logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 1-2/12 SVĚT BALENÍ – ZNAČENÍ, IDENTIFIKACE: Pravidla pro přiřazování GTIN

1. března 2007
Nezařazené 0
495

Seriál týkající se základních pravidel pro přiřazování GTIN, Global Trade Item Number, globálních čísel obchodních položek, který začal loni v únorovém a pokračoval v dubnovém Světě balení, vstupuje v tomto čísle do závěrečné fáze. Bude tak naplněno devět kapitol obecných oblastí, do nichž lze jistě zařadit většinu příslušné problematiky. Pokračujme tedy v pohledu na korektní přiřazení globálně unikátní identifikace obchodních položek a související zodpovědnosti za bezproblémové vedení příslušného databázového pole, věnujme se oblasti obchodních značek, výroby, působení cen a sezonních vlivů.

Díl pátý: Obchodní značka
Změna textu v názvu produktu, v jeho popisu či v obchodní značce
Uvedené změny představují vesměs velmi závažná sdělení spotřebiteli, ať už se jedná o dílčí úpravu názvu, popisu produktu, či dokonce o změnu dlouhodobě zavedeného jména produktu. V takovém případě musí být obchodník schopen aktualizovat informace pro spotřebitele na regálovém místě. Záměna značky musí být jasně oznámena a staré zásoby postupně vyčerpány, případně vyřazeny.
Verdikt: Přiřazení nových GTIN pro spotřebitelská i skupinová balení je nezbytné.

Změna grafiky obchodní značky
Jedná se o velmi častý případ marketingové snahy o výraznější, modernější či originálnější a pro zákazníka dobře zapamatovatelné provedení, a to zejména formou úpravy barevného vyjádření, nové varianty velikosti a typu písma, dílčích grafických úprav apod. Obdobné změny obchodní značky neovlivňují popis produktu ani jeho identifikaci. Nemají vliv na procesy v distribučním řetězci a nemohou ani vést ke zmatení zákazníka.
Verdikt: GTIN zůstává shodné na všech úrovních balení.
Postupná výměna obchodní značky nebo názvu produktu
V případě, kdy se reálně předpokládá současný výskyt dvou nebo více variant téhož postupně se vyvíjejícího produktu na trhu, v případě nezměněné identifikace hrozí chybná informace zákazníkovi o příslušné spotřebitelské jednotce. Vlivem této změny pravděpodobně dojde též ke změnám v distribučním řetězci.
Verdikt: Změna GTIN na úrovni spotřebitelské jednotky i skupinového balení je nutná.

Drobné změny grafiky obalu související s obchodní značkou
Jedná se nejčastěji o dílčí sezonní či propagační úpravy nebo přepracované verze dosavadního grafického vyjádření obalu. Pokud nedochází k rozporu s jinými pravidly přidělování GTIN, nepřinášejí tyto úpravy zmatek v orientaci zákazníka a nejsou nutné ani změny v distribučním řetězci.
Verdikt: GTIN se nemění.

Díl šestý: Výroba
Obchodní položka vyrobená na různých místech
Častou realitou je výroba téhož produktu na různých místech, a to zejména v režii velkých mezinárodních společností. Z pohledu spotřebitele se většinou jedná o identický produkt, ačkoliv může obsahovat drobné odlišnosti zejména v popisu na obale. Příkladem může být přidaná jazyková mutace nebo změna kombinace jazyků, což je typický případ vícejazyčného obalu s možností záměny trhu. Kdyby měly být shodné obchodní jednotky vždy identifikovány různými GTIN, mohlo by to obchodníkům způsobovat vážné problémy (s doplňováním a sledováním zásob, v interních tabulkách PLU apod.).
Verdikt: GTIN v celé hierarchii balení zůstává zachováno.

Různí výrobci shodného produktu
V současnosti se též jedná o velmi častý případ, kdy různí výrobci zajišťují produkci zjevně identického produktu pro konkrétního obchodníka, kterým je Brand Owner, vlastník obchodní značky.
Verdikt: Vzhledem ke skutečnosti, že cena, která nemusí být od jednotlivých výrobců vždy stanovena shodně, není relevantním kritériem pro změnu GTIN, zůstává identifikace na všech úrovních beze změn.

Díl sedmý: Prodejní cena

Rozdílná maloobchodní cena, pokud není uvedena na obalu
Typickým příkladem může být stanovení různé maloobchodní ceny pro shodný produkt pro různé oblasti v zemi.
Verdikt: GTIN se nemění, pokud tato cena není uvedena na obalu. Cena není kritériem pro přidělování nového GTIN.

