Stejně jako Českou republiku v první polovině 90. let, zasáhl nyní boom veletržních akcí Ukrajinu. Mezi ty, které na poli balicí techniky a obalů nabývají stále většího významu, patří i veletrh Pack Fair / Pak Ekspo, který proběhl souběžně s veletrhem potravin a technologií na zpracování potravin Prod Ekspo Ukraina (jehož součástí byly výstavy Salon kofe, čaja i konditerskych isdeliy, Prodtechmaš a Moreprodukt Ekspo) ve dnech 27.2.-2.3.2007 se v Kyjevě Zatímco v roce 2006 se veletrhů účastnilo na 300 vystavovatelů, z nichž 120 bylo ze zahraničí, letos ohlásili organizátoři třetinový nárůst – tedy 400 zúčastněných firem.
V loňském roce se potraviny respektive technologie na zpracování potravin a obalový sektor podělily o plochu pavilonu půl na půl, letos již byly obalové materiály a balicí technika v převaze. V létě plánují organizátoři uvést do provozu třetí výstavní halu a očekávají, že obalové technologie zaberou v roce 2008 celý pavilon.
Zahraniční versus domácí
K nejpočetnějším zahraničním účastím na Pack Fair 2007 patřily polské, tchajwanské a zejména turecké firmy. Ruské společnosti díky napjatým vztahům mezi Kyjevem a Moskvou (zvýšená cena zemního plynu vyvolala reakci ve formě restrikcí dovozu ruského zboží) vystavovaly ve znatelně menším počtu. Na stáncích bylo možné vidět zastoupení výrobců z dalších zemí včetně České republiky, Běloruska, Německa, Nizozemí, Itálie, Lotyšska, Rumunska, USA. Samozřejmě nechyběli ani ukrajinští výrobci nejen obalových materiálů, ale také balicích strojů. Ty však mezi evropskou špičku či alespoň průměr zatím řadit nelze.
Čeští účastníci testovali terén
Účast českých firem byla letos zařazena do takzvaných oficiálních účastí, takže se jí dostalo podpory ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. V rámci české expozice se představily firmy Granitol, a. s., Moravský Beroun, Mondi Bags Štětí, a. s., Krkonošské papírny, a. s., TART, s. r. o., Brno, Sellier&Bellot; Machines Ltd., Vlašim, PROMAN, s. r. o. Chrudim, UNIONPACK-East, s. r. o., Karlovy Vary, Eko-Container Service, s. r. o., Hradec Králové, SYBA, obalová asociace, Praha a ČON, s. r. o., odborné nakladatelství, Praha.
Společnost Granitol představila vedle vícevrstvých vysoce transparentních smrštitelných fólií pro skupinové balení například minerálek či stolní vody v PET lahvích i potištěné smršťovací fólie pro fixaci stavebních výrobků (tvárnic, cihel) na paletách. Podobně i Mondi Bags Štětí vedle odnosných tašek na stelivo pro domácí mazlíčky a dřevěné uhlí, nabídly novou generaci jednovrstvových ventilových pytlů ONE na tmely, cement, vápenný hydrát, spárovací hmoty. Krkonošské papírny se svým sortimentem voděodolných nepromastitelných papírů mířily na ukrajinské producenty másla a margarínu.Eko-Container Service nabídl nejen IBC kontejnery, ale i systémem rekondice těchto obalových systémů. TART si vytknul za cíl získat pro svoje produkty a služby na Ukrajině zástupce. UNIONPACK – East předváděl možnosti balení na zakázku, což je obor, jehož rozvoj Ukrajinu zákonitě čeká. Obaly českých výrobců bylo možné vidět i v rámci stánků nadnárodních firem jako například jednoho z průkopníků IML, firmy JOKEY, nebo u nás dobře zavedené značky obchodníků s obaly – Petružalek.
Prezentovat není vždy jednoduché…
Je na místě zmínit otázku vybudování české národní účasti, kde se prezentovali ve společné expozici všichni výše jmenovací účastníci z ČR. Nebylo jednoduché zařídit ji tak, aby její parametry splňovaly potřeby vystavovatelů a trendy v této oblasti. Díky pracovníkům MPO ČR, Martě Stolařové na pozici ředitelky účasti a Vladimíra Málka, který fungoval jako informátor, kteří během veletrhu přispívali ke zdárnému průběhu akce, se dařilo krok po kroku zdolávat protesty realizátora veletrhu, odvolávajícího se neustále slovy „to nejde“ na úředního šimla.
Během veletrhu byl tedy prezentován potenciál českého obalového průmyslu jak zástupci výrobních či obchodních firem, tak i asociací SYBA, která připravila pro novináře tiskovou zprávu, do níž začlenila i dodané podklady vystavovatelů, včetně statistik a přehledu českého obalového průmyslu. A nechyběla prezentace časopisu Svět balení, který se opět po roce představil ukrajinským zájemcům ve své nové podobě.
Služby zatím nevalné
Organizátor, Kijivskij miždunarodnyj kontraktovyj jarmarok, ačkoli je členem UFI (The Global Association of the Exhibition Industry) a také COPE (Confederation of Organizers of Packaging Exhibitions) má ještě do evropského standardu poskytovaných služeb vystavovatelům i návštěvníkům daleko. Pár příkladů pro dokumentaci: bezplatný minibus od metra nezvládá nápor návštěvníků po ukončení výstavní doby a informační a tiskové středisko vlastně nefunguje. Při registraci s angličtinou neuspějete, jediná nic neříkající tisková zpráva vyšla v tištěné podobě a v ukrajinštině. Připojení k internetu? Zapomeňte!
