logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového...
  • Alessandro Pasquale je nově výkonným prezidentem Mattoni 1873, na pozici CEO se posouvá Ondřej...
  • Nestlé představuje nový rostlinný nápoj s moderním designem Nestlé představilo svou nejnovější...
  • Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit odhalil kompletní konferenční program Organizátor akce...

SB 2/2007 BALENÍ NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ: Plastové kanystry pod lupou

1. března 2007
Nezařazené 0
2275
SB 2/2007 BALENÍ NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ: Plastové kanystry pod lupou

 Na kvalitu obalů, v nichž jsou nebezpečné látky přepravovány, se vztahují přísné předpisy. Obaly musí vydržet velké namáhání, aby při manipulaci se zbožím nedošlo k jejich poškození, nebo dokonce k úniku nebezpečné látky. Všechny obaly proto procházejí akreditovanou zkušebnou. Pokud v testech uspějí, obdrží UN kód specifikující typ obalu, jeho charakteristiku a možnosti využití.

Každá chemická látka je zařazena podle předpisu ADR, v rámci nějž má přiděleno číslo zboží (tzv. UN kód). Volba obalu se odvíjí od složení konkrétní látky. Předpis ADR každou z látek řadí do příslušné skupiny podle stupně nebezpečí. Nejnebezpečnější látky náleží do skupiny X, středně nebezpečné mají označení Y a nejméně nebezpečné látky Z.
Z hlediska požadavků na konstrukci se obaly rozdělují na sud, dřevěný sud, kanystr, bednu, pytel nebo např. obaly z jemného plechu. Další kritérium představuje materiál, z nějž se obaly vyrábějí – ocel, hliník, přírodní dřevo, překližka, lepenka, plast, textilní tkanina apod. Rovněž existuje rozlišení podle druhu látky, kterou může být kapalina, plyn nebo pevná látka. Každý typ obalu i materiál mají přiděleno písmeno tvořící součást UN kódu.
Obaly jsou testovány podle různých kritérií. Může to být např. zkouška přetlakem, volným pádem, stohováním nebo zkoušky standardními kapalinami, které nahrazují jednotlivé druhy chemických látek.
Jak často se zkoušky obalů obnovují? Záleží na tom, zda je majitel obalu držitelem ISO 9000. Pokud ano, dochází k obnovení atestu po dvou letech. Jestliže není držitelem ISO 9000, obnovuje se atest každoročně. Atest označený UN kódem je vydáván na základě zkušebního protokolu akreditované laboratoře. Současně dochází k vydání tzv. zprávy o posouzení shody a certifikátu shody.