Cenovka na spotřebitelské jednotce pro konkrétního maloobchodníka
Konkrétní spotřebitelská jednotka je nezřídka vybavována odlišnou cenovkou. Požadavek na změnu maloobchodní ceny konkrétního produktu bývá podáván ze strany odběratele, například jako reakce na situaci na trhu.
Verdikt: GTIN produktu zůstává nezměněno. Na každé cenovce není potřeba měnit GTIN spotřebitelské jednotky. V opačném případě by nastal zcela zbytečný enormní nárůst potřeby přiřazených čísel.

Cena doporučená výrobcem
Méně častým případem je v současnosti uvádění ceny doporučené výrobcem v rámci grafiky přímo na obalu. Konečná prodejní cena, která je stanovena obchodním partnerem, však nemusí být stále shodná a nemusí být dodržena. Při této změně musí být obchodní partneři schopni rozlišit staré zásoby od nových. Existuje reálná možnost, že cena uvedená na obalu nebude shodná se skutečnou cenou prodejní.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je v tomto případě vyžadováno.

Slevový kupon
Spotřebitelská jednotka může být vybavena na obale nebo uvnitř balení slevovým kuponem, který je možné využít při následném nákupu téhož produktu či jakéhokoliv jiného zboží.
Verdikt: GTIN zůstává zachováno. Změna nemá žádný vliv na oceňování produktu, jeho objednávání či fakturaci.
Upozornění: V případě, že je dána zákazníkovi možnost výběru mezi produktem bez slevového kuponu a s kuponem, je nové GTIN podmínkou!

Sleva uvedená na obale
Příkladem může být jednoznačné upozornění zákazníka formou výrazné etikety na existující slevu v procentech. V tomto případě musí být obchodní partneři schopni odlišit staré zásoby od nových, tj. se slevou.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je nutné.

Změna obalu ve smyslu přidání prodejní ceny
Pakliže je spotřebitelská jednotka běžně dodávána na trh bez uvedené ceny na obalu a později dojde k rozhodnutí ve smyslu doplnění této závazné informace, je taktéž nutné mít možnost rozlišit staré zásoby od nových s cenou. Existuje reálné nebezpečí, že bude zaměněna cena na obalu s odlišnou cenou, která byla původně
vyjádřena pouze v interní tabulce PLU.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je vyžadováno.

Změna uvedené ceny na obalu produktu
Tento případ nastává v praxi nejčastěji v sortimentu novin, knih či periodik. Pokud se prodejní cena prezentovaná na obálce produktu změní, pak by se mělo změnit i GTIN. Uvádění ceny musí splňovat zákonné požadavky. Pokud je cena uvedená na obchodní jednotce (což se nedoporučuje), pak o tom musí být informováni všichni partneři v distribučním řetězci.
Verdikt: Změna GTIN na spotřebitelské i obchodní jednotce je nutná.

Díl osmý: Varianty podle období, sezony

Modifikace podle období
Existuje mnoho druhů produktů, které jsou modifikovány u příležitosti stále se opakujících, význačných období v roce (typicky pro období vánoční, velikonoční, pro čas valentýnských oslav apod.). Některé produkty jsou vyráběny pouze u příležitosti těchto významných ročních mezníků.
Verdikt: Nová GTIN jsou vždy vyžadována. Nový GTIN umožňuje bezproblémovou substituci na úrovni spotřebitelských jednotek, snazší řízení zásob, realizaci objednávek, fakturaci atd. Současně je výrazně efektivnější vyhodnocování těchto speciálních akcí. Je doporučeno, aby sezonní výrobky (např. vánoční koláč) měly své ustálené GTIN.

Vliv ročníku na oceňování, objednávání, fakturaci
Globálně unikátní identifikace obchodních jednotek je obecně založena na své jednoznačnosti, nezaměnitelnosti, tj. přiřazená GTIN obchodním položkám se nemění, pokud se nezmění jejich vlastnosti natolik, aby byl ovlivněn proces objednávání, skladování nebo fakturace.
Výjimku z tohoto pravidla tvoří víno. Konkrétní značka vína může mít výrazně odlišné vlastnosti, a tedy i cenu podle ročníku, zatímco u značek jiných se vliv daného ročníku vůbec nemusí projevit.
Verdikt: Přidělení GTIN pro spotřebitelské i obchodní jednotky se mění v závislosti na rozhodnutí vlastníka.
Brand Owner rozhoduje o přidělení nového GTIN témuž produktu, a tím ovlivňuje prodej příslušné značky.

