
Škoda Auto Parts Centrum ohlásilo za rok 2006 snížení nákladů na údržbu manipulační techniky o 18 %. Důvodem tohoto trendu je i zavedení nového informačního systému v logistickém centru originálních dílů v Mladé Boleslavi. Jedná se o informační systém ISM pro management vysokozdvižných vozíků od společnosti Jungheinrich, který je schopen pořizovat vstupní data pro další rozhodování řídicích pracovníků.
Čipové karty, otřesová čidla a rádiový přenos dat do počítače umožňují podrobné sledování provozu strojů v průběhu směny. Do systému bude postupně zapojena celá flotila, kterou v současnosti tvoří přibližně 110 strojů.
Vozíky Jungheinrich pracují ve Škoda Auto Parts Centru již od roku 1999. ISM se zde začal zavádět v rámci plánu úplné obměny vozového parku již v roce 2005, tj. bezprostředně po jeho uvedení na trh v České republice.
V současné době je v režimu ISM 30 vozíků Jungheinrich – 14 kusů EFG 215, sedm kusů EKE 420, tři kusy ETV Q 20, dva kusy ETV 214 a od února 2007 přibyly čtyři systémové vozíky EKX 515. Jedná se o nové elektrické vozíky pro manipulaci palet v úzkých uličkách s nosností až 1500 kg. Zdvihová výška přesahuje 14 metrů. Další stroje se do ISM zapojují při postupném procesu obnovy flotily.
ISM pomáhá optimalizovat flotilu
ISM zajišťuje podklady pro analýzu provozu vysokozdvižných vozíků. Základem je přístupový modul na vozíku a čipová karta. Ta nahrazuje klasický startovací klíč a zároveň slouží k identifikaci řidiče. LCD displej je jednoduše obsluhovatelný. Zobrazuje přístupová oprávnění, stav vozíku a informace o nárazech. Systém pracuje ve čtyřech stupních konfigurace, což umožňuje vyhodnocování dat přesně podle potřeb zákazníka.
ISM umožňuje sledování řady parametrů, které mohou být klíčové pro detailní analýzu celého provozu. Uživatel získává přehled o počtu motohodin, způsobu využití vozíku v průběhu směny či delšího sledovaného období. Vyhodnocování dat na PC potom tvoří základ pro řadu analýz. Lze z něj získat profil nasazení a využití vozíku, přesné plánování jeho nasazení, centrální evidenci motohodin a další údaje. Vyhodnocená data pomáhají vyřadit z provozu stroje, které nejsou efektivně využity nebo jsou typově nevhodné, a nastavit optimální míru nasazení vozíků podle způsobu práce a pracovního vytížení. Data jsou přenášena do počítače v závislosti na konfiguraci buď rádiovým přenosem, nebo kartou.
Adresnost zvyšuje bezpečnost
Anonymita a neschopnost odhalit viníky vede často k nárůstu nehod a následnému poškození manipulační techniky. Jejím důsledkem může být i zranění obsluhy a následná pracovní neschopnost. ISM a systém čipových karet na jméno tento stav výrazně zlepšuje.
Každý řidič startuje vozík svojí osobní kartou a od tohoto okamžiku jezdí na svou zodpovědnost. Možnost zneužití vozíku neoprávněnou osobou je prakticky nemožná – na rozdíl od dřívějšího stavu, kdy byly univerzální startovací klíčky většinou lépe dostupné. Otřesová čidla zaznamenávají nárazy v několika režimech citlivosti. Při silném nárazu je možné nastavit zastavení vozíku a jeho uvedení do provozu pouze po kontrole oprávněným pracovníkem – např. vedoucím směny. Takto je možné předejít rizikové práci s poškozeným vozíkem. „Máme dokonalý přehled o provozu strojů zapojených do programu ISM,“ říká koordinátor logistiky Škoda Auto Parts Centra Tomáš Havelka. „Každý řidič vozíku ví, že nárazy jsou monitorovány a označeny jeho jménem. Razantně se snížil počet nehod a zlepšila se bezpečnost práce.“
Využití dat ISM záleží na uživateli
„ISM je pouze informační systém. Nedokáže chytit řidiče za ruku nebo provádět strategická rozhodnutí,“ říká Lubomír Golis, který má v Jungheinrichu na starosti projekt Škoda Auto Parts Centra. „Zásadní je vůle s daty dál pracovat. Projekt ISM jsme realizovali u celé řady zákazníků a pokud s ním aktivně pracují, jsou překvapeni, jak rychle se dobré výsledky dostaví.“
Ladislava Caisová
Box: Největší v ČR
Škoda Auto Parts Centrum disponuje po rozšíření v roce 2004 celkem 50 tis. m² skladové plochy (dalších 65 tis. m² tvoří rezervní sklady). Prostory slouží k uskladnění zhruba 80 tis. originálních dílů a příslušenství všech značek koncernu. Škoda Auto Parts Center je v současnosti největší logistické centrum automobilových náhradních dílů a příslušenství v ČR a je považováno za jedno z nejmodernějších logistických center v Evropě. Rozloha celého areálu činí 140 tis. m².