logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...

SB 1/2007 OBALY A HRAČKY: Prodává hračky obal?

1. ledna 2007
Nezařazené 0
736
SB 1/2007 OBALY A HRAČKY: Prodává hračky obal?

 Podle publikovaných odhadů TIE (Toy Industry of Europe) roční obrat prodejů hraček (herních předmětů) v ČR neustále roste, a to bez ohledu na dlouhodobě se snižující porodnost. Důvodem je zejména permanentní inovace sortimentu. Ten se na světě ročně rozšíří o 50 až 60 tisíc výrobků. Zvláštností je, že kupujícími jsou v tomto případě ze tří čtvrtin dospělí, kteří nejsou přímými spotřebiteli produktů. Jejich orientace na trhu podléhá tedy mediální propagaci a současně informacím a reklamě na obalu hraček. Právě na ni se zaměřuje 90 % výrobců.

Jedním z rozhodujících faktorů prodeje je tedy atraktivnost obalu včetně relevantních informací na něm, jeho grafické zpracování a adjustace hračky v obalu.
U renomovaných firem je výroba hračky řešena současně s návrhem obalu. Kromě návrhu designu hračky, technologie výroby a zajištění bezpečnosti řeší návrhář rovněž prodejní obal. Výrobci mají vlastní systém přípravy, oddělení marketingu, grafiky a další odborníky, které školí ve specializovaných agenturách. Z Číny, Hongkongu, Tchaj-wanu či v Japonska, tedy ze zemí, kde výroba hraček expanduje, odcházejí odborníci studovat specifika obalové techniky, reklamy a prodeje přímo do států, kam směřuje jejich export.
Na světových trzích expanduje nabídka východoasijských produktů. Rozhodující je jejich zajímavá cena založená na výrobě ve statisícových sériích a nízkých výrobních nákladech. I jejich obaly se přizpůsobily trhům v Evropě či v Severní Americe.
Přímo na korpusu hračky je uváděna země původu, Made in: China, Hongkong, Macao, Taiwan, Japan… Často údaj chybí.
I renomované firmy využívají východoevropských kapacit, takže nepřekvapí, když na podvozku modelu Matchbox najdeme označení Made in China nebo Macao. Podobně je tomu u hraček dodávaných firmami Mattel, Zapf Creation, Marklin, Hasbro a mnoha dalších.
Na českém trhu je v současnosti více než 400 tisíc různých herních předmětů. Podíl hraček z dovozu dosahuje téměř 90 %. Importéři často argumentují velmi zajímavými cenami.

Obaly v česko-světovém kontextu
Význam obalové techniky výrobci hraček nepodceňují. U větších firem předchází přípravě obalu průzkum trhu. Řadu podnětů lze získat přímo od prodavačů, kteří s obaly manipulují, zjišťují jejich vady i přednosti, znají konkurenční výrobky a jsou v běžném styku s kupujícími.
Obal kupujícího upoutá především tvarem, vtipným a praktickým technickým a grafickým řešením. Osvědčují se obaly s průhledem na výrobek, které nahrazují fotografii nebo obrázek. U technických hraček a stavebnic jsou podle průzkumu populární potištěné obaly s nápadnou barevnou realistickou ilustrací, doplněné přesným překladem návodů, plánků a podobně. Do obalů jsou též vkládány dotazníky, slosovatelné anketní lístky, u dražších hraček záruční listy, sáčky s běžně neprodávanými náhradními díly nebo šeky na bezplatnou pozáruční opravu.
Obal hračky má svá závazná specifika. Přímo na něm musí být značka CE, která potvrzuje, že výrobek byl testován autorizovanou zkušebnou (naší nebo zahraniční) a jeho kvalita a bezpečnost odpovídá normám schváleným směrnicemi EU. U všech zahraničních výrobků je též vyžadováno označení o testování a název dovozce s přesnou a pravdivou adresou. Povinný je rovněž údaj o tom, zda hračka je vhodná pro děti do tří let věku. Někteří výrobci označují na obalech údaj o věku dítěte, pro který je hračka určena. Doporučením kvality hračky může být i logo soutěže, kde byla úspěšně vyhodnocena. V tuzemsku je to celostátní soutěž Správná hračka – vybráno odborníky nebo signum Spiel gut, Hračka roku a jiné.

Vede lehká kartonáž
Makety obalů je nutné předem funkčně vyzkoušet. Uzavírání se řeší s ohledem na techniku prodeje. Je to nutné především u mechanických, elektromechanických a elektronických hraček, které se balí převážně do kartonových obalů s potřebnými tvarovými vložkami z plastických hmot (PS, PE). Podobně je tomu u obalů stavebnic a souprav pro stavbu technických modelů, panenek a jejich příslušenství, miniaturních přístrojů, nádobí, nábytku či oblečení vzhledem k využívání pro trvalé ukládání obsahu.
Pro balení společenských her, puzzle, stavebnic a mozaik se využívá nejen kartonáž, ale různé druhy schránek z plastů, které vydrží častější manipulaci. Největší podíl na obalech hraček ve světě však tvoří lehká kartonáž s vahou od 100 do 500 g/m². Vyrábí se ve více kvalitách, lze ji dobře potisknout i tvarovat. Současný polygrafický průmysl disponuje dokonalými výsekovými stroji a lepičkami. Je schopen vyseknout za hodinu až 7000 archů, které potiskne pěti až šesti barvami a pro trvanlivost přelakuje.

Tvary, barvy, potisky – nekonečné variace
Možnosti kombinací tvarů, uzávěrů, barev a tisku jsou stále širší. Výseky jsou řešeny jako kufříky, garáže, domky, skřínky či věže. Některé části lze kombinovat jako skládačky nebo vystřihovánky. Průhled na obsah se řeší různě tvarovaným výsekem s okénkem z transparentní plastické fólie. Obsah polytechnických hraček a stavebnic je přehledně uložen do vložek z vakuově tvarované plastické hmoty nebo z pěnového polystyrenu. Obvykle se tyto vložky po naplnění uzavřou smršťovací transparentní fólií.
Vtipně a vkusně adjustované drobné hračky ze dřeva, textilu a plastických hmot se dobře prodávají na potištěných závěsných kartách, které jsou hygienické a pevné a dávají kupujícím možnost širšího výběru. Důležitým doplňkem obalu každé hračky je návod připomínající její funkci, využití a také varování před nesprávnou manipulací. Heslovitě může být uveden i na obalu.
Herní předměty patří k nejčastěji kupovaným dárkům a obal a jeho technické zpracování ovlivňují rozhodování při často impulzních nákupech. „Dokonalý“ obal tak pomáhá zvyšovat prodeje.

Daniel TITĚRA
Autor je tajemníkem Sdružení pro hru a hračku, ČR.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required