Obaly pro všechny typy přeprav
Systém atestace obalů pro nebezpečné látky a předměty se řídí ustanoveními mezinárodních dokumentů. K jejich vytvoření vedla dlouhá a strastiplná cesta. Problém začali jako první řešit námořní dopravci, neboť stejně jako letečtí dopravci jsou na likvidace havárií vždy sami.
Námořníci mají alespoň naději na záchranu života v záchranných člunech. Tato naděje letcům chybí. Proto je v rámci letecké přepravy kladen největší důraz na vlastnosti obalů.
Námořní dopravci začali jako první jednat o přepravě nebezpečných věcí v rámci Conference on Safety of Life at Sea konané v letech 1928 a 1948. Teprve v roce 1956 se pak do řešení problému vložila OSN vytvořením komitétu United Nations Comittee of Experts on the Transport of dangerous Goods, který vypracoval zásady pro přepravu nebezpečných věcí. Zásady jsou zakotvené v Recommendations on the TRANSPORT OF DANGEROUS GOODS – Model Regulations a Manual of Tests and Kriteria. Zásady jsou stále upřesňovány a dochází k publikaci stále nových a nových vydání.
„Spolupráce se všemi zainteresovanými stranami pak v šedesátých letech minulého století vedla k vytváření mezinárodních dokumentů k přepravě nebezpečného zboží v jednotlivých dopravních systémech,“ uvádí Václav Špilar, vedoucí laboratoře společnosti IMET, a dodává, že se tyto dokumenty rovněž průběžně mění, upřesňují a doplňují. Výchozí předpis představuje Modelový regulativ zvaný ORANGE BOOK, z nějž vycházejí přepravní předpisy, regulativy a kódy jednotlivých druhů doprav.
V námořní dopravě platí kód vydávaný IMO (International Maritime Organization) – IMGD Code (International Maritime Dangerous Goods Code). V letecké dopravě vydává ICAO (International Civil Aviation organization) podobné instrukce: Technical instructions for the Transport of Dangerous goods by Air, ale obvykle se členové IATA (International Air Transport Association) řídí svým regulativem – Dangerous Goods Regulations.
Pozemní dopravy, stejně jako železniční, silniční a říční, se svými dokumenty v ustanoveních na zkoušení obalů od předchozích globálních neliší. Rozdílnost se však projevuje v nárocích na konstrukce a materiál, což vyplývá z evropských specifik. Tím se poněkud odchylují od globálních ustanovení doporučených OSN. V železniční dopravě je v Evropě platný dokument RID (Reglement international concernat le transport des merchandises dangereuses par chemis de fer). Silniční doprava se řídí dohodou ADR (Accord europeen relatif au transport international des merchandises dangereuses par route), která úzce souvisí s předpisem platným pro přepravu říční ADN vydaným UN Economic Commission for Europe.
Zkoušení obalů (lépe způsobilosti obalů) k jejich atestaci pro přepravu nebezpečných látek a věcí smí provádět pouze Ministerstvem dopravy ČR pověřená instituce s laboratoří pro tuto činnost akreditovanou. Pro názornost tak složitého procesu bychom vás rádi seznámili s metodikami zkoušení jednotlivých typů obalových prostředků jakožto nejdůležitějšího podkladu pro jejich atestaci k přepravě nebezpečných látek a předmětů.

Zkouška snášenlivosti ukáže způsob využití
První díl našeho seriálu jsme zaměřili na testování plastových obalů – přesněji plastového kanystru (typ 3H1), které proběhlo v prosinci v laboratoři společnosti IMET.
Co všechno zkouška obnáší? Testuje se přetlakem, stohováním či volným pádem.
Ještě před započetím samotného procesu atestace musí výrobce obalů dodat objednávku a technické podmínky, které může v případě nutnosti nahradit podrobný popis včetně technologie výroby, použitého materiálu, rozměrů a uzavíracích prvků. Nezbytností je rovněž výkresová dokumentace.
„Náš atestační odbor provede registraci objednávky, přidělíme číslo zakázky a vypracujeme požadavek na zkoušení v akreditované laboratoři, která vypracuje metodiku zkoušení,“ vysvětluje Jaroslav Zelený, ředitel společnosti IMET.
Metodika zkoušení plastového kanystru je stanovena podle mezinárodních předpisů pro přepravu nebezpečných látek a věcí IATA – DGR, IMDG Code, RID, ADR. Do metodiky jsou zařazeny zkoušky volným pádem, zkoušky těsnosti – vnitřním pneu přetlakem, vnitřním hydraulickým přetlakem a stohováním (statickým tlakem) s parametry odpovídajícími nárokům obalové skupiny II. Ještě před provedením mechanických zkoušek probíhá kontrola vzorků podle dokumentace a zkouška chemické snášenlivosti.
„Plastové kanystry se používají k přepravě chemických látek, přičemž zkouška snášenlivosti ukáže, pro které konkrétní látky je tento kanystr použitelný,“ zdůrazňuje Václav Špilar, vedoucí laboratoře společnosti IMET.

