logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • První ochutnávka z programu jubilejního kongresu OBALKO 10 Deset je číslo, které zasluhuje...
  • Čerstvé pečivo: Trendem jsou obaly na bázi papíru Pekárenské a cukrárenské výrobky zahrnují...
  • Jihofrancouzský pivovar Fox Hat dává na etiketách prostor regionálním umělcům Tiskárna AA Labels...
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...

SB 2/2007 HLAVNÍ TÉMA: Balení potravin – Jak se balí v Opavii

1. března 2007
Nezařazené 0
971

 Obal by měl především ochránit výrobek na jeho cestě od výrobce až k zákazníkovi před mechanickým poškozením, zvlhnutím, oxidací, ztrátou aroma a dalších žádoucích kvalitativních i kvantitativních vlastností. Současně je potřebné, aby se obalovými prostředky příliš neplýtvalo. Je zbytečné je předimenzovávat, a to jak z hlediska kvalitativního (přehnané bariérové vlastnosti), tak z hlediska vysokých tuhostí, pevností a hmotností balení. Jinak se prodraží při nákupu i při následné likvidaci. Proto je třeba při jejich výběru hledat optimální kompromis mezi cenou, užitnou hodnotou, zpracovatelností a dalšími vlastnostmi důležitými pro daný typ baleného zboží.

Balení můžeme rozdělit z hlediska manipulovatelnosti do tří základních skupin – balení spotřebitelské, skupinové a přepravní nebo obchodní. Skupinové a obchodní balení mnohdy splývají a skupinová jednotka plní zároveň funkci přepravního balení. Nejpracnějším a nejnáročnějším balením bývá balení spotřebitelské, které se vždy dostává až k zákazníkovi.
Při vývoji nových balení spolupracuje naše obalářská skupina zejména s českými výrobci obalových prostředků. Ti jsou však většinou součástí nadnárodních společností, takže se s totožným obalovým prostředkem můžeme setkat jak v Česku, tak třeba ve Francii, Velké Británii, USA nebo Asii. Kromě spolupráce s výrobci obalových prostředků je v široké míře rozvinuta i úzká spolupráce se sesterskými závody skupiny Danone a centrálním vývojovým centrem Vitapole v Paříži. Výměna informací o nových řešeních a zkušeností ze závodů probíhá oboustranně, profitují z ní tedy obě strany.

Pečivo v BOPP fóliích
Pro spotřebitelské balení trvanlivého pečiva používáme v našich závodech téměř výhradně biaxiálně orientovanou polypropylenovou fólii (BOPP) v různých typech a kombinacích. Základní dva typy BOPP fólií jsou fólie koextrudovaná, která může být transparentní, bílá nebo metalizovaná. Druhým typem je fólie lakovaná. U ní se volí typ a kombinace laků podle finálních požadavků na materiál (např. acrylic, LTS, PVOH). Fólie lakované zajišťují vyšší bariérovou ochranu zboží a jsou zpracovatelné i při vyšších rychlostech balicích strojů.
To vše je však podmíněno vyšším počtem technologických operací při výrobě, tedy i vyššími finančními náklady. V poslední době producenti koextrudovaných fólií nabízejí stále častěji filmy, jejichž zpracovatelské vlastnosti se blíží fóliím lakovaným, v bariérové ochraně však stále zůstávají pozadu. Polypropylenové fólie se mohou kombinovat do laminátů dvou- i vícevrstvých, a to jak filmy koextrudované s lakovanými, tak transparentní s bílými nebo metalizovanými.
Dalšími možnostmi jsou kombinace s jinými typy plastů, např. PET, PE, PA aj. Takto vznikají poměrně tuhé materiály s velice dobrými mechanickými i bariérovými vlastnostmi. Opavia používá BOPP filmy jak koextrudované, tak lakované, transparentní, bílé i metalizované o tloušťce od 0,025 do 0,052 mm.

