5. Äeský a slovenský obalový kongres pořádaný Obalovým institutem SYBA byl tematicky zaměřen jak na balenà potravin, tak i na vývoj v materiálech a obalech. ZaznÄ›ly zde i pÅ™ednášky k ekologickým aspektům a kontrolnÃm Äinnostem ze strany státnÃch orgánů.
Kongres otevÅ™el Vlado Volek, tajemnÃk obalové asociace SYBA. Moderace se podobnÄ› jako v loňském roce zhostila Hana Hradecká a zase se jà podaÅ™ilo dodržet Äasový rámec akce. Ta probÄ›hla v kongresových prostorech Aquapalace Hotel Prague v ÄŒestlicÃch. ÚÄastnÃci kongresu mÄ›li možnost úÄastnit se veÄer prvnÃho dne Obalového galaveÄera spojeného s pÅ™edánÃm ocenÄ›nà OBAL ROKU 2011. MeziÄas od kongresu do galaveÄera mohli pÅ™Ãtomnà strávit v aquaparku.
Nejen plasty v potravinářské akademii…
Prvnà řeÄnÃk, FrantiÅ¡ek Vörös ze Sdruženà EPS, provedl posluchaÄe pÅ™ehledy spotÅ™eby plastů v různých sektorech vÄetnÄ› globálnÃho rozloženà a vývoje. Zaměřil se také na obaly, a zejména na roli pÄ›nového polystyrenu z pohledu udržitelného rozvoje vÄetnÄ› ekoprofilů hlavnÃch komponent pro jeho výrobu.
Peter Å imko z Výskumného ústavu potravinárského (SR) otevÅ™el blok Potravinářská akademie pÅ™ednáškou, v nÞ se zaměřil na interakci mezi balenou potravinou a obalem (monomery, zmÄ›kÄovadla, antioxidanty, barviva, UV-stabilizátory). Ukázal ovlivňovánà obsahu nežádoucÃch cizorodých látek v potravinách reakcà s materiálem obalu. Konstatoval, že organické kontaminanty mohou vstupovat do interakce s plasty – PE, PET a PS. Tyto plastové materiály mohou pÅ™edstavovat významný prvek pasivnà bezpeÄnosti potravin. Mohou totiž fungovat jako sÃto, na jehož povrchu se zmÃnÄ›né nežádoucà kontaminanty zachycujÃ, ba dokonce do nÄ›j (PE) i vnikajÃ. VhodnÄ› vyladÄ›ný materiál obalu tak nejen prodloužà životnost balené potraviny, ale dokonce ji zlepšà pro bezpeÄnou konzumaci ÄlovÄ›kem. Naopak vzhledem k tomu, že z recyklovaných plastů mohou pronikat do balených potravin nežádoucà látky, je žádoucÃ, aby použÃvánà recyklovaných plastů bylo i nadále pod zvýšenou kontrolou.
V bloku Potravinářská akademie pokraÄoval Jaroslav Dobiáš z Vysoké Å¡koly chemicko-technologické v Praze prezentacà zaměřenou na bezpeÄnost obalů na bázi papÃru. PÅ™ipomnÄ›l, že se jedná o materiál, který má v balenà obecnÄ› nejvÄ›tšà hmotnostnà podÃl. Vzhledem k tomu, že aplikace prostého papÃru pro balenà potravin je omezena na potraviny s nižšà aktivitou vody, důležitou úpravou je zuÅ¡lechÅ¥ovánÃ, které udÃlà obalům na bázi papÃru odolnost proti vodÄ›, bariérové vlastnosti i možnost tepelného svářenÃ. ZuÅ¡lechtÄ›nà se dociluje impregnacà ve hmotÄ›, impregnacà na povrchu nebo laminacÃ. Zdůraznil komplikovanost legislativy, neboÅ¥ pro papÃrenské obaly nejsou zavedeny evropské pÅ™edpisy, ale platà národnà právnà rámec. V papÃru je obecnÄ› velký obsah chemických látek, které svým uvolňovánÃm mohou pÅ™ispÃvat k zátěži organismu zejména u citlivých skupin, jako jsou kojenci a malé dÄ›ti, senioÅ™i a lidé se snÞenou imunitou. Zdůraznil, že na impregnované papÃrové obaly se vztahuje naÅ™Ãzenà 10/2011/ES, a proto jsou důležité migraÄnà testy monitorujÃcà migraci pÅ™es polymernà vrstvu. HlavnÃmi zdroji rizik je aplikace recyklovaného papÃru, nepÅ™ehledné množstvà chemikálià použÃvaných jako pÅ™Ãsady do papÃru a pronikánà složek potisků do hmoty papÃru. DetailnÄ›ji se zaměřil na výskyt 2-fenylfenolu, diakrylátů a perforovaných slouÄenin v obalových papÃrech.
