
říká generální ředitel OTK Group
Do polygrafické skupiny OTK Group dnes patří tři výrobní závody v České republice, obchodní zastoupení v Německu a dceřiná společnost v Rumunsku. Vznikl tak výrobní gigant, který dosahuje tržeb přes 1,5 miliardy Kč a jehož další rozšiřování je otázkou nejbližších měsíců. Generálního ředitele Petra Rysky jsme se zeptali na strategii dalšího vývoje společnosti.
Svět baleni: Dobrá organizace šetří čas i peníze. Ve vaší skupině to bude vzhledem k její rozsáhlosti a různorodosti produkce platit dvojnásob. K jakým organizačním změnám došlo po vašem nástupu do funkce? Jaký styl řízení uplatňujete?
Petr Ryska: Určitě jsem nepřítelem zkostnatělých struktur a příliš „dlouhého řízení“. Z tohoto důvodu byly provedené změny namířeny zejména na snížení počtu řídících stupňů a celkové zeštíhlení organizace. Společnost i její řízení se tak staly plošší a dynamičtější. Dalším významným krokem bylo zrušení historického divizního uspořádání, centralizace obchodu pod obchodního ředitele OTK a vytvoření produktových obchodních týmů. Zde byla hlavním cílem větší orientace na zákazníka, stanovení key account managerů a vůbec celkové zlepšení úrovně obsluhy našich zákazníků. V neposlední řadě došlo i k drobným změnám v řízení celého holdingu OTK Group (generální ředitel) a s tím souvisejícímu vytvoření pozice výkonného ředitele s klíčovou odpovědností za chod Obchodních tiskáren v Kolíně.
SB: Můžete na základě svých zkušeností srovnat situaci na českém polygrafickém trhu se zahraničím? V čem se liší, jaké jsou přednosti a naopak nedostatky české tiskárny formátu OTK ve srovnání s okolními zeměmi?
P. R.: Polygrafie stejně jako řada dalších odvětví je v posledních letech zasažena růstem cen vstupů – od materiálu až po energie. Na druhou stranu se stupňuje tlak zákazníků na úroveň prodejních cen, respektive jejich snižování. Přitom počet subjektů působících v tomto oboru je značně vysoký (v ČR dnes pracuje v polygrafickém odvětví téměř 20 tisíc zaměstnanců, v původní EU 15 to byl před jejím rozšířením dokonce necelý milion zaměstnanců ve více než 100 tisících společnostech). Jak vyplývá z výše uvedených údajů, je polygrafie obecně oborem řady malých firem (s několika zaměstnanci), vedle nichž se na trhu pohybují velké tiskárny s řádově vyšším počtem zaměstnanců.
Flexibilita menších tiskáren je často na lepší úrovni než u velkých „gigantů“. Při malých objemech jsou malé tiskárny vzhledem k nižším režiím mnohdy schopné nabídnout zajímavější cenu. Menší společnosti se zaměřují zejména regionálně, zatímco větší bývají národními hráči a část své produkce často exportují. Budeme-li tedy srovnávat s velkými západoevropskými tiskárnami, je dlouhodobým problémem českých firem produktivita práce (měřeno např. jako přidaná hodnota na zaměstnance). V ČR je tento ukazatel často i několikanásobně nižší. Situace se postupně zlepšuje, české tiskárny se vybavují modernějšími technologiemi a snižují počet zaměstnanců. Často jsou dnes již v rukou zahraničního kapitálu, což s sebou většinou přináší větší tlak právě v oblasti efektivity zaměstnanosti.
Společnosti v OTK Group jsou dnes vybaveny špičkovými technologiemi (plně srovnatelnými se západní Evropou), certifikovány podle ISO a dalších systémů, a kvalita je tedy zcela srovnatelná. Jsem velmi potěšen, že mezi naše klíčové zákazníky dnes patří nadnárodní potravinářské či pivovarnické skupiny, kterým dodáváme např. v pěti či šesti evropských zemích (včetně těch západních). Rád bych ještě podotkl, že častá úvaha na téma „v ČR jsou nižší mzdové náklady než v západní Evropě, a proto musíme být schopni konkurovat nižší cenou“ není vždy platná. Možná byste byli překvapeni, jaká je, mimo jiné i vlivem přebytku kapacit, cenová úroveň na některých západoevropských trzích. Aktuálním tématem pro evropský polygrafický trh je určitě konsolidace a také částečné či úplné přesouvání výrobních kapacit směrem na východ.
SB: Jakým směrem orientuje svoje „expanzivní“ snahy?
P. R.: České firmy měly historicky velmi dobré vazby na „spřízněné“ země typu Polsko, Rumunsko, Bulharsko či Rusko. V těchto zemích byly v minulém režimu položeny určité základy, na kterých šlo po revoluci stavět. Pro naši skupinu patří právě Polsko a Rusko mezi klíčové exportní trhy. Zcela rozdílná situace je v západní Evropě. Proniknout na tyto trhy vyžaduje dlouhodobé úsilí a přesvědčení zákazníka o vaší schopnosti dodávat výrobky na stejné kvalitativní úrovni jako západoevropská špička a nabídnout mu srovnatelný servis. Není výjimkou, že si vaši firmu nadnárodní koncern „otestuje“ na trzích jako Česká republika, Polsko nebo Rumunsko, než vás „pustí na svůj domácí trh“.
