Se zajímavým projektem vstoupila do nového roku firma Copacking service, která se zabývá designem a výrobou obalů. Prodejem originálně balených mentolek chce podpořit devět neziskových organizací, a také mladé umělce, jejichž drobnými uměleckými dílky bude ozdoben hravý design produktů CharityMints. O podnětech k realizaci nových obalů jsme si povídali s majitelem společnosti Janem Kotrčem.
Svět balení: V čem spočívá ojedinělost vašeho projektu CharityMints?
Jan Kotrč: Ve spojení společensky odpovědného byznysu, charity a umění, které přináší kvalitní, vtipný a zábavný výrobek široké veřejnosti. Zároveň však přináší organizacím trumf jednak v podobě originálního letáku pro jejich zákazníky, firemní partnery či zaměstnance, jednak v podobě inovativního dárku, například neotřelé péefky či programu na nějakou akci. Kromě praktického osvěžení ve formě mentolek či žvýkaček, které dotyčný nosí stále u sebe, se stává produkt i hračkou. Darujete-li někomu CharityMints, zatouží přijít na kloub důmyslnému systému otevírání a je pravděpodobné, že si s ním začne hrát. Jsem přesvědčen, že dáte-li CharityMints komukoli do ruky, máte jistotu, že ho neotevře jen jednou, ale desetkrát, dvacetkrát… A reklamní sdělení zůstává stále na očích.
SB: Co předcházelo realizaci projektu?
J. K.: V naší mateřské firmě Copacking Service jsme dlouhou dobu přemýšleli o nějakém vhodném výrobku pro koncového spotřebitele – širokou veřejnost. Šlo nám o zajímavý produkt, který bychom mohli následně také vyrábět. Někdy koncem roku 2010 jsem ve Velké Británii jednal s našimi budoucími partnery z firmy 2nd EYE Ltd., a při té příležitosti přišla řeč i na to, že některé velké britské supermarkety prodávají produkty, u nichž část z prodeje jde na podporu neziskového sektoru. Od těchto rozhovorů, které byly vlastně prvním impulsem, byl už jen krůček k realizaci myšlenky do současné podoby.
SB: Produkt by se dobře prodával už jen na základě charitativního projektu. Je třeba navrhovat ještě důmyslné obaly?
J. K.: Ano, charitativní podtext může být výhoda, ale stále častěji se setkáváme s přesyceností charitou. V první řadě jde o kvalitní, inovativní, praktický, zábavný, umělecký či reklamní produkt, který má zákazníka oslovit již svou podstatou, a každoroční podpora devíti nových zajímavých neziskových projektů je příjemný bonus.
SB: Jak velkou roli tedy hraje design?
J. K.: Jedná se o rafinovaný leták, jenž navíc vzhledem k množství ploch k potisku umožňuje větší prostor k reklamnímu sdělení než klasický papírový leták A5. Obaly CharityMints v sobě spojují pozitivní vlastnosti všech tří základních typů propagačních materiálů: představují leták, předmět a personalizovaný dárek. Z toho vyplývá i nízká cena a praktičnost spojená s přiměřenými náklady směrem k potřebám firmy, krátkou dodací lhůtou a větším prostorem pro informace směrem k zákazníkovi.
SB: Měli jste o podobě nového produktu hned jasno?
J. K.: Samozřejmě jsme se zajímali o aktuální dění a novinky. Nicméně nám šlo především o vlastní kreativitu a invenčnost. Obal byl vytvořen hlavně tak, aby byl hravý, funkční a snadný pro používání. Také se měl vejít do kapsy.
SB: Z jakého materiálu jsou obaly vyrobeny a jakou techniku jste použili k potištění?
J. K.: Pohlednicový karton 250 gsm, rozměry 66 x 100 x 10 mm. Na potisk se použil ofset, standardně CMYK 4/0, s možností až šesti barev. Povrchová úprava je z matného nebo lesklého lamina, případně se používá matný nebo lesklý strojní lak. Tuto techniku lze doplnit i dalším zušlechtěním, jako je parciální UV lak, ražba metalickou fólií, pozitivní nebo negativní sleporažba, Braillovo písmo a další běžné polygrafické postupy, které ovšem provedeme pouze v rámci speciální zakázky.
SB: Jednotlivé produkty jsou uloženy do speciálních displejů. Jaká ty mají specifika?
J. K.: Přijdeme na trh s POS stojany pro 6, 9 nebo 12 kusů produktu a jednotliví prodejci si budou moci vybrat podle místa ve svém obchodě, jakou variantu zvolí.
SB: Projektem CharityMints podporuje vaše firma nejen neziskové organizace, ale také mladé umělce. Jak se odráží váš záměr v designu obalu?
J. K.: Hlavním zadáním pro designéry z naší firmy bylo vytvořit obal, který bude mít nějakou zajímavou funkci využitelnou i pro výtvarníky. Kromě firemních klientů, kteří častěji využijí možnosti vlastního potisku obalu s bonbony, se CharityMints.com zaměřuje také na cílovou skupinu lidí, kteří hledají zajímavý dárek s již připraveným designem. Pro tento účel jsme oslovili několik výtvarníků, kteří s projektem spolupracují. Výměnou za svoji prezentaci a symbolickou odměnu nám poskytují grafické návrhy. Stále hledáme další nadané umělce, kteří by se chtěli do tohoto projektu zapojit, a zvýšit tak svou prestiž. Bližší podmínky a specifikace včetně přihlášky naleznou na našich stránkách.
SB: Kteří výtvarní umělci se již na výtvarném řešení podíleli?
J. K.: Možnost zobrazit na titulním panelu cokoliv, co může být později vytažením pohyblivého komponentu významově posunuto, využil hned Jan Ignác Říha pro svou edici České Bonbose. Ukázal, jak mohou být osobnosti vnímány navenek v kontrastu s tím, co by mohlo být uvnitř. Mezi další výtvarníky patří například Zdeněk Kalenský nebo Stanislav Setinský. Pak máme ještě ty, kteří již jsou vybráni, ale zatím nedošlo k realizaci jejich návrhu.
SB: Pro koho jsou produkty určeny?
J. K.: Mentolky si mohou objednat firmy, produkt je však určen samozřejmě všem, kteří si chtějí osvěžit chuťové buňky nebo podpořit dobrou věc. Speciální edice karikatur známých osobností je určena také jednotlivcům, kteří mají rádi neotřelý humor nebo chtějí být u začátku nové sběratelské mánie.
SB: Kde všude se dají vaše produkty objednat nebo koupit?
J. K.: V síti prodejních míst, kterou postupně rozšiřujeme. Distribuce funguje v rámci celé České republiky. Kromě klasického on-line objednání lze výrobky zakoupit na různých místech přes podpořené organizace a další sympatizující neziskové projekty – kavárny, divadelní kluby nebo prodejny.
Šárka Dumbrovská
Box 1:
Jan Kotrč
Vystudoval sociologii na Fakultě sociálních věd UK (Bc.). Před vznikem Copacking Service pracoval tři roky ve firmě Bobcat vyrábějící stavební stroje a dva roky v malé české firmě provozující lettershop. Od založení firmy Copacking Service v červnu 2005 v ní pracuje na pozici obchodního ředitele.
box 2
CharityMints
E-mail: sales@charitymints.com, www.charitymints.com,
www.facebook.com/charitymints