Potravinářský blok téměř uzavÅ™el AntonÃn SlanÃk z Invosu pÅ™edstavenÃm základnÃho portfolia spoleÄnosti, do kterého vedle polyetylenových fólià (LDPE a LLDPE) patřà bariérové fólie pro balenà potravin na bázi polyamidu (PA), etylenvinylalkoholu (EVOH) a polyvinyldenchloridu (PVDC). Jádrem prezentace byla ale nová fólie FRESHFILM vyvinutá ve spolupráci s Å™adou zahraniÄnÃch subjektů v rámci projektu 7. rámcového programu Evropské komise. Jedná se o nový aktivnà recyklovatelný obalový materiál s pÅ™ÃrodnÃmi antioxidanty pro prodlouženà trvanlivosti zabalených Äerstvých potravin. VnÄ›jšà vrstvu tohoto aktivnÃho vÃcevrstvého obalového materiálu tvořà speciálnÄ› upravená PP fólie s vysokými bariérovými vlastnostmi proti propustnosti kyslÃku. VnitÅ™nà PE vrstva má propustnost kyslÃku naopak vysokou. Mezi fóliemi je formou laku aplikován extrakt z pÅ™ÃrodnÃch surovin (bylin) s antioxidaÄnÃmi úÄinky, tj. extrakt pohlcujÃcà kyslÃk. PÅ™i vývoji bylo nutné pÅ™ekonat Å™adu problémů: umÃstÄ›nà extraktů do kompozitu pro aplikaci běžnými technologiemi (flexotiskem), separaci aktivnà vrstvy od balené potraviny se zajiÅ¡tÄ›nÃm pÅ™Ãstupu kyslÃku k této aktivnà vrstvÄ›, použità recyklovatelných polymerů (a proto polyolefinů), ochranu aktivnà vrstvy proti nasycenà kyslÃkem pÅ™ed vlastnÃm procesem balenÃ, možnost použità ve standardnÃch balicÃch linkách, a v neposlednà řadÄ› také ekonomickou akceptovatelnost.
Anna DiaÄiková z Chemosvitu (SR) dovrÅ¡ila svou pÅ™ednáškou zaměřenou na možnosti flexibilnÃch obalů pÅ™echod k dalÅ¡Ãmu tematickému bloku kongresu, k obalové akademii. Zaujala informacemi o nové technologii výroby bariérových fólià pomocà nánosu transparentnà nanovrstvy (<100 nm) melaminu na běžné polymernà substráty: BOPP,CPP, PE, PET, OPA, PLA. Nanášenà je energeticky nenároÄné, vznikne vysoká bariéra vůÄi kyslÃku, vlhkosti a plynům. K potisku běžnými metodami (hlubotisk, flexotisk) nenà potÅ™eba korónové úpravy. Technologie má i negativnà stránky – vysokou investiÄnà nároÄnost a to, že takto zuÅ¡lechtÄ›né obalové materiály nejsou vhodné pro procesy sterilizace a pasterizace.
