
Dnešní stále uspěchanější spotřebitelé vyžadují obaly odpovídající rychlému životnímu tempu. Aby výrobci rychloobrátkového zboží drželi krok s dobou a uspěli na trhu, začínají stále častěji využívat znovu uzavíratelné obaly se zipem, které umožňují snadné a opakované otvírání a zavírání obalů. Robert E. Hogan, ředitel mezinárodního prodeje a marketingu firmy Zip-Pak, se s námi podělil o své zkušenosti s tímto novým trendem.
Svět balení: Co je hlavní předností znovu uzavíratelných obalů se zipem?
Robert E. Hogan: Výrobky v těchto obalech si velmi rychle oblíbili spotřebitelé všech věkových kategorií. Možnost otevřít obal bez větší námahy a znovu jej uzavřít je však největším přínosem zejména pro děti a starší generaci. Tato technologie navíc zajišťuje vzduchotěsné uzavření obalu, takže potraviny v něm vydrží déle čerstvé. Díky možnosti znovu uzavření lze v obalech nechávat i části hotových jídel, aniž by bylo nutné je uzavírat třeba lepící páskou nebo podobnými domáckými způsoby. Zipy s jezdcem umožňují uchovat produkty v originálním značkovém obalu, čímž se samozřejmě zvyšuje marketingový efekt.
S. B.: Které druhy znovu uzavíratelných obalů se používají?
R. E. H.: Výrobci značkových produktů nyní upřednostňují stojací sáčky (stand-up-pouche) před plochými ležícími sáčky (lay-flat-bags), aby si tak pojistili efekt impulzivního nákupu. Díky zipům se opětovné uzavírání stojacích sáčků stalo skutečností. Rozšíření plochy pro umístění obrázků a marketingových prvků pomáhá posílit účinek správného umístění na regálu. Tento postup kombinuje výhody marketingového efektu značkových obalů s výhodami znovu uzavíratelné technologie.
Tradiční jezdec je ideální pro hotové stojací sáčky, ale může být také použit ve vertikálních či horizontálních FFS (form/fill/seal) balicích strojích, což je zárukou nejen pohodlného používání pro spotřebitele, ale také zajištění výkonu pro balicí firmy. Současné technologie zajistí strojovou aplikaci znovu uzavíratelných obalů se zipem na prakticky jakýkoliv druh obalu. Největší potenciál má ovšem trh s krájeným masem, krmivem pro domácí mazlíčky, cukrovinkami, sendviči atp.
Instalace aplikátorů znovu uzavíratelných obalů se zipy, vhodných ke kooperaci s již existujícími FFS balicími stroji, si vyžádá minimální časové prostoje a přímé investice. Profil zipu umožní snadnou implementaci této technologie i do strojů na balení krájeného masa, uzenin a plátkových sýrů.
Pro sáčky z polyetylenu o nízké hustotě (LDPE) se vyrábějí zipy a úspornějším způsobem aplikace. Tento druh zipu je ideální pro balení mražených potravin, čerstvých plodů, drůbeže, sendvičů či třeba keramické hlíny.
Nejnovější vývoj už nebrání ani použití zipů na přebalech (overwrap packages).
S. B.: Jak obtížné je přidat technologii znovu uzavíratelných obalů se zipem do výroby běžných obalů?
R. E. H.: Firmy si na základě svých výrobních a marketingových potřeb většinou zvolí jeden z následujících způsobů začlenění zipů do svých obalových prostředků. Jedná se buď o nákup nových strojů, kdy dojde k nahrazení dosavadních balicích strojů zcela novými, vyrábějícími znovu uzavíratelné obaly se zipem. Doba realizace výměny se různí, ale nové systémy mohou být dodány dokonce už do dvanácti týdnů. Po proškolení obsluhy a zkušebním provozu se dosavadní procesy a požadavky na práci prakticky nezmění.
Pokud se tedy klient rozhodne pro kompletně nové vybavení, získá tu výhodu, že bude mít pouze jednoho dodavatele.
Aplikátory zipů se většinou dají namontovat přímo do strojů, takže nezaberou žádnou další plochu. Ve většině případů je lze namontovat beze změny nastavení balicí linky. Při tomto
dovybavení stávajících strojů odpadá potřeba výrazných vstupních kapitálových investic.
