
Podle publikovaných odhadů TIE (Toy Industry of Europe) roční obrat prodejů hraček (herních předmětů) v ČR neustále roste, a to bez ohledu na dlouhodobě se snižující porodnost. Důvodem je zejména permanentní inovace sortimentu. Ten se na světě ročně rozšíří o 50 až 60 tisíc výrobků. Zvláštností je, že kupujícími jsou v tomto případě ze tří čtvrtin dospělí, kteří nejsou přímými spotřebiteli produktů. Jejich orientace na trhu podléhá tedy mediální propagaci a současně informacím a reklamě na obalu hraček. Právě na ni se zaměřuje 90 % výrobců.
Jedním z rozhodujících faktorů prodeje je tedy atraktivnost obalu včetně relevantních informací na něm, jeho grafické zpracování a adjustace hračky v obalu.
U renomovaných firem je výroba hračky řešena současně s návrhem obalu. Kromě návrhu designu hračky, technologie výroby a zajištění bezpečnosti řeší návrhář rovněž prodejní obal. Výrobci mají vlastní systém přípravy, oddělení marketingu, grafiky a další odborníky, které školí ve specializovaných agenturách. Z Číny, Hongkongu, Tchaj-wanu či v Japonska, tedy ze zemí, kde výroba hraček expanduje, odcházejí odborníci studovat specifika obalové techniky, reklamy a prodeje přímo do států, kam směřuje jejich export.
Na světových trzích expanduje nabídka východoasijských produktů. Rozhodující je jejich zajímavá cena založená na výrobě ve statisícových sériích a nízkých výrobních nákladech. I jejich obaly se přizpůsobily trhům v Evropě či v Severní Americe.
Přímo na korpusu hračky je uváděna země původu, Made in: China, Hongkong, Macao, Taiwan, Japan… Často údaj chybí.
I renomované firmy využívají východoevropských kapacit, takže nepřekvapí, když na podvozku modelu Matchbox najdeme označení Made in China nebo Macao. Podobně je tomu u hraček dodávaných firmami Mattel, Zapf Creation, Marklin, Hasbro a mnoha dalších.
Na českém trhu je v současnosti více než 400 tisíc různých herních předmětů. Podíl hraček z dovozu dosahuje téměř 90 %. Importéři často argumentují velmi zajímavými cenami.
Obaly v česko-světovém kontextu
Význam obalové techniky výrobci hraček nepodceňují. U větších firem předchází přípravě obalu průzkum trhu. Řadu podnětů lze získat přímo od prodavačů, kteří s obaly manipulují, zjišťují jejich vady i přednosti, znají konkurenční výrobky a jsou v běžném styku s kupujícími.
Obal kupujícího upoutá především tvarem, vtipným a praktickým technickým a grafickým řešením. Osvědčují se obaly s průhledem na výrobek, které nahrazují fotografii nebo obrázek. U technických hraček a stavebnic jsou podle průzkumu populární potištěné obaly s nápadnou barevnou realistickou ilustrací, doplněné přesným překladem návodů, plánků a podobně. Do obalů jsou též vkládány dotazníky, slosovatelné anketní lístky, u dražších hraček záruční listy, sáčky s běžně neprodávanými náhradními díly nebo šeky na bezplatnou pozáruční opravu.
Obal hračky má svá závazná specifika. Přímo na něm musí být značka CE, která potvrzuje, že výrobek byl testován autorizovanou zkušebnou (naší nebo zahraniční) a jeho kvalita a bezpečnost odpovídá normám schváleným směrnicemi EU. U všech zahraničních výrobků je též vyžadováno označení o testování a název dovozce s přesnou a pravdivou adresou. Povinný je rovněž údaj o tom, zda hračka je vhodná pro děti do tří let věku. Někteří výrobci označují na obalech údaj o věku dítěte, pro který je hračka určena. Doporučením kvality hračky může být i logo soutěže, kde byla úspěšně vyhodnocena. V tuzemsku je to celostátní soutěž Správná hračka – vybráno odborníky nebo signum Spiel gut, Hračka roku a jiné.
Vede lehká kartonáž
Makety obalů je nutné předem funkčně vyzkoušet. Uzavírání se řeší s ohledem na techniku prodeje. Je to nutné především u mechanických, elektromechanických a elektronických hraček, které se balí převážně do kartonových obalů s potřebnými tvarovými vložkami z plastických hmot (PS, PE). Podobně je tomu u obalů stavebnic a souprav pro stavbu technických modelů, panenek a jejich příslušenství, miniaturních přístrojů, nádobí, nábytku či oblečení vzhledem k využívání pro trvalé ukládání obsahu.
Pro balení společenských her, puzzle, stavebnic a mozaik se využívá nejen kartonáž, ale různé druhy schránek z plastů, které vydrží častější manipulaci. Největší podíl na obalech hraček ve světě však tvoří lehká kartonáž s vahou od 100 do 500 g/m². Vyrábí se ve více kvalitách, lze ji dobře potisknout i tvarovat. Současný polygrafický průmysl disponuje dokonalými výsekovými stroji a lepičkami. Je schopen vyseknout za hodinu až 7000 archů, které potiskne pěti až šesti barvami a pro trvanlivost přelakuje.
Tvary, barvy, potisky – nekonečné variace
Možnosti kombinací tvarů, uzávěrů, barev a tisku jsou stále širší. Výseky jsou řešeny jako kufříky, garáže, domky, skřínky či věže. Některé části lze kombinovat jako skládačky nebo vystřihovánky. Průhled na obsah se řeší různě tvarovaným výsekem s okénkem z transparentní plastické fólie. Obsah polytechnických hraček a stavebnic je přehledně uložen do vložek z vakuově tvarované plastické hmoty nebo z pěnového polystyrenu. Obvykle se tyto vložky po naplnění uzavřou smršťovací transparentní fólií.
Vtipně a vkusně adjustované drobné hračky ze dřeva, textilu a plastických hmot se dobře prodávají na potištěných závěsných kartách, které jsou hygienické a pevné a dávají kupujícím možnost širšího výběru. Důležitým doplňkem obalu každé hračky je návod připomínající její funkci, využití a také varování před nesprávnou manipulací. Heslovitě může být uveden i na obalu.
Herní předměty patří k nejčastěji kupovaným dárkům a obal a jeho technické zpracování ovlivňují rozhodování při často impulzních nákupech. „Dokonalý“ obal tak pomáhá zvyšovat prodeje.
Daniel TITĚRA
Autor je tajemníkem Sdružení pro hru a hračku, ČR.