SB: Řídíte firmu, jejíž výrobní portfolio zahrnuje několik segmentů. Být špičkovým výrobcem v každém z nich nebude zřejmě jednoduché. Jakým směrem se ubírá specializace v OTK Group a co ji k tomu vede?
P. R.: Široké výrobní portfolio je současně výhodou i nevýhodou. Výhodou je rozdílná sezonnost a řekněme i různý cyklus jednotlivých výrobních segmentů v čase. Hlavní nevýhodou pak je potřeba investovat a rozvíjet několik různých oblastí současně. Být špičkovým výrobcem v několika segmentech je samozřejmě velmi obtížné. I z tohoto důvodu se v poslední době specializujeme zejména na oblast flexibilních obalů a etiket. Hlavně u obalů se jedná o velmi dynamicky se rozvíjející obor, což potvrzuje trh i vývoj našich tržeb v tomto segmentu.
Nejsem velkým příznivcem statistik, ale podíváme-li se na celková čísla, je celosvětový polygrafický trh odhadován na necelých 500 miliard eur, z toho obaly představují zhruba 30 % a etikety necelých 5 %. Právě tyto dva polygrafické segmenty mají podle statistik a odborných analýz v příštích pěti letech růst nejrychleji, a to o více než 25 %. V případě obalů jsou pak za nejrychleji rostoucí teritoria považovány kromě Asie a Latinské Ameriky právě střední a východní Evropa.
SB: Při našem předchozím setkání na podzim loňského roku jste hovořil o záměru dostat vaši společnost na úroveň evropské polygrafické špičky s ročním obratem 150 milionů eur. Jaké kroky povedou k uskutečnění tohoto cíle?
P. R.: Ano, naším cílem je patřit do pěti let do absolutní evropské polygrafické špičky. Z pohledu čísel to znamená zdvojnásobit až ztrojnásobit tržby OTK Group (v dnešní době naše tržby přesahují 50 mil. eur ročně). Je zřejmé, že tohoto cíle nemůžeme dosáhnout pouhým „organickým“ růstem a rozvojem stávajících výrobních kapacit (pro informaci – v posledních deseti0 letech jsme investovali do modernizace vysoko přes miliardu korun, a to zejména do nových technologií).
Cesta k tomuto cíli vede přes akvizice, případně zakládání nových výrobních provozů ve vybraných zemích. V tuto chvíli jsme ve velmi pokročilém stadiu jednání na téma akvizice výrobního závodu v Rumunsku, což je z pohledu polygrafie
velmi dynamicky se rozvíjející trh. Současně pracujeme na přesunutí části výroby do Ruska, kde zakládáme společný podnik s naším lokálním partnerem. Máme rozjednány akvizice i v několika dalších zemích regionu střední a východní Evropy. Financování těchto akvizic bude probíhat částečně z vlastních zdrojů, částečně z bankovních úvěrů a v neposlední řadě z prostředků našeho majoritního akcionáře. Je určitě výhodou, že máme finančně silného akcionáře, který vybudování nadnárodní polygrafické skupiny podporuje.
Ladislava Caisová
Box 1: Ing. Petr Ryska, PhD.
Vystudoval VŠE v Praze, kde následně získal i doktorát v oblasti mezinárodních ekonomických vztahů. Před současnou pozicí generálního ředitele OTK Group pracoval na centrále finanční skupiny SPGroup (majoritního akcionáře OTK) jako ředitel správy majetkových účastí. Jeho hlavním úkolem bylo prosazování strategie a zájmů SPGroup v ovládaných společnostech skupiny (mezi poslední významnější projekty SPGroup patří například aquapark v Čestlicích či výstaviště v pražských Letňanech). Mezi jeho další předchozí zaměstnání patří např. pětileté působení v mezinárodní poradenské společnosti Roland Berger Strategy Consultants na pozici projektového manažera.
Box 2: OTK Group navázala na tradici
Skupina OTK Group vznikla relativně nedávno okolo mateřské společnosti Obchodní tiskárny, a. s., v Kolíně (OTK) jakožto tradičního výrobce polygrafických výrobků. V současné době zahrnuje Obchodní tiskárny, a. s., Kolín vyrábějící etikety (papírové, polypropylenové, samolepicí a potravinové), průmyslové obaly, tiskopisy a formuláře, Obchodní tiskárny Hořovice, a. s. (se sortimentem zahrnujícím diáře, organizéry, plánovací záznamníky, kalendáře, vizitkovníky a hrací karty), Jihočeské tiskárny, a. s., České Budějovice (s výrobním programem obsahujícím etikety papírové, lehkou kartonáž, brožury, katalogy a letáky), dále pak OTK Deutschland GmbH, Düsseldorf, Německo, a OTK Print RO, s. r. o., Timisoara, Rumunsko. Skupina dnes zaměstnává téměř 700 lidí.