Zahájení výroby potom zabere méně času. Od objednávky k dodávce uplyne přibližně 48 dnů. Seřízení často vyžaduje nějaké drobné změny a úpravy, které mohou být dokončené za necelý týden. Kvalitní OEM (Original Equipment Manufacturer) samozřejmě nabídne audit balicí linky k rozvržení a přizpůsobení různých druhů a velikostí obalů, který zaručí dosažení optimální produktivity. Aplikace zipů na obaly může být také bez problémů vynechána, pokud se zákazník na určitou dobu rozhodne vyrábět opět obaly bez zipů.
Nejrychlejším způsobem, jak aplikovat znovu uzavíratelné zipy do svých obalů, je spolupráce s stávajícím dodavatelem sáčků, který zipy začlení do výrobního procesu . Nebo lze objednat balení na zakázku u firem, které již touto technologií disponují.
Tato strategie umožňuje výrobcům zboží urychlit vstup na strategický trh bez jakýchkoliv kapitálových investic a dodat tak jejich značkám konkurenční výhodu. Tento způsob je ideální také v případě, když je potřeba otestovat potenciál úspěchu nového způsobu balení na trhu s relativně nízkými náklady.
S. B.: Jaké faktory by měli výrobci při výběru dodavatele brát v úvahu?
R. E. H.: Aby si byli jisti, že použití tohoto obalu nesníží standard jejich značky, je nutno porovnat kvalitu nabídek více dodavatelů. Při výběru je dobré se řídit minimálně následujícími hledisky: Všimnout si, co může dodavatel, kromě poskytnutí kvalitní technologie, ještě nabídnout. Měl by umět poskytnout odbornou radu, co se týče designu těchto obalů, měl by disponovat schopným vývojovým oddělením, které vybere zařízení pro specifické potřeby zákazníkovy firmy. Technologický odborník by měl také umět zorganizovat a usměrnit výrobní proces tak, aby zajistil maximální efektivitu následné produkce.
Potenciální odběratel by měl mít rovněž jistotu, že dodavatel je schopný dodat širokou škálu zipů aplikovatelných na nejrůznější obaly – od těch nejjednodušších až po speciální kusy. Například firma Zip-Pak svým zákazníkům nabízí pestrou škálu patentovaných technologií zipů a vývoj nových výrobků. Vývoj novinek je založený jednak na požadavcích stávajících a potenciálních zákazníků, ale i na předvídání nových trendů na trhu.
V neposlední řadě radím vybrat dodavatele úzce napojené na přední výrobce, aby technický tým dodavatele byl schopen poskytnout technické zázemí a podporu při instalaci stroje.
S. B.: Na které trhy pronikla technologie znovu uzavíratelných obalů se zipem nejrychleji?
R. E. H.: Ve Spojených státech amerických přijal znovu uzavíratelné obaly se zipem nejrychleji trh s krájeným masem, sýry a krmivem pro domácí mazlíčky. Dnes už vzali spotřebitelé obaly se zipem za své, a zejména na výše uvedených segmentech trhu jim dávají přednost před jinými typy obalů. K využití této technologie přešlo i mnoho výrobců privátních značek, kteří chtějí v rostoucí konkurenci obstát.
V Evropě má největší potenciál růstu segment strouhaného sýra, kávy a krájeného masa. V Asii je v tomto ohledu nyní nejslibnějším trhem produkce sušeného mléka.
S. B.: Jaký očekáváte další vývoj tohoto druhu balení?
R. E. H.: Znovu uzavíratelné obaly
se zipem posunují úroveň pohodlné přípravy a uchovávání potravin o stupeň výše. Díky technologickému rozvoji se tyto obaly budou moci využívat pro balení stále více druhů potravinářských i nepotravinářských výrobků. Delší zachování čerstvosti výrobku a pohodlí při manipulaci jsou v očích spotřebitelů nespornými a nadčasovými klady, které zajistí další rozšíření využívání těchto obalů i v budoucnosti.
Aplikace tohoto způsobu balení může být užitečná i při zavádění nového výrobku na trh nebo při oživování značky.
S. B.: Děkujeme za poskytnuté informace.
Ladislava Caisová
(s použitím informací ABI Londýn)
Box: Robert E. Hogan
Získal bakalářský titul na The Whittemore School of Business and Economics a na Univerzitě v New Hampshire, kde je dnes hostujícím lektorem. Je členem ITW Patent Society a držitelem práv k několika patentům týkajících se technologie znovu uzavíratelných obalů.
Dnes pracuje jako ředitel mezinárodního prodeje a marketingu firmy Zip-Pak, která je divizí nadnárodní společnosti Illinois Tool Works, sdružující více než 600 výrobců produkujících materiály pro potravinářský, nápojový, automobilový, či stavební průmysl.