Seriál týkající se základních pravidel pro přiřazování GTIN, Global Trade Item Number, globálních čísel obchodních položek, který začal loni v únorovém a pokračoval v dubnovém Světě balení, vstupuje v tomto čísle do závěrečné fáze. Bude tak naplněno devět kapitol obecných oblastí, do nichž lze jistě zařadit většinu příslušné problematiky. Pokračujme tedy v pohledu na korektní přiřazení globálně unikátní identifikace obchodních položek a související zodpovědnosti za bezproblémové vedení příslušného databázového pole, věnujme se oblasti obchodních značek, výroby, působení cen a sezonních vlivů.
Díl pátý: Obchodní značka
Změna textu v názvu produktu, v jeho popisu či v obchodní značce
Uvedené změny představují vesměs velmi závažná sdělení spotřebiteli, ať už se jedná o dílčí úpravu názvu, popisu produktu, či dokonce o změnu dlouhodobě zavedeného jména produktu. V takovém případě musí být obchodník schopen aktualizovat informace pro spotřebitele na regálovém místě. Záměna značky musí být jasně oznámena a staré zásoby postupně vyčerpány, případně vyřazeny.
Verdikt: Přiřazení nových GTIN pro spotřebitelská i skupinová balení je nezbytné.
Změna grafiky obchodní značky
Jedná se o velmi častý případ marketingové snahy o výraznější, modernější či originálnější a pro zákazníka dobře zapamatovatelné provedení, a to zejména formou úpravy barevného vyjádření, nové varianty velikosti a typu písma, dílčích grafických úprav apod. Obdobné změny obchodní značky neovlivňují popis produktu ani jeho identifikaci. Nemají vliv na procesy v distribučním řetězci a nemohou ani vést ke zmatení zákazníka.
Verdikt: GTIN zůstává shodné na všech úrovních balení.
Postupná výměna obchodní značky nebo názvu produktu
V případě, kdy se reálně předpokládá současný výskyt dvou nebo více variant téhož postupně se vyvíjejícího produktu na trhu, v případě nezměněné identifikace hrozí chybná informace zákazníkovi o příslušné spotřebitelské jednotce. Vlivem této změny pravděpodobně dojde též ke změnám v distribučním řetězci.
Verdikt: Změna GTIN na úrovni spotřebitelské jednotky i skupinového balení je nutná.
Drobné změny grafiky obalu související s obchodní značkou
Jedná se nejčastěji o dílčí sezonní či propagační úpravy nebo přepracované verze dosavadního grafického vyjádření obalu. Pokud nedochází k rozporu s jinými pravidly přidělování GTIN, nepřinášejí tyto úpravy zmatek v orientaci zákazníka a nejsou nutné ani změny v distribučním řetězci.
Verdikt: GTIN se nemění.
Díl šestý: Výroba
Obchodní položka vyrobená na různých místech
Častou realitou je výroba téhož produktu na různých místech, a to zejména v režii velkých mezinárodních společností. Z pohledu spotřebitele se většinou jedná o identický produkt, ačkoliv může obsahovat drobné odlišnosti zejména v popisu na obale. Příkladem může být přidaná jazyková mutace nebo změna kombinace jazyků, což je typický případ vícejazyčného obalu s možností záměny trhu. Kdyby měly být shodné obchodní jednotky vždy identifikovány různými GTIN, mohlo by to obchodníkům způsobovat vážné problémy (s doplňováním a sledováním zásob, v interních tabulkách PLU apod.).
Verdikt: GTIN v celé hierarchii balení zůstává zachováno.
Různí výrobci shodného produktu
V současnosti se též jedná o velmi častý případ, kdy různí výrobci zajišťují produkci zjevně identického produktu pro konkrétního obchodníka, kterým je Brand Owner, vlastník obchodní značky.
Verdikt: Vzhledem ke skutečnosti, že cena, která nemusí být od jednotlivých výrobců vždy stanovena shodně, není relevantním kritériem pro změnu GTIN, zůstává identifikace na všech úrovních beze změn.
Díl sedmý: Prodejní cena
Rozdílná maloobchodní cena, pokud není uvedena na obalu
Typickým příkladem může být stanovení různé maloobchodní ceny pro shodný produkt pro různé oblasti v zemi.
Verdikt: GTIN se nemění, pokud tato cena není uvedena na obalu. Cena není kritériem pro přidělování nového GTIN.
Cenovka na spotřebitelské jednotce pro konkrétního maloobchodníka
Konkrétní spotřebitelská jednotka je nezřídka vybavována odlišnou cenovkou. Požadavek na změnu maloobchodní ceny konkrétního produktu bývá podáván ze strany odběratele, například jako reakce na situaci na trhu.