Žádná netěsnost, žádné poškození, žádná deformace…
Co se v laboratoři odehrává? Před zahájením kontroly jsou vzorky naplněny smáčecím roztokem (1% alkyl benzen sulfonát) a před započetím zkoušení skladovány 21 dnů v prostředí s teplotou +40 °C. Poté jsou plastové kanystry pro zkoušky (kromě stohování) vyprázdněny. Pro zkoušku volným pádem se teplota vzorků s náplní nemrznoucí směsi redukuje na minimálně -18 °C. Vzorky pro zkoušky těsnosti a pro testování vnitřním hydraulickým přetlakem jsou upraveny pro přívod
tlakových médií.
V rámci zkoušky těsnosti došlo k testování tří vzorků, přičemž minimální pneumatický přetlak musel dosáhnout minimálně 20 kPa při expozici pět minut. Kontrola byla prováděna kalibrovaným manometrem a nátěrem mýdlové vody. Zkouška těsnosti má jedno kritérium: v jejím rámci nesmí dojít k úniku média.
Rovněž pro zkoušku vnitřním hydraulickým přetlakem bylo zapotřebí tří vzorků (plastových kanystrů). Hydraulický přetlak při testování dosáhl 120 kPa při době expozice v délce 30 minut. Aby byla zkouška úspěšná, nesmí po jejím ukončení dojít k úniku kapaliny.
Vzorky musely splňovat rovněž kritéria pro stohování. V rámci testu byly kanystry naplněny standardní kapalinou (smáčecí roztok) při minimální vypočtené zátěži na jeden kanystr 185 kg. Testovalo se 28 dnů v prostředí s teplotou +40 °C. Úspěšnost této zkoušky spočívala v následujícím hodnocení: žádná netěsnost, žádné poškození zhoršující bezpečnost přepravy a žádná deformace, která by mohla snížit odolnost obalu nebo stabilitu stohu.
Pokud je testování úspěšné, akreditovaná laboratoř vypracuje zkušební protokol, který je předán atestačnímu odboru k vypracování atestu.
„Atest obsahuje všechny potřebné údaje v souladu s mezinárodními předpisy pro přepravu nebezpečných věcí s tím, že jsou převzaty výsledky akreditované laboratoře. Na závěr je výrobci testovaného obalu vystaveno povolení konstrukčního typu obalu k přepravě nebezpečných věcí,“ podotýká Jaroslav Zelený a dodává, že na závěr dochází ke stanovení doby platnosti povolení k označování opakovaně vyráběných produktů UN kódem. Atestační odbor rovněž vydává zprávu o posouzení shody obsahující údaje a posouzení shody se základními požadavky mezinárodních dopravních předpisů na výrobek. Na základě uvedených dokumentů je dále vydán certifikát shody, jehož součástí je uvedení doby platnosti.

Václav Podstawka

Box: Formát přiděleného UN kódu:
UN 3H1 / Y / 120 / **** / CZ / MTR – IMET č.
3H1 – kódové označení obalu (H – plast, 1 – neodnímací víko, 3 – kanystr)
Y – užití pro středně a méně nebezpečné látky vyžadující obalovou skupinu II a III
120 – maximální zkušební hydraulický přetlak
**** – variabilní symbol, měsíc a rok výroby
MTR – zkratka nebo název žadatele

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti?

Hledáte optimalizaci dodavatelského řetězce vaší společnosti? Zvážili jste výhody paletového poolingu  v oblasti FMCG v České republice, na Slovensku či v Maďarsku? „Paletový pooling stojí na čtyřech základních pilířích, 1. snižování nákladů na obalové materiály, v našem případě palety, 2. šetří čas, který by musel být věnován správě palet vlastních, 3. zaručuje plynulost dodavatelského řetězce a […]

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení

Udělejte velký krok v efektivitě Vašeho provozu díky dostupnému RFID řešení Kompletní RFID řešení společnosti Brady Corporation přidělí položkám majetku, zařízení nebo zásobám v jakémkoli průmyslovém prostředí jedinečnou digitální identitu pouhou aplikací etikety. Uživatelé jsou tak schopni identifikovat a lokalizovat položky označené etiketou najednou, z dálky a v reálném čase, aniž by jej měli v dohledu. Seznamte se s kompletním […]

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required