Je však užitečné Kyjev navštívit, Ukrajina představuje velký trh a jeho vývoj se zrychluje…
Box: Vstup do mezinárodních sítí
Vzhledem k tomu, že Ukrajina prochází nelehkým obdobím, kdy chybí standardní demokratická kultura, bují byrokracie a korupce, očekává se, že vstup silných nadnárodních korporací dokáže ekonomiku rozhýbat a nastavit standardní mantinely podnikání. V současné době globální společnosti, které již na Ukrajině působí (např. Tetra Pak, Unilever, Coca-cola, Procter&Gamble.a další) budují společně s vybranými domácími firmami zájmová uskupení ke kultivaci podnikatelského prostředí.
Podčlánek: Znovu objevujeme vyklizená terioria
České a slovenské nakladatelství Praha prezentovalo na letošním kyjevském Pack Fair svoji produkci B2B časopisů. Jednatel společnosti Ján Krajč se ptal některých účastníků české expozice, zdali je pro ně Ukrajina novou zkušeností,či jsou již s místními výrobci v kontaktu a co jim přinese účast na letošním veletrhu. Redakčně krácené odpovědi následují.
Mondi Bags Štětí, Jana Podubecká, výkonná ředitelka
Jako společnost se zde sice prezentujeme poprvé, ale máme na Ukrajině už svého zákazníka. Je jím firma působící voblasti stavebních materiálů. Na Ukrajině staví už čtvrtý výrobní závod, a tak její strategie může být dobrým příkladem pro případné další investory. Samozřejmě není potřeba zdůrazňovat, že naše zakázky u této firmy rostou spolu s vyráběnými objemy stavebních materiálů.Na veletrhu jsme představili nejen novinky v oblasti průmyslových papírových pytlů, ale i papírové odnosné tašky. Protože bychom chtěli být na Ukrajině aktivnější, bylo naším úkolem zjistit požadavky potencionálních zákazníků, týkající se kvality, logistiky, poskytování servisních služeb atd. Pro většinu dotazovaných byly největší překážkou rozvoje obchodních aktivit se zahraničními dodavateli procedury spojené s celním odbavením zakázek.
Krkonošské papírny, Kamil Čada, marketingový specialista
Nejsme tu poprvé. Např. loni v dubnu jsme se zúčastnili veletrhu Pak Ukrajina)na jiném výstavišti, kde bylo dvakrát tolik účastníků i získaných kontaktů. Ovšem jako výrobci papíru jsme zde dnes jediní, ale některé nové kontakty z tohoto veletrhu vypadají slibně,.
Polovina naší produkce jde na export, ale většinou na západní trhy, Přibližně 10 % našeho exportu jde na východ. Na Ukrajině už máme několk odběratelů našeho nepromastitelného papíru KH-pack a obálky. A přes jednu z těchto firem dodáváme menším odběratelům, kteří „nenakompletují“ celý kamion.
Roste nám zde konkurence. Jde o zahraniční firmy, které jdou do společných podniků s Ukrajinci a spíše budou zpracovávat, tzn.brát surovinu a vyrábět si sami.
Sellier&Bellot, Vladimír Bílek, account director
Pravidelně se zúčastňujeme výstavy Pak Ukraina
Jezdíme sem pravidelně, pravidelně se zúčastňujeme veletrhu Pak Ukraina. Ovšem doba, kdy se na veletrhu uzavíraly kontrakty je už za námi. Dnes navštěvují vystavovatele odborní pracovníci, kteří sbírají podklady pro své nadřízené s rozhodovacími pravomocemi.
Většinou si zde dopředu sjednáváme shůzky s naši zástupci ze zemí SNS. Takže přijdou ti objednaní plus náhodní příchozí. Z každého veletrhu vzejde nějaký kontakt. Procentuálně úspěšnost nabídek, které pro ně připravíme, je tak 5 – l0 %.Dotaci účasti českých firem lze hodnotit kladně. V oblasti balící techniky je podobných akcí málo.
Granitol, Jiří Turek, marketing
Jsme tu poprvé. Přijeli jsme s novinkou, za kterou jsme dostali ocenění Obal roku. Jedná se o „Next time“ –smrštitelnou, čirou fólii pro skupinové balení. Malé objemy výrobků už na Ukrajinu dodáváme, chtěli bychom je zvýšit. Hodláme expandovat na východ, takže Ukrajina i Rusko nás zajímají. Budeme si zde asi muset sjednat zástupce, protože forma přímého vývozu se nám zdá nereálná. Existuje zde samozřejmě jistá míra finanční určitá nejistoty, kterou lze ošetřit platbou předem, na níž jsme schopni se s některými firmami dohodnout.
Za největší bariéru vzájemného obchodu považuji existující celní předpisy.
MPO ČR, Marta Stolařová, ředitelka české účasti na Pack Fair
Ukrajina je z hlediska vývozu slibným teritoriem, je zde silný předpoklad růstu. Jsem příjemně překvapená. S odstupem osmi let, kdy jsem zde byla naposledy, se všechno se zlepšuje, europeizuje. I servis na výstavišti.
Naše firmy chtěly především získat nové kontakty, některé si najít svého zástupce. Tento účel Pack Fair splnil, takže nevylučuji, že ho opět zařadíme do akcí podporovaných státem.
V SNS jsem na takového účasti poprvé.Tyto státy, stejně jako jihovýchodní Evropa jsou pro nás dnes znovu objevovaným územím, které jsme začátkem 90. let neuváženě vyklidli. Zájem o účast na podobných akcích je velký, ne všechny můžeme uspokojit.
Vlado Volek,
Ladislava Caisová