Verdikt: GTIN produktu zůstává nezměněno. Na každé cenovce není potřeba měnit GTIN spotřebitelské jednotky. V opačném případě by nastal zcela zbytečný enormní nárůst potřeby přiřazených čísel.
Cena doporučená výrobcem
Méně častým případem je v současnosti uvádění ceny doporučené výrobcem v rámci grafiky přímo na obalu. Konečná prodejní cena, která je stanovena obchodním partnerem, však nemusí být stále shodná a nemusí být dodržena. Při této změně musí být obchodní partneři schopni rozlišit staré zásoby od nových. Existuje reálná možnost, že cena uvedená na obalu nebude shodná se skutečnou cenou prodejní.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je v tomto případě vyžadováno.
Slevový kupon
Spotřebitelská jednotka může být vybavena na obale nebo uvnitř balení slevovým kuponem, který je možné využít při následném nákupu téhož produktu či jakéhokoliv jiného zboží.
Verdikt: GTIN zůstává zachováno. Změna nemá žádný vliv na oceňování produktu, jeho objednávání či fakturaci.
Upozornění: V případě, že je dána zákazníkovi možnost výběru mezi produktem bez slevového kuponu a s kuponem, je nové GTIN podmínkou!
Sleva uvedená na obale
Příkladem může být jednoznačné upozornění zákazníka formou výrazné etikety na existující slevu v procentech. V tomto případě musí být obchodní partneři schopni odlišit staré zásoby od nových, tj. se slevou.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je nutné.
Změna obalu ve smyslu přidání prodejní ceny
Pakliže je spotřebitelská jednotka běžně dodávána na trh bez uvedené ceny na obalu a později dojde k rozhodnutí ve smyslu doplnění této závazné informace, je taktéž nutné mít možnost rozlišit staré zásoby od nových s cenou. Existuje reálné nebezpečí, že bude zaměněna cena na obalu s odlišnou cenou, která byla původně
vyjádřena pouze v interní tabulce PLU.
Verdikt: Nové GTIN na všech úrovních je vyžadováno.
Změna uvedené ceny na obalu produktu
Tento případ nastává v praxi nejčastěji v sortimentu novin, knih či periodik. Pokud se prodejní cena prezentovaná na obálce produktu změní, pak by se mělo změnit i GTIN. Uvádění ceny musí splňovat zákonné požadavky. Pokud je cena uvedená na obchodní jednotce (což se nedoporučuje), pak o tom musí být informováni všichni partneři v distribučním řetězci.
Verdikt: Změna GTIN na spotřebitelské i obchodní jednotce je nutná.
Díl osmý: Varianty podle období, sezony
Modifikace podle období
Existuje mnoho druhů produktů, které jsou modifikovány u příležitosti stále se opakujících, význačných období v roce (typicky pro období vánoční, velikonoční, pro čas valentýnských oslav apod.). Některé produkty jsou vyráběny pouze u příležitosti těchto významných ročních mezníků.
Verdikt: Nová GTIN jsou vždy vyžadována. Nový GTIN umožňuje bezproblémovou substituci na úrovni spotřebitelských jednotek, snazší řízení zásob, realizaci objednávek, fakturaci atd. Současně je výrazně efektivnější vyhodnocování těchto speciálních akcí. Je doporučeno, aby sezonní výrobky (např. vánoční koláč) měly své ustálené GTIN.
Vliv ročníku na oceňování, objednávání, fakturaci
Globálně unikátní identifikace obchodních jednotek je obecně založena na své jednoznačnosti, nezaměnitelnosti, tj. přiřazená GTIN obchodním položkám se nemění, pokud se nezmění jejich vlastnosti natolik, aby byl ovlivněn proces objednávání, skladování nebo fakturace.
Výjimku z tohoto pravidla tvoří víno. Konkrétní značka vína může mít výrazně odlišné vlastnosti, a tedy i cenu podle ročníku, zatímco u značek jiných se vliv daného ročníku vůbec nemusí projevit.
Verdikt: Přidělení GTIN pro spotřebitelské i obchodní jednotky se mění v závislosti na rozhodnutí vlastníka.
Brand Owner rozhoduje o přidělení nového GTIN témuž produktu, a tím ovlivňuje prodej příslušné značky.
Díl devátý: Subdodávky pro další výrobu; práce s obchodními jednotkami
Je prodávána obchodní jednotka s proměnnou hmotností.
