
Miroslav Kotík, majitel společnosti EFKO-karton, s. r. o., firmu nejen řídí, ale velký důraz klade také na výtvarnou stránku jejích produktů včetně balení. Proto jsme s ním diskutovali o zvláštnostech obalů u hraček.
Svět balení: Jakou roli hraje pro výrobce hraček jejich obal?
Miroslav Kotík: U hračkářských produktů hraje obal jednoznačně velkou roli. Obal výrobek prodává. Námět a design hry nebo hračky je samozřejmě velmi důležitý, ale vždy se promítá i do obalu, je s ním spojen. Musíme se proto zaměřovat na originalitu, zajímavost a poutavost tak, abychom malé spotřebitele zaujali. Děti z velké části ovlivňují nákupy hraček, proto je třeba volit barevnou, veselou grafiku obalu, která odpovídá jejich vkusu. Anebo by měla, chceme-li s výrobkem uspět.
Společnosti EFKO obal napomáhá například i k získávání nových licencí. Prezentujeme se nejenom tvůrčím nápadem ve zpracování licenční řady výrobků, jako například u Asterixe, Shreka a podobně, ale i originalitou zpracování obalu. Jako příklad uvedu Madagascar – originální balení kostek. Motiv buše jsme promítli do obalu. Lano tvoří ucho na nošení.
SB: Čím se inspirujete?
M. K.: Je nutné neustále sledovat vývojové trendy. I novinky musí mít nápad, kreativitu. Bude-li se dařit v tomto směru, nemusíme se obávat konkurence. Z naší dílny takto vyšla řada produktů – Noemova archa či Staré pověsti české.
U novinek z licenčních řad pracujeme s danými motivy. A právě zde je důležitá kreativita zpracování námětu a obalu. Chceme zaujmout, vzbudit zvědavost. Například u puzzlí Asterix jsme mohli zvolit obyčejný tvar krabice, ale vymysleli jsme lichoběžníkový, který se odlišuje a na pultech zaujme. Tento postup je samozřejmě dražší a technologicky náročnější. Současně je nutné vytipovat takové produkty, u nichž si toto můžeme dovolit.
Při licenční spolupráci je rovněž nesmírně namáhavé a pracné sladit představy všech tří stran: naši, grafika a správce licence. Toto probíhá vždy několikafázově a správce licence do procesu často zasahuje.
SB: Ve vašem portfoliu se objevují i „stálice“, které zná několik generací. Jak nakládáte s jejich designem?
M. K.: I když průběžně inovujeme, máme řadu produktů, které se drží na trhu řadu let – Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Smolíček pacholíček či Kloboučku, hop. I u nich je třeba „omlazovat“ design, tzv. držet krok. Ovšem zde dbáme na zachování tradice. Těžíme ze zachování tzv. retro stylu. Tradičním výrobkům tento postup pomůže více, než kdybychom radikálně změnili design.
SB: S kterými výtvarníky na designu spolupracujete a čeho chcete obaly svých výrobků dosáhnout?
M. K.: Společnost EFKO se zaměřuje na tři hlavní segmenty výroby hraček. Vlastní tvorbu – vzdělávací společenské hry, jako například Staré pověsti české, Chicago nebo Noemova Archa. Dále pak na licenční spolupráci – se zahraničními výtvarníky známých filmových společností – např. Pán Prstenů, Madagascar, Bořek stavitel, Teletubbies, Pošťák Pat nebo Asterix. Spolupracujeme také s českými výtvarníky, např. s Radkem Pilařem, v projektu Večerníček a Rumcajs, nebo s J. W. Nepraktou na hrách Smolíček pacholíček a Dlouhý, Široký a Bystrozraký. Třetím segmentem se nyní stává plastová stavebnice Roto.
Naší silnou stránkou jsou invence, kreativita a schopnost vymýšlet. To v řadě firem chybí. Obal by měl vždy vypovídat i o kvalitě výrobku. Měl by oslovit spotřebitele své cílové skupiny a neměl by je mást. Neměl by výrazně předčit kvalitu produktu, jak tomu je často právě u importovaných hraček z Asie. Zklameme-li zákazníka, nemusí se k nám a našim výrobkům vracet.
Ladislava Caisová
Box: Miroslav Kotík
Jeho původním oborem je průmyslová automatizace. V roce 1993 založil v Novém Veselí firmu Miroslav Kotík-EFKO – distribuční velkoobchod hraček. V roce 1995, díky zkušenostem z prodeje a zájmu o výrobu, začal s výrobou vlastního sortimentu společenských her a hraček. Od roku 1999 byla výrobní hala firmy vybavena moderní technologií a produkce výrazně vzrostla. V roce 2004 vznikla společnost EFKO-karton, s. r. o., jako nástupnická organizace firmy Miroslav Kotík-EFKO.