Identifikace, komunikace, prezentace obalu
Snadná identifikace zbožà v obalu je důležitá pro personál, který vkládá zbožà do regálů, a je neménÄ› důležitá pro spotÅ™ebitele, aby na prvnà pohled rozpoznal znaÄku nebo druh zbožÃ. Identifikaci jako klÃÄový požadavek na SRP (Shelf Ready Packaging) zdůraznil ve své pÅ™ednášce Martin Hejl ze spoleÄnosti THIMM Packaging a zaměřil se na technické možnosti potisku obalů z vlnité lepenky. Porovnal nasazenà různých technik: flexo pÅ™edtisk, pÅ™Ãmý tisk (HQPP), ofset a digitálnà tisk z pohledu kvality a velikosti zakázky. DetailnÄ›ji se vÄ›noval výhodám pÅ™Ãmého tisku – High Quality PostPrint (HQPP) a doložil ukázkami: paletka Chio Chips pro Intersnack, jogurtová paletka Mlékárna ValaÅ¡ské MeziÅ™ÃÄÃ, prodejnà obal pro Kaufland, regálový obal na tvaroh Karlova koruna pro Penny Market a dalÅ¡Ã.
Z Å™ady funkcà obalu, jakými jsou ochrana zbožÃ, nosiÄ informacà pro spotÅ™ebitele o zbožà vÄetnÄ› návodu k použità nebo minimalizace zátěže životnÃho prostÅ™edÃ, se Petra Průšová ze spoleÄnosti Millward Brown soustÅ™edila na roli obalu z hlediska estetiky a schopnosti komunikovat znaÄku. Pro výrobce zbožà je důležité hledat odpovÄ›di na otázky typu: Má obal schopnost zaujmout pozornost? Je snadné nalézt balenà v regále? Které jsou klÃÄové důvody viditelnosti? Komunikuje obal správnÄ› k zacÃlenà znaÄky? OdpovÄ›di majà vliv na pozitivnà vztah ke znaÄce a ovlivňujà pravdÄ›podobnost nákupu. PÅ™ednáška pokraÄovala pÅ™edstavenÃm metod výzkumu a hodnocenà obalÅ
¯ vÄetnÄ› využità neuroscience technik vÄetnÄ› videozáznamu o pohybu oÄÃ, frekvenci a délce fixace na konkrétnà Äásti obalu.
Vývojem obalů na pivo provedl úÄastnÃky kongresu Jan Veselý z ÄŒeského svazu pivovarů a sladoven. I když se krize podepsala na celkovém poklesu produkce piva, je jistÄ› zajÃmavý fakt, že podÃl ležáků v celkovém výstavu vzrostl. SklenÄ›né lahve vykazujà stabilitu, ale výstav piva v PET lahvÃch roste a ukrajuje z výstavu piva v sudech. Dokonce je poprvé podÃl piva stáÄeného do lahvà vyššà než do sudů a mÃrnÄ› roste i prodej piva v plechovkách. U exportu klesá podÃl piva v sklenÄ›ných lahvÃch, roste podÃl v sudech, a zejména v plechovkách a PET lahvÃch. V letoÅ¡nÃm a pÅ™ÃÅ¡tÃm roce lze oÄekávat pÅ™esun spotÅ™eby k lahvovému pivu, a pÅ™edevÅ¡Ãm k pivu v PET lahvÃch, a souÄasnÄ› znatelný nástup nevratných plastových sudů – kegů.
Miroslav Brumovský z ObchodnÃch tiskáren KolÃn se ve své prezentaci zamýšlel nad Äasto kontroverznà rolà obalu z různých úhlů pohledu, pÅ™iÄemž v extrémnÃch pÅ™Ãpadech je obal prezentován buÄ jako nežádoucà odpad, nebo jako dokonalý klenot. Růst nebo snÞenà odpadů: odpovÄ›dný design pÅ™inášà snÞenà množstvà odpadů vÄetnÄ› odpadu z baleného zbožÃ. Náklady versus úspory: Na balenà svitků plechů byly demonstrovány znaÄné úspory na zbožà dÃky zvýšeným nákladům na balenÃ. ZneÄiÅ¡tÄ›nà nebo hygiena: Kvalitnà obal omezuje zneÄišťovánà prostÅ™edà a umožňuje dosaženà potÅ™ebných hygienických podmÃnek ve výrobÄ›, prodeji i spotÅ™ebÄ›. Energie – spotÅ™eba nebo zdroj: Výroba optimalizovaných obalům spotÅ™ebuje i ménÄ› energie. Naprostá vÄ›tÅ¡ina použitých materiálů je souÄasnÄ› i zdrojem energie nebo jejà úspora pÅ™i recyklaci. Obal nejen zvyÅ¡uje hodnotu zbožÃ, ale sám může působit jako cenina, jako nosiÄ vyššà hodnoty – zálohovaná láhev, zálohovaná pÅ™epravka.