Celková hmotnost obchodní jednotky je variabilní. V tomto případě je v rámci použité čtrnáctimístné identifikace již zahrnuta informace o množství ve formě GS1 AI, aplikační identifikátory řady 3, jako povinný atribut existujícího GTIN.
Verdikt: Přidělení nového GTIN obchodní jednotce není potřeba.
Obchodní jednotka je dodávána v jiném rozměru.
Z logistických důvodů je nutné rozlišovat obchodní jednotky o různých rozměrech.
Verdikt: Přidělení nového GTIN obchodní jednotce je nutné.
Výrazná změna balení, čistá hmotnost beze změn
Výrazná změna balení představuje stav, kdy kterýkoliv z rozměrů se změní o víc než 20 %, ale čistá hmotnost zůstává zachována. Pravidlo, které takto definuje „výraznou změnu balení“, je výsledkem kompromisu dohodnutého mezi výrobci a obchodníky. Jedná se o hranici, jejíž překročení předznamenává významný vliv dané změny na celý dodavatelský řetězec. Systémy pro řízení zásob a logistiky je v tomto případě třeba aktualizovat, aby bylo možné zabezpečit například optimální využití prostoru.
Verdikt: Nové GTIN je nutno obchodní jednotce přiřadit.
Nová specifikace obchodní jednotky
Společnost, která přiděluje GTIN, vydá nové specifikace obchodní jednotky. V tomto případě je nutné mít možnost obchodní jednotku jednoznačně odlišit od té předcházející.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN obchodní jednotce je nezbytné.
Specifikace obchodní jednotky je změněna v rozmezí parametrů daných společností, která přiděluje GTIN.
Společnost, která přiděluje GTIN, změní parametry obchodní jednotky ve stanovených tolerancích pro daný produkt tak, že nemění své obchodní určení. Pokud trvá zájem o odlišení technických vylepšení, může být pro dodatečnou informaci použit například aplikační identifikátor AI 20 – varianta výrobku.
Verdikt: Není nutné měnit stávající GTIN.
Různé stupně kvality obchodní jednotky
Obchodní jednotky s různými stupni kvality, a tudíž i s rozdílnými vlastnostmi a pravděpodobně i cenami, musí být možné od sebe jednoznačně odlišit. Je nutné předcházet možným záměnám a následným kolizím i v oblasti cenové.
Verdikt: Přiřazení nového GTIN je nezbytné.
Změna dodavatele; GTIN přiděluje odběratel
Na rozdíl od situací, kdy GTIN přiděluje obchodním jednotkám nezávisle a naprosto samostatně každý dodavatel, GTIN přidělený danému produktu odběratelem, například velkým obchodním řetězcem, je shodný a v čase neměnný.
Verdikt: Nový GTIN je zbytečný.
Devátá kapitola představuje závěr tohoto seriálu, je poslední vybranou oblastí s odpověďmi na často se vyskytující otázky ze strany uživatelů Systému GS1. Jak již bylo v minulých číslech uvedeno, nemůže být řeč o úplném výčtu problémů, situací a možností, které nám přináší praxe v oblasti přidělování GTIN. Doufáme však, že jsme dokázali postihnout a na dílčích příkladech nezřídka podporovaných jednoduchými obrázky ukázat řešení alespoň těch nejfrekventovanějších variant. Současně jsme se snažili podpořit povědomí o zcela zásadní důležitosti správného přiřazování GTIN a precizního vedení databází, podmiňujícího funkční globální unikátnost identifikace. Součástí tohoto povědomí by měla být i dostatečná znalost problematiky GCP – Global Company Prefixu, tedy konstanty, kterou musí každý uživatel Systému GS1 ctít, aby se vyhnul reálné možnosti skutečně fatálních problémů. Toto důležité téma bylo podrobně popsáno v SB 5/2011.
Michal Bílý,
obchodní ředitel GS1 Czech Republic
Box 1
GTIN
Globální číslo obchodní položky je numerická sekvence využívaná k identifikaci jakékoli obchodní položky (nebo služby), u které vzniká potřeba znovu obnovovat předem definovaná kmenová data a která může být objednávána, oceňována a fakturována na jakémkoli místě dodavatelského řetězce.
Box 2
Global Company Prefix
GCP je numerická struktura, která je v České republice tvořena mezinárodně platným předčíslím 859 a následujícím čtyř- až šestimístným identifikačním číslem konkrétní organizace. Uvozuje všechny identifikační klíče Sys
tému GS1 a zaručuje globálně unikátní identifikaci produktů, služeb i obchodních partnerů v rámci celého logistického řetězce.