
Způsob balení produktů je jedním z nejviditelnějších znaků, který člení zákazníky společnosti Makro Cash & Carry Česko na tzv. maloobchodníky a HoReCa klienty. Na regálech společnosti nalezne zákazník značkový sortiment žádaný napříč trhem v baleních, která jsou identická s nejrozšířenějšími druhy balení. Rozdíl je jen v tom, že v Makru/Metru jsou tato balení v podobě multipacků stejně jako výrobky určené pro segment zákazníků HoReCa od gastro divizí značkových výrobců.
U značkových výrobků určených pro maloobchod (multipacky) se využívá jako prodejní balení dodavatelovo kolektivní (přepravní) balení, které dodává do celé sítě. Kromě toho jsou speciálně pro Makro/Metro vytvářena balení, která jsou z hlediska obchodní sítě dodavatele unikátní.
Rozhodovacím kritériem pro velikost balení je především očekávaná frekvence spotřeby/prodeje u zákazníka HoReCa či maloobchodníka. Rovněž u novinek je velikostí balení zohledněno riziko, které podstupuje zákazník při začlenění novinky do svého sortimentu/menu. Podobná situace je i u luxusního zboží (které se často uvádí z hlediska druhu nebo značky jako novinka na český trh). Prodejem po menších baleních, resp. po kusech, je zohledněno rostoucí riziko akceptace zákazníkem při vyšší jednotkové ceně.
Dodržování teplot a hygieny
Samostatnou kapitolou je skutečnost, že v případě výrobků citlivých na dodržení teplotního řetězce pečuje společnost nejen o zachování podmínek optimálního skladování napříč svým zásobovacím řetězcem (chlazené crossdockové centrum, zachlazené kamiony a prodejní prostory), ale že se snaží tuto péči vštípit i svým zákazníkům pomocí školicího programu souvisejícího s problematikou HACCP a nabídnout jim z vlastního sortimentu pomůcky pro zachování teplotního řetězce u nakoupených potravin.
Velkoobchod Cash & Carry neprovozuje u potravin pultový prodej. Potraviny dodávané do vlastních prodejních jednotek jsou baleny vždy již u dodavatelů. Ti disponují veškerým dostupným potravinářským know-how na zachování hygienických postupů, což zmenšuje pro zákazníky rizika, která na rozdíl od Makra podstupují maloobchodníci, kteří zboží přebalují, upravují a označují přímo na obchodní ploše.
Palety i v zachlazeném prostoru
Makro prodává zboží jak z paletových vystavení, kde je zboží uloženo ve svých přepravních obalech, tak ne/vybalené z přepravních obalů přímo na regálech. Na paletových vystaveních jsou především velkoobjemové položky s vysokou obrátkou. Ovšem netýká se to pouze nealkoholických nápojů, piva či papírového sortimentu a těžké drogerie, ale samozřejmě také trvanlivého suchého zboží (olej, mouka, pet food) a zboží čerstvého.
Vystavovat čerstvé zboží (jako mléko, pomazánkové tuky, majonézy) rovněž na paletách umožňuje to, že prodejní prostor oddělení mléčných výrobků, zeleniny a ovoce, část sortimentu konzervovaných potravin, uzenin a delikates je v zachlazeném prodejním prostoru. Samozřejmě kromě toho jsou mléčné výrobky i uzeniny, které vyžadují ještě nižší teplotu, než dosahujeme v zachlazeném prostoru, skladovány v chladicích regálech.
Balení speciálního sortimentu
V odděleném prostoru od zachlazených regálů se nachází tzv. meat room, kde je pro uchování chlazeného červeného masa a drůbeže teplota oproti ostatnímu zachlazenému prostoru ještě dále snížena.
Chlazené maso je baleno v modifikované atmosféře či ve vakuovém balení (drůbež), ryby pak zaledované v jednorázových polystyrenových přepravkách. Během celého dopravního řetězce je jejich teplota monitorována a zachovávána na úrovni teploty tajícího ledu. Zeleninu a ovoce (včetně hub) nalezne zákazník především v otevřeném balení. Makro ji může ji tímto způsobem uchovávat díky zachlazenému prostoru s vysokou vzdušnou vlhkostí.
Privátní značky na míru zákazníkům
Při udržování jednotné identity výrobků privátních značek pomáhají designové manuály, identické s manuály, které používají značkoví výrobci. Pozoruhodným specifikem je to, že vizuální podoba značek Makro/Metro je přísně zachovávána napříč jednotlivými národními dceřinými společnostmi. To umožňuje poměrně snadné sdílení výrobků, které nám pomáhá při dosažení kritického bodu našich společných nákupních operací a dovoluje i flexibilitu při sdílení úspěšných sortimentních řešení ze zahraničí, aniž by byl zákazník rušen rozdílnými grafickými úpravami téže značky.
Obaly našich privátních značek jsou definovány podle jejich zákazníků. Např. značka MQ, která je určena primárně pro segment HoReCa, má i odpovídající typ balení. U nejrozšířenější privátní značky ARO, která je definována jako „first price“ pro zákazníky HoReCa i maloobchodníky, nalezne klient u totožného sortimentu vhodného pro obě skupiny jak uzpůsobené gastro balení, tak konvenční velikosti balení pro maloobchod. ARO má svým vzhledem jednoduchého až strohého obalu naznačovat, že hodnota tohoto výrobku se koncentruje především uvnitř obalu.
Dalším příkladem by mohla být vlastní značka pro italské těstoviny z tvrdé pšenice Casa Roma, kde společnost identifikovala jako své zákazníky jak obchodníky (balení od 250 g do 500 g), tak HoReCa klienty (balení od 1 kg do 5 kg) u výrobků s identickou kvalitativní specifikací.
Speciální balení a novinky
Z hlediska specifických balení stojí za zmínku ještě vlastní značka: Hotel Line, kde je nabízen široký sortiment potravin (od čokolády ke kávě, smetany do kávy, různé druhy instantních káv a např. džemů) v balení v porcích, dále pak kosmetika – hotelová balení jednorázových šamponů, sprchových gelů, tělového mléka či hotelových/koupacích froté papučí.
Nově bylo zavedeno resealable balení u mražených mořských plodů / ryb Metro Quality a také balení uzpůsobené účelu – MQ koření pro gastro, display kartony využitelné pro vystavení výrobku u obchodníka v některém sortimentu konzervovaných potravin s vyšší přidanou hodnotou (Natura Verde). A tento vývoj je v neustálém pohybu…
Jana Vrbová,
manager of international buying projects,
Food department, Makro C&C ČR