logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 2/2007 BALENÍ V OBCHODĚ: Obal jako identifikační znak

1. března 2007
Nezařazené 0
676
SB 2/2007 BALENÍ V OBCHODĚ: Obal jako identifikační znak

 Způsob balení produktů je jedním z nejviditelnějších znaků, který člení zákazníky společnosti Makro Cash & Carry Česko na tzv. maloobchodníky a HoReCa klienty. Na regálech společnosti nalezne zákazník značkový sortiment žádaný napříč trhem v baleních, která jsou identická s nejrozšířenějšími druhy balení. Rozdíl je jen v tom, že v Makru/Metru jsou tato balení v podobě multipacků stejně jako výrobky určené pro segment zákazníků HoReCa od gastro divizí značkových výrobců.

U značkových výrobků určených pro maloobchod (multipacky) se využívá jako prodejní balení dodavatelovo kolektivní (přepravní) balení, které dodává do celé sítě. Kromě toho jsou speciálně pro Makro/Metro vytvářena balení, která jsou z hlediska obchodní sítě dodavatele unikátní.
Rozhodovacím kritériem pro velikost balení je především očekávaná frekvence spotřeby/prodeje u zákazníka HoReCa či maloobchodníka. Rovněž u novinek je velikostí balení zohledněno riziko, které podstupuje zákazník při začlenění novinky do svého sortimentu/menu. Podobná situace je i u luxusního zboží (které se často uvádí z hlediska druhu nebo značky jako novinka na český trh). Prodejem po menších baleních, resp. po kusech, je zohledněno rostoucí riziko akceptace zákazníkem při vyšší jednotkové ceně.

Dodržování teplot a hygieny
Samostatnou kapitolou je skutečnost, že v případě výrobků citlivých na dodržení teplotního řetězce pečuje společnost nejen o zachování podmínek optimálního skladování napříč svým zásobovacím řetězcem (chlazené crossdockové centrum, zachlazené kamiony a prodejní prostory), ale že se snaží tuto péči vštípit i svým zákazníkům pomocí školicího programu souvisejícího s problematikou HACCP a nabídnout jim z vlastního sortimentu pomůcky pro zachování teplotního řetězce u nakoupených potravin.
Velkoobchod Cash & Carry neprovozuje u potravin pultový prodej. Potraviny dodávané do vlastních prodejních jednotek jsou baleny vždy již u dodavatelů. Ti disponují veškerým dostupným potravinářským know-how na zachování hygienických postupů, což zmenšuje pro zákazníky rizika, která na rozdíl od Makra podstupují maloobchodníci, kteří zboží přebalují, upravují a označují přímo na obchodní ploše.

Palety i v zachlazeném prostoru
Makro prodává zboží jak z paletových vystavení, kde je zboží uloženo ve svých přepravních obalech, tak ne/vybalené z přepravních obalů přímo na regálech. Na paletových vystaveních jsou především velkoobjemové položky s vysokou obrátkou. Ovšem netýká se to pouze nealkoholických nápojů, piva či papírového sortimentu a těžké drogerie, ale samozřejmě také trvanlivého suchého zboží (olej, mouka, pet food) a zboží čerstvého.
Vystavovat čerstvé zboží (jako mléko, pomazánkové tuky, majonézy) rovněž na paletách umožňuje to, že prodejní prostor oddělení mléčných výrobků, zeleniny a ovoce, část sortimentu konzervovaných potravin, uzenin a delikates je v zachlazeném prodejním prostoru. Samozřejmě kromě toho jsou mléčné výrobky i uzeniny, které vyžadují ještě nižší teplotu, než dosahujeme v zachlazeném prostoru, skladovány v chladicích regálech.

Balení speciálního sortimentu
V odděleném prostoru od zachlazených regálů se nachází tzv. meat room, kde je pro uchování chlazeného červeného masa a drůbeže teplota oproti ostatnímu zachlazenému prostoru ještě dále snížena.
Chlazené maso je baleno v modifikované atmosféře či ve vakuovém balení (drůbež), ryby pak zaledované v jednorázových polystyrenových přepravkách. Během celého dopravního řetězce je jejich teplota monitorována a zachovávána na úrovni teploty tajícího ledu. Zeleninu a ovoce (včetně hub) nalezne zákazník především v otevřeném balení. Makro ji může ji tímto způsobem uchovávat díky zachlazenému prostoru s vysokou vzdušnou vlhkostí.

Privátní značky na míru zákazníkům
Při udržování jednotné identity výrobků privátních značek pomáhají designové manuály, identické s manuály, které používají značkoví výrobci. Pozoruhodným specifikem je to, že vizuální podoba značek Makro/Metro je přísně zachovávána napříč jednotlivými národními dceřinými společnostmi. To umožňuje poměrně snadné sdílení výrobků, které nám pomáhá při dosažení kritického bodu našich společných nákupních operací a dovoluje i flexibilitu při sdílení úspěšných sortimentních řešení ze zahraničí, aniž by byl zákazník rušen rozdílnými grafickými úpravami téže značky.
Obaly našich privátních značek jsou definovány podle jejich zákazníků. Např. značka MQ, která je určena primárně pro segment HoReCa, má i odpovídající typ balení. U nejrozšířenější privátní značky ARO, která je definována jako „first price“ pro zákazníky HoReCa i maloobchodníky, nalezne klient u totožného sortimentu vhodného pro obě skupiny jak uzpůsobené gastro balení, tak konvenční velikosti balení pro maloobchod. ARO má svým vzhledem jednoduchého až strohého obalu naznačovat, že hodnota tohoto výrobku se koncentruje především uvnitř obalu.
Dalším příkladem by mohla být vlastní značka pro italské těstoviny z tvrdé pšenice Casa Roma, kde společnost identifikovala jako své zákazníky jak obchodníky (balení od 250 g do 500 g), tak HoReCa klienty (balení od 1 kg do 5 kg) u výrobků s identickou kvalitativní specifikací.

Speciální balení a novinky
Z hlediska specifických balení stojí za zmínku ještě vlastní značka: Hotel Line, kde je nabízen široký sortiment potravin (od čokolády ke kávě, smetany do kávy, různé druhy instantních káv a např. džemů) v balení v porcích, dále pak kosmetika – hotelová balení jednorázových šamponů, sprchových gelů, tělového mléka či hotelových/koupacích froté papučí.
Nově bylo zavedeno resealable balení u mražených mořských plodů / ryb Metro Quality a také balení uzpůsobené účelu – MQ koření pro gastro, display kartony využitelné pro vystavení výrobku u obchodníka v některém sortimentu konzervovaných potravin s vyšší přidanou hodnotou (Natura Verde). A tento vývoj je v neustálém pohybu…

Jana Vrbová,
manager of international buying projects,
Food department, Makro C&C ČR

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required