Logistika léků se na první pohled neliší od logistiky jiných druhů zboží. Léky však představují specifický sortiment, což se odráží na jejich skladování, distribucí i dopravě. Dodržování stanovených požadavků kontroluje Státní ústav pro kontrolu léčiv a Ministerstvo zdravotnictví ČR.
K nejdůležitějším patří např. požadavky na teplotu při skladování léků, která se ve většině případů pohybuje mezi 15 a 25 °C. Mezi léky však existuje sortiment, který musí být skladován při nižších teplotách: 1 – 5 °C, 2 – 8 °C nebo např. 10 – 15 °C. Do zvláštní kategorie pak patří omamné a psychotropní látky, k jejichž prodeji je nutný souhlas inspekce ministerstva zdravotnictví. Tyto látky doprovází speciální dokumentace od objednávání, příjmu až po výdej zboží. Speciální postup musí dodržovat také dopravce během transportu a při předávání zboží zákazníkovi. Příslušné povolení prodávat omamné a psychotropní látky potřebuje rovněž lékárna.
Distribuce léků v České republice probíhá ve většině případů prostřednictvím distribučních firem.
K nejdůležitějším v této oblasti náleží společnosti Aliance UniChem CZ, Pharmos, Phoenix a GEHE. Především z jejich skladů jsou léky distribuovány do lékáren.
Několik teplotních prostředí
Např. společnost Alliance UniChem využívá šesti vlastních obchodních center: v Praze (centrála), Litoměřicích, Písku, Hradci Králové, Ostravě a Brně. V každém z nich dochází ke skladování tisíců položek zboží. Léky přicházející na pražskou centrálu jsou rozděleny podle určitého klíče jednotlivým pobočkám v České republice.
„Většina zahraničních firem má v České republice své zastoupení, která léky pro české distribuční firmy objednávají. Zboží dodávají ze svých skladů v České republice nebo z konsignačních skladů, kdy využívají našich skladovacích kapacit,“ uvádí Pavel Petřík, provozní ředitel společnosti Aliance UniChem, kde léky objednávají obchodní specialisté (zaměstnanci firmy), kteří s výrobci uzavírají smlouvy o cenách a o dodávkách. Oddělení nákupu pak rozděluje konkrétní dodávky podle obrátkovosti, zohledňuje potřeby jednotlivých skladů a lékáren. Léky jsou podle jednotlivých druhů skladovány ve čtyřech teplotních prostředích. Většina se skladuje při teplotě mezi 10 až 25 stupni Celsia – tedy při běžné teplotě. Část léků, například masti, čípky, injekce apod., mají skladovací teploty 8 až 15, 2 až 8 a 1 až 5 stupňů Celsia. Průběh teplot je pochopitelně důsledně monitorován.
Pavel Petřík upozorňuje, že u léků je nutné více než u jiných druhů zboží dbát na dodržení exspirace a sledování šarží (dáno SÚKL). Z tohoto důvodu se v distribučních centrech většinou uplatňuje systém skladování FI-FO. To znamená, že zboží musí výt vyskladněno ve stejném pořadí, v jakém bylo zaskladněno.
Jaké objednávání zvolit?
Objednávky jsou odesílány různými způsoby, přičemž distributoři v současnosti preferují elektronický způsob objednávání léků. Všechny položky na objednávce jsou výrobcem následně potvrzeny. V devadesáti procentech případů je zboží po objednání doručeno distributorovi do týdne. Delší termíny bývají u některých zahraničních dodavatelů.
„V případě výrobců, kteří mají delší intervaly dodávek, musíme pochopitelně udržovat větší skladové zásoby léků,“ podotýká Pavel Petřík.
Zboží, které od výrobce do skladu distributora přichází, je porovnáváno s údaji na objednávce. Probíhá nejen kontrola správného množství, ale také jednotlivých kusů. Důležitá je rovněž evidence šarží léků a jejich exspirační doba. Dochází také k evidenci nákupní ceny, kdy je dokumentován vývoj cen od výrobce až do lékárny.
Dodávky do lékáren probíhají několikrát denně. U většiny zásobovaných lékáren probíhá ze strany Aliance UniChem v průměru 1,7 závozu denně. Existují však rovněž zákazníci, kteří zboží odebírají i čtyřikrát denně.
Modem, nebo telefon?
Skladové zásoby lékáren odpovídají skladbě zákazníků, kteří lékárnu v daném regionu navštěvují. Pokud jsou to např. starší lidé, existuje především poptávka po lécích na srdce, na tlak nebo po medikamentech na diabetické nemoci. Další silnější klientelu tvoří děti, což se odráží v častých objednávkách antibiotik a sirupů.
Lékárny zpravidla mají k dispozici software, který vypočítá normu zásob a posléze vytvoří objednávku. Jenže podle názoru lékárníků software vychází především ze sezonních potřeb zákazníků a nebere ohledy na další důležité aspekty, mezi něž může patřit např. již zmíněná věková skladba zákazníků. Lékárny zboží objednávají telefonem nebo prostřednictvím modemu. Pro některé zaměstnance lékáren představují telefonické objednávky pohodlnější přístup, protože umožňují přímý kontakt s odborníkem, od něhož si mohou podle potřeby nechat poradit nebo případně objednávku upřesnit. Distributoři léků se snaží podporovat rozvoj modemových objednávek. Práce s modemem umožňuje výrazně urychlit komunikaci, šetří práci telefonistkám a umožňuje efektivněji plánovat vychystávání zboží. Stávají se tak významným faktorem zvyšujícím produktivitu práce. Objednávka přicházející z lékárny je vytištěna na tiskárně ve skladu a vznikne vychystávací doklad obsahující název zboží, počet kusů a další údaje nezbytné pro další zpracování.