Která je ta pravá?
Dalším měřítkem, podle kterého se volí fólie pro spotřebitelské balení, je typ balicího automatu a jeho charakteristické vlastnosti. Fólie se volí podle toho, zda bude zboží baleno do psaníčkového balení (tzv. overwrapping), hadicového balení vznikajícího na horizontálních balicích strojích (tzv. flowpack) nebo vertikálních sáčků (bags). Ty mohou mít několik podob a konstrukcí, základní však jsou ploché (flat bags) nebo stojací (standing bags).
Velmi důležitým kritériem je rychlost balicích automatů. Pro rychloběžné baličky je nutno velice pečlivě vybírat vhodný obalový materiál. Opavia vlastní balicí automaty s rychlostmi balení kolem 160 až 180 kusů/min., což představuje kolem 28 bm obalového materiálu za minutu. Pro nové baličky potřebujeme však i obalový materiál pro rychlosti kolem 36 až 38 bm/min. a zde se musí volit základní materiál vhodný pro tyto rychlosti. Buď lze volit materiál finančně nákladnější, či méně nákladný, jehož vlastnosti pak ale musí vylepšit finální dodavatel (converter). Je nutné se rozhodnout, která alternativa je cenově výhodnější a přináší menší rizika při zpracování zvoleného filmu. Platí zde, že původně levnější řešení se může ve finále prodražit – omezením výkonu linky, ztrátami na obalovém materiálu nebo špatně zabaleným zbožím. To se týká zejména materiálů pro balení typu flowpack.
I materiály pro balení typu overwrapping mají svá specifika. Materiál musí být dobře tvarovatelný a oboustranně svařitelný. Zde se s úspěchem využívá laminátů složených ze dvou totožných vrstev filmů, kde jako „mezivrstva“ slouží většinou tisk na vnitřní straně jedné z fólií (např. Zlaté oplatky), nebo metalický nános par hliníku (sáčky skupiny výrobků Telka). Ty však již patří do skupiny obalů vytvářených na vertikálních balicích automatech, kde se rychlost zpracování na námi používaných baličkách pohybuje do 90 – 100 kusů za minutu. Mohou být použity filmy oboustranně (svařování filmu líc na rub, tzv. flat seal) nebo jednostranně (svařování rub na rub, tzv. fin seal) svařitelné v závislosti na typu podélného, respektive svislého svaru, který umožňuje balicí automat.

Dvakrát EOS
Je velice důležité výrobek kvalitně zabalit, ale neméně důležité je se k balenému zboží také jednoduše dostat. K tomu nám slouží tzv. EOS systémy (easy open systems). Jednotlivé typy se liší svou náročností a jsou vždy závislé na strojním zařízení, které je pro balení použito.
Pro flexibilní obalové materiály používáme v Opavii dva základní typy EOS – nejjednodušší je tzv. ZIK-ZAK, u něhož mají nože mezi svařovacími příčnými čelistmi tvar ostrých zoubků, a tak je možno obal v zářezu mezi zoubky poměrně jednoduše roztrhnout. Druhým, náročnějším systémem je použití odtrhávací pásky (tzv. tear-strip), kde je velice úzká, většinou samolepicí páska aplikována na odvíjející se film během zpracování na baličce a svařovací čelisti jsou opatřeny malými noži, které v místě pásky film naseknou ve svaru. Pak je možné materiál díky pásce odloupnout v požadovaném místě po celém obvodu výrobku.
Ke skupině flexibilních obalových prostředků je ještě třeba uvést „dvorního“ výrobce a dodavatele těchto materiálů, kterým je pro Opavii slovenský Chemosvit, který dodává našim závodům přes 99 % všech používaných BOPP fólií. Chemosvit filmy sám vyrábí i nakupuje od jiných producentů základního materiálu (ExxonMobil, Radici, Treofan aj.) a dále je zušlechťuje, tedy potiskuje, lakuje, laminuje, řeže atd. Spolupracuje i na vývoji nových typů balení.

Žlutá šipka označuje vstup
Další velice důležitou skupinou jsou obalové prostředky z papíru a hladkých i třívrstvých vlnitých lepenek. Také zde používáme Easy Open System, i když modifikovaný na charakter použitého papíru, tedy lepenky. Používáme zde tear-strip, v poslední době doplněný perforací, a různé typy samostatných perforací, které zaručují poměrně snadný a vzhledný přístup k zabalenému zboží. Tento systém je vždy na baleních Opavia doplněn o EOS symbol, kterým je malá žlutá šipka identifikující místo aplikovaného EOS.
Tento symbol má Danone zaregistrován a chráněn.

Skládačky s mnoha požadavky
Skládačky vyráběné většinou ze šedobílé suroviny o plošné hmotnosti od 300 do 400 g/m2 jsou používány pro skupinová strojní balení (např. Fidorky ve vystavovacím balení), rodinná balení (BeBe Dobré ráno se šesti až dvanácti flowpacky), multipacky a promoce (Tatranky, Miňonky) i jako standardní spotřebitelská balení (Zlaté boxy – Esíčka, Koka, Lázeňské oplatky aj.).
Při výběru surovin je nutné dbát na to, aby splňovaly požadavky pevnostní (zpracování na kartonovačce, ochrana zboží při transportu) i estetické (vhodnost pro tisk ofsetem, jemnější detaily, vyšší počet barev). Kromě tuhosti základní suroviny je samozřejmě velice důležité její zpracování na finální skládačku nebo skládačkový přířez. Samozřejmostí je také přesnost výseků i optimální provedení linek ohybu, které pomáhají zajišťovat hladkou zpracovatelnost na balicích automatech.
I zde, obdobně jako u flexibilních materiálů, se snažíme o fungující EOS systémy, které však bezchybně fungují, pouze když jsou správně připraveny u výrobce skládaček a při správném seřízení zpracovatelských automatů.
Hlavním výrobcem a dodavatelem této komodity se pro Opavii stal podnik MODEL se závody v Hostinném a Opavě, který naší společnosti pomáhá velice významně jak při vývoji nových balení, tak velice intenzivně a operativně spolupracuje při řešení situací, které se mohou při výrobě nebo zpracování vyskytnout. Druhým naším dodavatelem je Grafobal Slaný, který produkuje skládačky pro ruční i strojní zpracování.