Jak s udržitelným rozvojem?
Systém Petainer Keg jako jednocestnou alternativu vratných kegů pÅ™edstavila druhý den kongresu Zuzana Richterová ze spoleÄnosti Petainer Czech Holdings. Základem systému jsou PET kegy opatÅ™ené plastovými fitinky, které jsou kompatibilnà s celosvÄ›tovÄ› použÃvanými plnicÃmi a výÄepnÃmi systémy. Systém umožňuje v zásadÄ› dvÄ› alternativy: buÄ dodánà kompletnÃch sudů osazenými fitinky, nebo – zejména pÅ™i stáÄenà do vÄ›tÅ¡Ãho poÄtu PET kegů – dodánà komponent, tj. preforem, fitinků. V druhém pÅ™ÃpadÄ› si výrobce nápojů vyfukuje kegy sám. Vedle ekonomické pÅ™itažlivosti s úsporami v řádech desÃtek procent je tento systém v Å™adÄ› aspektů Å¡etrný k životnÃmu prostÅ™edÃ: odpadá spotÅ™eba a ÄiÅ¡tÄ›nà roztoků pro mytà použitých kegů a snižuje se spotÅ™eba pohonných hmot v distribuÄnÃm Å™etÄ›zci, jemuž odpadá zpÄ›tný svoz. Petainer kegy jsou vyvinuty ve ÄtyÅ™ech velikostech: 15, 20, 30 a 40 litrů. Vedle pÅ™epravy piva jsou PET kegy vhodné i pro mÃrnÄ› sycené nealko nápoje, vodu i vÃno. Zvýšenou bariéru zajišťuje polymer dodávaný spoleÄnostà Invista Polymers. Manipulaci usnadňujà plastové rukojeti, krabice z vlnité lepenky nebo z kartonplastu.
Do své pÅ™ednášky zahrnul Vlado Volek z Obalového institutu SYBA vzorky vybraných trendů balenà nápojů a potravin a pÅ™edvedl je. Ejpovický Rexam spustil výrobu nápojové hlinÃkové plechovky se Å¡roubovacÃm uzávÄ›rem kromÄ› znaÄky Heineken i pro dalšà pivovary. Výrobci nevratných PET kegů vidà velkou Å¡anci v prosazenà se na úkor stávajÃcÃch vratných kovových kegů, a to zejména pro export piva, ale také i v segmentu horeca. PotvrzenÃm tohoto vývoje je i rozÅ¡ÃÅ™enà nabÃdky o kovové jednocestné sudy: princip bag-in-keg. Po úspěšném taženà shrink sleeve nastupuje energeticky úsporný stretch sleeve. OdbornÃci oÄekávajÃ, že stretch-sleeve obsadà v nejbližšÃch letech cca 20–30 procent v segmentu sleeve. Je kladen důraz na konvenienci, snadné otevÅ™enÃ, vybalenà Äi aplikaci baleného produktu. PÅ™ednášejÃcà poukázal i na nÄ›která non-convenience Å™eÅ¡enÃ, která na naÅ¡em trhu pÅ™etrvávajà – brynza v papÃrových kelÃmcÃch s nánosem PE. Jako odstraÅ¡ujÃcà pÅ™Ãklad byl demonstrován obal ve tvaru plastového tanku pro 15 g bonbonů ÄÃnské provenience s podezÅ™enÃm na poruÅ¡enà snad vÅ¡ech hygienických i ekologických pÅ™edpisů. Naproti tomu zdánlivá drobnost, plastová zátka na vÃno i Å¡umivé nápoje, pÅ™ece jenom pÅ™eklopila prezentaci do optimistické polohy. Tato zátka od protinožců, australské spoleÄnosti ZORK, zcela jednoznaÄnÄ› posouvá otevÃránà vÃn do nové polohy: snadno a bezpeÄnÄ›.