„U nás je prostřednictvím modemu přijímána téměř polovina veškerých objednávek, zbytek realizujeme telefonicky, faxem již minimum. V rámci modemového spojení lékárna okamžitě obdrží potvrzení objednávky. S předstihem je tedy informována o položkách zboží, které může čekat. Celé spojení netrvá déle než 30 sekund,“ tvrdí zástupce jednoho z významných distributorů léků v České republice a upozorňuje na možnost objednávek přes internet. Tento způsob se jeví jako výborný prostředek pro doplňkové objednávání. Pro základní objednávku o velkém počtu položek je však rychlejší modemové spojení.
Od palet po opiátovnu
Skutečnost, že léky jsou specifickým zbožím, dokládá i způsob, jakým probíhá jejich vychystávání. Sklady, kde vychystávky probíhají, jsou vybaveny dopravníkovým systémem doplněným spádovými regály, z nichž se zboží ukládá do speciálních plastových přepravek. V polovině skladů Alliance UniChem používají skladníci klasické nákupní vozíky, s nimiž projíždějí v uličkách mezi regály a vychystávané položky zboží ukládají do přepravek. Trasa, již absolvují, pochopitelně souhlasí s pořadím objednávek na vychystávacím dokladu. Když je objednávka kompletní, dojde k vytištění dodacího listu a připraví se disketa obsahující seznam léků s jejich popisem. Každá lékárna obdrží údaje o šarži a exspiraci, výrobní (cena výrobce musí být ze zákona dokladovatelná
v systému) a prodejní ceně výrobku.
„Šarže s exspirací musí souhlasit. Pokud však není zboží skladováno v regálech zajišťujících systém skladování FI-FO, ale ve standardních regálech, není nově zaskladňovaný výrobek ukládán na stejné místo jako při předchozím naskladnění. To umožňuje vyloučit záměnu šarží výrobku,“ říká Pavel Petřík.
V pražském distribučním centru Alliance UniChem usnadňuje vychystávky dopravníkový systém dodaný firmou KNAPP, na jehož začátek vstupuje normalizovaná přepravka s objednávkou. Po vnější straně pásu jsou umístěny spádové regály a na jeho vnitřní straně pak standardní regály, z nichž ukládá zboží do přepravky příslušný pracovník. Zboží s vysokou obrátkovostí (například Paralen nebo Ibalgin) bývá expedováno přímo z palet nacházejících se v expediční části skladu. Pro vychystávání tohoto lékárenského sortimentu jsou spádové regály nevhodné, protože jejich obsah by musel být neustále doplňován. Další skladové místo představují lednice, v nichž se nacházejí léky vyžadující nízké skladovací teploty, a poslední část skladu tvoří tzv. opiátovna vybavená pancéřovanými dveřmi, za nimiž se nacházejí opiáty.
Nutnost časové rezervy
Petr Lhotka, logistic manager společnosti APOTEX (APOTEX v současné době vyrábí více než 180 různých druhů léčiv uspokojujících poptávku ve více než 115 zemích světa), upozorňuje, že při plánování objednávek firma musí počítat s časovou rezervou. Léky se totiž neprodávají jako běžné zboží a než jdou do distribuce, procházejí složitým procesem testování. Např. u dodávek léků, které APOTEX dováží z Kanady, představuje cyklus od objednání po dodání do České republiky až čtyřměsíční časový interval.
„Objednávání zboží ovlivňuje obchodní plán firmy vycházející z analýzy prodeje. Každý lék je dodáván přibližně pětkrát až šestkrát ročně. Při objednávání navíc musíme zohlednit sezonnost výroby, protože některé léky se vyrábějí pouze v určitých časových obdobích,“ vysvětluje Petr Lhotka. Parametry skladu musí odpovídat požadavkům Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Přísnější pravidla než u běžného zboží platí zejména v případě teploty a vlhkosti skladování.
Jakým způsobem jsou léky firmy APOTEX přepravovány? Dopravu do České republiky zajišťuje výrobní firma. Vzhledem k tomu, že léky jsou vyráběny v Kanadě, používá se k přepravě nejčastěji lodní doprava. V případě zvýšených požadavků na rychlost dodání probíhá transport letecky. Léky jsou přepravovány především v kontejnerech s udržovanou stálou teplotou pohybující se mezi 15 a 25 °C. V rámci kontejneru je zboží uloženo na paletách a dále v kartonových krabicích a v plastových lahvičkách po 30, resp. 100 tabletách. Přepravu po trase přístav, popřípadě letiště – sklad zajišťují dopravci najatí firmou APOTEX. Tato přeprava, během níž je opět nutné udržovat a monitorovat teplotu a vlhkost, probíhá především vlakem nebo po silnici.
Josef Kladívko