Vlnitá lepenka pro přepravu a vystavení
Protože není dostatek prostoru na pojednání o pomocných obalových prostředcích (lepidla, samolepicí pásky, etikety, zpevňující prvky na ložené palety atd.), budou poslední skupinou obalových prostředků, o kterých se zmíníme, obaly a balení z vlnité lepenky. Ty nám ve většině případů umožňují utvoření jedné dobře manipulovatelné jednotky, která obsahuje definovaný počet spotřebitelských balení. Často také plní funkci přepravního a vystavovacího obalu, ze kterého může zákazník zboží přímo odebírat.
V Opavii, ostatně jako ve všech obdobných oborech, byla zpočátku nejpoužívanějším, konstrukčně nejjednodušším a nejlacinějším obchodním balením klasická klopová krabice (tzv. american case) vyráběná běžně z třívrstvé vlnité hnědé lepenky s použitím B-vlny a potištěná jednobarevně flexotiskem.

Nové řešení displejů
Požadavky tuzemského i zahraničního trhu se neustále zvyšují a s nimi i požadavky našeho marketingu a prodejců na obchodní balení.
Výraznější vzhled, který upoutá zákazníka, jednodušší manipulace v obchodě, jednoduché otevření nebo stohovatelnost jsou již standardním požadavkem. Z těchto důvodů se v Opavii začaly používat samoprodavače, tzv. displeje, které jsou výrazněji potištěné, většinou na bílém podkladě, a opatřené jednoduše odnímatelným víkem, většinou nepotištěným.
Tento typ obchodního balení však představuje vyšší nároky na zpracovatelnost v závodech (více operátorů) i vyšší nároky finanční. Proto se v současné době pokoušíme o jakýsi kompromis mezi klopovou krabicí a displejem.
Zatím nejpřijatelnějším řešením je klopová krabice s krycí bílou vrstvou, dvoubarevným potiskem a tear-stripem, popř. perforací, které zaručují, že půjde jednoduše odejmout vrchní část krabice a vznikne tak jakýsi lepenkový displej. Příkladem je obchodní balení Zlatých boxů, které neklade tak vysoké nároky na zpracování v závodě a také je finančně výhodnější. Toto řešení samozřejmě nelze použít pro všechny výrobky.

Lepenka pro všechny funkce balení
Společně s rozvojem ručního obchodního balení se v našich závodech rozvíjí také balení strojní, při kterém jsou používány přířezy z třívrstvé vlnité lepenky s použitím E-vlny, zřídka B-vlny. Tato balení splňují současně funkci balení skupinového, obchodního i přepravního, a navíc svým vzhledem a zpracováním i funkci vystavovací. Příkladem může být balení Tatranek, Horalek, Diska, ruční balení Vlnek a připravují se další konstrukce obchodního balení pro automatické či poloautomatické zpracování.
Hlavními dodavateli tohoto typu balení a přířezů z vlnité lepenky jsou společnosti Model, Thimm, SmurfitKappa a Bupak. Kvalitních výrobců je v této komoditě více než v ostatních oborech, což přináší významné výhody zákazníkovi.

Dobrý obal je, když…
Abychom získali opravdu ucelený přehled o vztahu společnosti Opavia a obalové techniky, musíme se zmínit i o velice kvalitně vybavené obalové laboratoři na ředitelství v Praze, která funguje v případech reklamací nebo při ověřovacích zkouškách pro naše závody. Dále o komplexní problematice paletizace, která je nedílně spjata s vývojem nového výrobku, ale také se změnou rozměru nebo hmotnosti výrobku stávajícího a s tím souvisejícími transportními testy. Spadá sem i obalové hospodářství, mravenčí činnost nákupního oddělení i následná likvidace použitých obalových prostředků prostřednictvím společnosti Eko-kom a další činnosti.

Zbyněk Sandr,
packaging manager, Opavia-LU

Box: Obalová technika v evropském měřítku
Společnost Opava-LU je producentem trvanlivého pečiva, jako jsou oplatky, sušenky, perníky nebo crackery, nejen pro tuzemský trh, ale i pro zahraniční trhy (Francie, Španělsko, Belgie, Polsko, Maďarsko). Jako člen Skupiny Danone a zároveň vývozce na náročné zahraniční trhy věnuje náležitou pozornost kvalitě výroby, hygieně a samozřejmě i surovinám a obalovým prostředkům. Ty musejí kromě ochranné funkce splňovat i náročná estetická kritéria, aby upoutaly pozornost zákazníka, ale musejí být i bezproblémově zpracovatelné jak při ručním, tak při strojním zpracování na balicích automatech.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required