S udržitelným rozvojem souvisà i kontrola plnÄ›nà právnÃch norem, které jsou v prostoru Evropy za tÃmto úÄelem pÅ™ijÃmány. SouÄástà tohoto systému jsou i naÅ¡e zákony o odpadech a o obalech. Petr Havelka z ÄŒeské inspekce životnÃho prostÅ™edà informoval ve své pÅ™ednášce o zábÄ›ru Äinnosti této instituce, do nÞ patřà zpÄ›tný odbÄ›r, využità odpadů z obalů a zápis do seznamu osob, evidence o obalech a odpadech z obalů. Konstatoval, že pÅ™i klesajÃcÃm poÄtu kontrol vzrůstá výše udÄ›lených pokut, neboÅ¥ jsou zjišťována stále závažnÄ›jšà poruÅ¡enà povinnostà – jedná se o tisÃce tun obalů uvádÄ›ných na trh. Problémy byly zjiÅ¡tÄ›ny zejména v tÄ›chto odvÄ›tvÃch: kovovýroba, výroba automobilů, zásobovánà potravinářskými polotovary, prodej a výroba baleného zbožÃ. Inspekce se Äasto setkává se Å¡patnÄ› nastaveným systémem nakládánà s obaly a odpady z obalů, který je v nÄ›kterých pÅ™Ãpadech realizován externÃmi odbornými poradci. V pÅ™ÃpadÄ› plnÄ›nà povinnostà pÅ™edávánÃm odpadů z obalů oprávnÄ›ným osobám se doporuÄuje uzavÃrat smlouvu o využità odpadů z obalů v rozsahu pÅ™Ãlohy Ä. 3 zákona o obalech s tÃm, že svozová firma toto vždy každoroÄnÄ› prokáže. PÅ™ednášejÃcà konstatoval, že neúmÄ›rnÄ› komplikovaná a stále se mÄ›nÃcà legislativa (zákon o odpadech byl novelizován cca 30krát od roku 2002). ÄŒIŽP pro zefektivnÄ›nà ochrany životnÃho prostÅ™edà navrhuje zavedenà „mÄ›kké metody“.
Green materiál i greenmarketing
Úvodem své pÅ™ednášky pÅ™iblÞil Milan PotáÄek ze spoleÄnosti TART posluchaÄům rozdÃly mezi oxodegradovatelnými materiály a materiály biodegradovatelnými. Do skupiny biodegradovatelných patřà i produkt spoleÄnosti TART, fólie vyrábÄ›ná z granulátu na bázi kukuÅ™iÄného Å¡krobu. Produktová Å™ada z tÄ›chto biodegradovatelných materiálů rostlinného původu nese oznaÄenà Envira. Výrobky Å™ady Envira – fólie, sáÄky, pytle – jsou zvlášť vhodné pro vybrané sektory užitÃ, jako jsou systémy sbÄ›ru odpadů, a také najdou své uplatnÄ›nà u výrobců biopotravin. U biopotravin, kde spotÅ™ebitelé jsou srozumÄ›ni s vyššà nákupnà cenou, lze úspěšnÄ› do celkových nákladů zakomponovat i vyššà cenu biodegradovatelných obalů. Dalšà sférou, kde lze oÄekávat úspěšný rozvoj, jsou sáÄky na exkrementy domácÃch mazlÃÄků.