Díl devátý: Subdodávky pro další výrobu; práce s obchodními jednotkami

Je prodávána obchodní jednotka s proměnnou hmotností.
Celková hmotnost obchodní jednotky je variabilní. V tomto případě je v rámci použité čtrnáctimístné identifikace již zahrnuta informace o množství ve formě GS1 AI, aplikační identifikátory řady 3, jako povinný atribut existujícího GTIN.
Verdikt: Přidělení nového GTIN obchodní jednotce není potřeba.

Obchodní jednotka je dodávána v jiném rozměru.
Z logistických důvodů je nutné rozlišovat obchodní jednotky o různých rozměrech.
Verdikt: Přidělení nového GTIN obchodní jednotce je nutné.

Výrazná změna balení, čistá hmotnost beze změn
Výrazná změna balení představuje stav, kdy kterýkoliv z rozměrů se změní o víc než 20 %, ale čistá hmotnost zůstává zachována. Pravidlo, které takto definuje „výraznou změnu balení“, je výsledkem kompromisu dohodnutého mezi výrobci a obchodníky. Jedná se o hranici, jejíž překročení předznamenává významný vliv dané změny na celý dodavatelský řetězec. Systémy pro řízení zásob a logistiky je v tomto případě třeba aktualizovat, aby bylo možné zabezpečit například optimální využití prostoru.
Verdikt: Nové GTIN je nutno obchodní jednotce přiřadit.

Nová specifikace obchodní jednotky
Společnost, která přiděluje GTIN, vydá nové specifikace obchodní jednotky. V tomto případě je nutné mít možnost obchodní jednotku jednoznačně odlišit od té předcházející.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN obchodní jednotce je nezbytné.

Specifikace obchodní jednotky je změněna v rozmezí parametrů daných společností, která přiděluje GTIN.
Společnost, která přiděluje GTIN, změní parametry obchodní jednotky ve stanovených tolerancích pro daný produkt tak, že nemění své obchodní určení. Pokud trvá zájem o odlišení technických vylepšení, může být pro dodatečnou informaci použit například aplikační identifikátor AI 20 – varianta výrobku.
Verdikt: Není nutné měnit stávající GTIN.

Různé stupně kvality obchodní jednotky
Obchodní jednotky s různými stupni kvality, a tudíž i s rozdílnými vlastnostmi a pravděpodobně i cenami, musí být možné od sebe jednoznačně odlišit. Je nutné předcházet možným záměnám a následným kolizím i v oblasti cenové.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN je nezbytné.

Změna dodavatele; GTIN přiděluje odběratel
Na rozdíl od situací, kdy GTIN přiděluje obchodním jednotkám nezávisle a naprosto samostatně každý dodavatel, GTIN přidělený danému produktu odběratelem, například velkým obchodním řetězcem, je shodný a v čase neměnný.
Verdikt: Nový GTIN je zbytečný.

Devátá kapitola představuje závěr tohoto seriálu, je poslední vybranou oblastí s odpověďmi na často se vyskytující otázky ze strany uživatelů Systému GS1. Jak již bylo v minulých číslech uvedeno, nemůže být řeč o úplném výčtu problémů, situací a možností, které nám přináší praxe v oblasti přidělování GTIN. Doufáme však, že jsme dokázali postihnout a na dílčích příkladech nezřídka podporovaných jednoduchými obrázky ukázat řešení alespoň těch nejfrekventovanějších variant. Současně jsme se snažili podpořit povědomí o zcela zásadní důležitosti správného přiřazování GTIN a precizního vedení databází, podmiňujícího funkční globální unikátnost identifikace. Součástí tohoto povědomí by měla být i dostatečná znalost problematiky GCP – Global Company Prefixu, tedy konstanty, kterou musí každý uživatel Systému GS1 ctít, aby se vyhnul reálné možnosti skutečně fatálních problémů. Toto důležité téma bylo podrobně popsáno v SB 5/2011.

Michal Bílý,
obchodní ředitel GS1 Czech Republic

Box 1
GTIN
Globální číslo obchodní položky je numerická sekvence využívaná k identifikaci jakékoli obchodní položky (nebo služby), u které vzniká potřeba znovu obnovovat předem definovaná kmenová data a která může být objednávána, oceňována a fakturována na jakémkoli místě dodavatelského řetězce.

Box 2
Global Company Prefix

GCP je numerická struktura, která je v České republice tvořena mezinárodně platným předčíslím 859 a následujícím čtyř- až šestimístným identifikačním číslem konkrétní organizace. Uvozuje všechny identifikační klíče Sys
tému GS1 a zaručuje globálně unikátní identifikaci produktů, služeb i obchodních partnerů v rámci celého logistického řetězce.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required