyrábějí z různých regranulátů, což je příspěvek směrem k ekologii a recyklaci plastových materiálů.
Patří sem známé systémy velkých boxů typu KTP, Omnibox, Friedola a další, vyrobené z tzv. kartonplastu, dále vakuově tvářené blistry pro jednotlivá uložení konkrétních dílů, fólie (především z PE), unifikované přepravky vyráběné technologií vstřikování známé pod označením KLT či expandované materiály, jako je polystyren a polypropylen, používané na výrobu speciálních přepravek pro extrémně náročné díly. Velká část komponent je vkládána do kartonových krabic či boxů s kartonovými či papírovými proložkami.
Nejen všechny zde uvedené, ale i další materiály lze kombinovat, propojovat a vytvářet tak optimální balicí jednotky pro konkrétní produkt.
Jestliže je dnes zcela běžné označování balicích jednotek prostřednictvím čárových kódů, budoucnost bude preferovat identifikaci jednotlivých obalů či balicích jednotek pomocí RFID čipů či ještě sofistikovanější technologií.
Jiří Sedláček
výkonný ředitel, Omnipack