PÅ™ednáška, kterou Pavel Hrubý ze spoleÄnosti CENIA vÄ›noval greenwashingu, uzavÅ™ela sustainable blok i celý program kongresu. Green marketing je souhrnný název pro marketingovou strategii, ve které se využÃvajà environmentálnà vlastnosti propagovaného výrobku. PoužÃvá se už od pÅ™elomu 60. a 70. let 20. stoletÃ. Nástrojem green marketingu jsou vlastnà environmentálnà tvrzenà (VET, self-declared environmental claim). VET je prohlášenÃ, znaÄka nebo obrazec, který poukazuje na environmentálnà aspekt produktu, souÄás
tky Äi obalu. Je urÄitým druhem reklamy. Vztahuje se na výrobek, souÄástku nebo obal. Vydat jej mohou výrobci, dovozci, distributoÅ™i, maloobchodnÃci nebo jakékoli dalšà osoby, které by pravdÄ›podobnÄ› mohly mÃt z takového tvrzenà prospÄ›ch. Parametry, environmentálnà aspekty, které pÅ™Ãznivost produktu k životnÃmu prostÅ™edà majà dokázat, si vybÃrá firma, která VET vyhlaÅ¡uje, sama. Podoba a pojetà jednotlivých VET je na vyhlaÅ¡ovateli a jeho marketingovém oddÄ›lenÃ. VET nepodléhá žádnému schvalovánÃ, takže jeho použità může pÅ™ijÃt velmi levnÄ›. Na druhou stranu ovÅ¡em zase neexistuje jasná záruka jeho důvÄ›ryhodnosti. Známé pÅ™Ãpady greenwashingu (zavádÄ›jÃcÃ, lživá, nesmyslná nebo nejasná environmentálnà tvrzenÃ) způsobujà ztrátu důvÄ›ry spotÅ™ebitelů v environmentálnà tvrzenà a znaÄky vůbec, pÅ™ispÃvajà ke vzniku nekalé obchodnà soutěže a vyhlaÅ¡ovatelé (firmy) nejsou motivováni k vyhlaÅ¡ovánà pravdivých tvrzenÃ. Je v zájmu spotÅ™ebitelů i samotných firem, aby se použÃvala jen pravdivá a důvÄ›ryhodná tvrzenÃ, což podpořà zbožà a služby s nižšÃmi dopady na životnà prostÅ™edà a vylouÄenÃm faleÅ¡ných, nejasných a zavádÄ›jÃcÃch tvrzenà budou poctivà vyhlaÅ¡ovatelé chránÄ›ni pÅ™ed nekalou soutěžÃ. CENIA tuto roli plnà v rámci národnÃho programu environmentálnÃho znaÄenÃ.
V rámci diskuse k tomuto tématu uvedl Vlado Volek jako pÅ™Ãklad greenwashingu kelÃmek z papÃru zuÅ¡lechtÄ›ného polyetylenem. Jeho výrobce, Ekobal Rožnov, jej prezentuje jako pÅ™Ãznivý k životnÃmu prostÅ™edÃ, neboÅ¥ obdržel od ZkuÅ¡ebnÃho ústavu lehkého průmyslu oprávnÄ›nà použÃvat znaÄku ECO PACK, a to na základÄ› protokolu o zkouÅ¡kách, ve kterém je uvedeno: Použité spotÅ™ebitelské obaly budou souÄástà komunálnÃho odpadu, protože je nenà možno recyklovat…
Ladislava Caisová
(zpracováno z TZ OI SYBA, redakÄnÄ› kráceno)
Box 1:
Garanti a partneři
Odbornà garanti: Vysoká škola chemicko-technologická, Praha, Výskumný ústav potravinársky Bratislava
Generálnà partner: EKO-KOM, a. s
Partneři: Coca-cola HBC ČR, Veletrhy Brno -EMBAX 2012, Nürnbergmesse – FACHPACK 2012, OTK, SCA Packaging ČR, STI Česko, THIMM Packaging.
Box 2:
Table top prezentace
SouÄástà kongresu byly prezentace formou table topů. Obchodnà tiskárny se pochlubily prestižnà cenou za nejlepšà obal vyrobený digitálnà technologiÃ, kterou zÃskaly v soutěži Digital Labels and Packaging Awards Contest pořádané firmou Hewlett-Packard. NechybÄ›ly ani vzorky ocenÄ›né letoÅ¡nà národnà cenou OBAL ROKU 2011. Skupina THIMM Packaging využila prostor k prezentaci svých novinek, zejména ukázky High Quality PostPrint (HQPP) prodejnÃho obalu pro Kaufland. EKO-KOM prezentoval cesty recyklace a využità obalových odpadů s akcentem na separovaný sbÄ›r do barevných nádob podle typu a materiálu odpadů z obalů.